Hengelo – Bielefeld: 44% uitval in april
23 apr 2018 12:18
De treindienst Hengelo – Bielefeld verloopt alles behalve soepel. Sinds de treindienst in januari had moeten starten zijn circa de helft van de treinen geschrapt. In april komt de uitval tot nu toe uit op 44%.
De treindienst Hengelo – Bielefeld werd op 14 januari geïntroduceerd, een maand later dan gepland. Maar direct al de eerste dag bleken de meeste treinen uit te vallen. De problemen bleken zo groot dat vervoerder Keolis besloot alle treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim te vervangen door bussen.
Uitval extreem hoog
Sinds 26 februari is de trein, na een testperiode, weer gaan rijden. Toch bleven de problemen bestaan. In maart werden nog steeds ruim 20% van de treinen Hengelo – Bielefeld opgeheven. En van een verbetering is geen sprake. In april is de uitval zelfs opgelopen naar 44%. Gisteren – 22 april – werden maar liefst 73% van de treinen geschrapt. En vandaag belooft het niet veel beter te worden. Sinds zaterdag wordt er vrijwel continu gemeld dat er door materieeltekort minder treinen rijden.
Storingen
“Het probleem ligt bij enkele treinstellen, waar het hoofdsysteem voor de sturing van de treinbeveiligingssystemen voor Nederland en Duitsland een storing heeft”, vertelde woordvoerder Nicole Pizzuti van Keolis Deutschland vorige week aan de krant Tubantia. “Daardoor kunnen deze drie treinstellen alleen in Duitsland ingezet worden. Ook hebben we last van sporadisch spontane treinuitval door een defect aan de spanningsherkenning. Een treinstel is na zo’n storing voor de rest van de dag niet meer inzetbaar onder het Nederlandse spanningsnet.”
Beterschap
Keolis Deutschland beloofde vorige week in Tubantia beterschap, maar een definitieve datum kan de woordvoerster nog niet noemen. En gezien de huidige uitval lijken de problemen voorlopig nog wel even aan te houden.
Het perron in Roosendaal is enkel geschikt voor de oude belgische treinstellen…..welkom in Europa 2018!
Wat is er mis mee en waarom zou dat hier bij Hengelo relevant zijn. Het op Europa schuiven van het niet zo eenvoudig op één spanning gaan rijden is volkomen krankjorum.
Tja, te weinig voorbereiding genomen om goed alle randvoorwaarden die nodig zijn voor een internationale treindienst door te nemen. Dit is zowel de concessieverlener, als de vervoerder, als de fabrikant toe te rekenen en de problemen met de treinstellen kunnen niet meteen herstelt worden. Het is voor de reiziger nog tot de zomer doorbijten.
Met wat aannemelijke uitvluchten is het acceptabel. Zou het NS zijn geweest dan was de wereld te klein.
Verschil is dat de NS vaak rijdt op verbindingen die (veel) drukker zijn dan Hengelo-Bad Bentheim (op Bad Bentheim-Bielefeld rijdt Keolis wel netjes zonder uitval) en dan is 44% uitval onacceptabel. Voor die paar reizigers die gebruik maken van de RB61 is de uitval erg vervelend, maar heel problematisch is het ook niet. De wereld draait ook door zonder RB61.
Het helpt inderdaad dat dit een nieuwe verbinding is, en geen bestaande met een vaste groep vaste klanten. Ik denk dat als NS was geweest had het wellicht meer aandacht gekregen, maar waren ze er even goed mee weg gekomen, zie Fyra. NS rijdt nog steeds op de HSL, ook als de afspraken niet gehaald worden.
Wat ik mij nu afvraag, hoe groot zijn de problemen met uitval van de treinen op de RE-lijn tussen Arnhem – Emmerich en verder? Daar rijdt tenslotte hetzelfde treintype met dezelfde bovenleidingsystemen. En ik zie daar ook met enige regelmaat een uitgevallen trein vermeld staan.
En ik hou me hart eigenlijk vast straks met Arriva met hun 3 landen-trein tussen Luik – Maastricht – Aachen, aangezien die straks op 3 verschillende spanningen zit.
Met Abellio (Arnhem-Emmerich-Düsseldorf) gaat het prima. Er is, voor zover ik weet, nauwelijks uitval van de treindienst. Hoe het met Arriva straks gaat verlopen, weet ik niet. Er wordt straks alleen tussen Maastricht en Aachen gereden, dus op slechts 2 spanningen. Daarnaast zijn er in Zuid-Limburg nog aardig wat alternatieven, bijv. buslijn 350 tussen Maastricht en Aachen die zes dagen per week ieder kwartier rijdt of buslijn 44 tussen Heerlen en Aachen. Voor de lijn Hengelo-Bad Bentheim bestaan er weinig alternatieven, behalve een infrequente en dure IC Berlin of de lange omreis via Münster met de RB64 (Enschede-Münster).
Het is uiteindelijk wel degelijk de bedoeling om door tte rijden naar Luik met de Arriva treinen.
Kan de stoptrein Zutphen-Oldenzaal van Keolis Nederland niet 1x per uur doorrijden naar Bad Bentheim. Dit is een tijdelijke oplossing. Deze trein kan aansluiting geven op de trein naar Bielefeld van Keolis Deutschland?
Lint mag Duitsland niet in, kost een extra omloop en de aansluitingen zijn ruk. Aankomst wordt .38, vertrek richting Osnabrück .57. Andere richting ook 19 minuten overstaptijd. Dus dat is geen optie.
Het is jammer dat men niet al lang geleden heeft bedacht om de grenstrajecten gewoon geheel onder de technische specificaties én toelating van één van beide landen te laten vallen. Dan zouden de treinen van beide landen tenminste altijd tot en met hetzelfde (grens)station kunnen rijden om een overstap te bieden: Belgische treinen tot Roosendaal en Maastricht (of desnoods Eijsden of Maastricht Randwyck), Nederlandse treinen tot Emmerich, Bad Bentheim en Noorderkempen, etc. Alleen tussen Enschede en Gronau hebben ze een pragmatische work-around gevonden. (Al weet ik niet zeker of daar zomaar alle Duitse (diesel)treinen mogen rijden zonder Nederlandse toelating.)
Ik bedoel: Over de weg rij je met een Nederlandse kentekenplaat en een Nederlands rijbewijs vrijwel zonder gedoe het hele continent over, maar treinen mogen zonder een bureaucratische papierwinkel nog niet eens met de baanruimer over de landsgrens heen steken.
@Peter Roskott.
Stoprein naar alleen maar Bad Bentheim is sowieso geen optie. Er is een paar geleden een treinverbinding geweest, maar het grensstationnetje Bad Bentheim trekt onvoldoende rezigers
Gewoon volledig opheffen en bussen inzetten tot alles echt volledig is opgelost. De huidige situatie is zo onvoorspelbaar en slecht dat het beter is als de boel nu even ‘on hold’ wordt gezet.
Waarom moet de N.S. überhaupt de alleenheerschappij, hebben waar het verbindingen als deze betreft. En op ook de binnenlandse lijnen. Waarom mag de klant zelf niet de keuze hebben of hij/zij voor de bus of trein kiest op trajecten, die nu aan de trein voorbehouden zijn zoals Intercity-lijnen.
Deze lijn valt niet onder NS, maar onder Keolis. Een concurrent.
Heb je het bericht überhaupt gelezen voor je besloot NS erbij te betrekken?