De toeslag voor de Intercity Direct wordt tijdens de daluren verlaagd. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen vandaag bekend gemaakt. Het spoorbedrijf wil reizigers op die manier verleiden om buiten de spits te reizen.
De Intercity Direct is de snelle intercity die via de hogesnelheidslijn rijdt. Tussen Schiphol en Rotterdam moeten treinreizigers normaal 2,40 euro toeslag betalen per enkele reis. Vanaf 9 april wordt die toeslag tijdens de daluren verlaagd naar 1,40 euro. NS wil reizigers met korting verleiden om buiten de spits te reizen met de Intercity Direct. In de spits kan NS de drukte nauwelijks aan. Het spoorbedrijf wijst erop dat het aantal reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam in een jaar tijd zelfs met een kwart is toegenomen. De verlaagde prijs duurt tot en met 8 december. Vanaf 9 december hoopt NS de drukte op de hogesnelheidslijn beter aan te kunnen, door de introductie van een vijfde trein op de HSL.
De afgelopen maanden was de trein buiten de spits helemaal toeslagvrij. Dat was het gevolg van een boete die de NS kreeg wegens ondermaatse prestaties van de Intercity Direct in 2015 en 2016. Het boetegeld werd op deze manier teruggegeven aan de reizigers. Na 8 april is de pot leeg en gaat de nieuwe kortingsregeling in. Daluren zijn de uren tussen 9.00 en 16.00 uur, van 18.30 tot 06.30 uur en weekend- en feestdagen.
Treinreizigers naar Brussel maken vanaf 9 april ook gebruik van een verlengde Intercity Direct trein. Op het drukste traject (Amsterdam – Rotterdam), komen er geen treinen bij, maar wel veel extra reizigers. Tussen Amsterdam en Rotterdam neemt het aantal langzame treinen tegelijkertijd wel af. Om de drukte op te vangen krijgt de trein naar Brussel vanaf mei wel een extra rijtuig. Als het haalbaar is, wil NS later alle Intercity Direct-treinen van een zevende rijtuig voorzien. Zowel de technische aspecten als de kosten worden nog onderzocht.
Reizigersorganisaties gaat de korting niet ver genoeg. Rover roept NS op om hier een vaste maatregel van te maken. “Ook in 2019 zul je dit probleem houden, want er komt niet meer materieel”, licht woordvoerder Freek Bos toe tegenover het Algemeen Dagblad. Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV moet lachen om de maatregel van NS. “Een eurootje minder, alsof het straatarme reizigers zijn, dat is een belediging aan het adres van de reiziger”, aldus Spithorst in het AD. Bovendien gaat het volgens Spithorst niet werken, omdat reizigers zich niet zozeer door de prijs laten leiden.
This post was last modified on 6 april 2018 18:29
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…