fbpx

Treinkaartje met korting verdwijnt ter bescherming van vaste klanten

26 jun 2014 16:00

Het papieren treinkaartje met korting verdwijnt, zodat reizigers straks niet per abuis dubbel gaan betalen. Anders zouden vaste klanten wel eens met hun voordeelurenabonnement kunnen gaan inchecken, terwijl ze al een papieren treinkaartje met chip hebben. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.

Als er een wegwerp-treinkaartje zou komen voor vaste klanten, dan zouden reizigers met dat kaartje ook moeten inchecken. Als ze dat niet zouden doen, maar met hun voordeelurenkaart zouden inchecken, zou er dubbel betaald worden. "De kans is reëel dat per ongeluk ook de OV-chipkaart bij het paaltje gehouden zou worden waardoor de reiziger twee keer zou betalen" schrijft Mansveld. Daarom zou NS medio 2012 ervoor gekozen hebben om het kaartje met korting uit te faseren.

Geen precieze onderbouwing
Voor incidente reizigers zonder OV-chipkaart komt er wel een papieren kaartje met chip. Dat kaartje wordt één euro duurder. Veel politieke partijen wilden een onderbouwing van die toeslag. Mansveld komt niet met een precieze onderbouwing, maar met een algemene uitleg. 

Fraude-management
"In de toeslag zitten vaste en variabele kosten. Dit zit met name in de inkoop van kaartjes met een chip erin en de exploitatiekosten voor de automaten en balies waar deze kaart beschikbaar komt. Daarnaast richten vervoerders specifiek voor de eenmalige chipkaart fraude-management in. De toeslag dekt de businesscase die ten grondslag ligt aan het besluit om de eenmalige chipkaart in te voeren" aldus Mansveld.

Niet buitensporig
Reizigersorganisaties trekken de hoogte van de toeslag in twijfel, en wijzen erop dat een kaartje over een korte afstand relatief hard stijgt. Mansveld vindt dat geen probleem, omdat ook in de bus en tram de kaartjes bij de chauffeur soms duurder zijn. Ook geeft de staatssecretaris een voorbeeld van Londen, waar een wegwerpkaartje soms ook duurder is. Mansveld vindt de toeslag van 1 euro per kaartje niet buitensporig. 

Mansveld wil coulance
NS zal in de eerste maanden reizigers niet beboeten die met een afgekocht vervoersbewijs reizen maar vergeten in te checken. Of andere vervoerders ook coulant zullen zijn, kan Mansveld niet garanderen. "Coulance van andere vervoerders is de competentie van regionale overheden." Wel wil Mansveld zich inspannen om boetes voor deze reizigers te voorkomen. "Ik vind het ongewenst als een per ongeluk gemiste check-in direct tot een boete leidt. Voor de OV-jaarkaarthouders die per ongeluk vergeten in te checken geldt er coulance. Ik zal met de vervoerders in het NOVB opnemen of een uitbreiding naar andere abonnementen met afgekochte reisrechten mogelijk is."

Toch beboet
Alhoewel Mandsveld spreekt over coulance voor OV-jaarkaarthouders, zijn er bij Rover en het OV-Loket de afgelopen half jaar tientallen klachten binnen gekomen van reizigers die toch beboet werden. Volgens Connexxion zou het bedrijf te veel geld mislopen als iedereen met een afgekocht vervoersbewijs een paar keer per jaar zou vergeten in te checken. 

E-ticket
Het NS e-ticket met korting verdwijnt ook per 9 juli, dat is volgens Mansveld straks niet meer nodig. Wie vanaf 9 juli toch een e-tciket met korting wil kopen, zal dat bij de Belgische Spoorwegen moeten kopen. Daar blijft het e-ticket met korting namelijk gewoon bestaan, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Zelfs het papieren treinkaartje voor een traject binnen Nederland kan bij de Belgen gekocht worden. "Dat kan bij het loket, maar dan rekenen we wel dossierkosten. Die worden niet in rekening gebracht bij een e-ticket" legt Crols uit.