Derde partijen kunnen treinkaartjes en abonnementen verkopen (en samenstellen)
20 aug 2019 10:53
Derde partijen kunnen straks tegen gelijke voorwaarden treinkaartjes en abonnementen verkopen. Daardoor wordt het voor hotelketens bijvoorbeeld mogelijk om een kamer in combinatie met een treinkaartje te verkopen. Of voor leasebedrijven een tankpas aan te bieden die ook geldig is in de trein.
Eigen producten samenstellen
Tot nu toe werkte NS al samen met leasebedrijven en partijen als booking.com. Maar tot nu toe bepaalde NS per partij de voorwaarden en tarieven. Zo konden veel leasebedrijven vaak geen abonnementen aanbieden en alleen voltarief treinkaartjes. Dat gaat nu veranderen. De bedrijven waarmee de NS wil samenwerken, moeten straks hun eigen abonnement kunnen samenstellen en ook de prijs bepalen. Zelf zegt het vervoerbedrijf de eerste in Europa te zijn die met bedrijven van buitenaf in zee wil gaan.
In gesprek met meerdere partijen
In principe kunnen alle bedrijven straks treinkaartjes en abonnementen verkopen, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo zal de samenwerking gericht zijn op partijen die op grote schaal tickets kunnen verkopen, en een goede klantenservice beschikbaar hebben. NS is op dit moment al met meerdere partijen in gesprek, mogelijk zullen later dit jaar al de eerste partijen van start gaan.
Flex reiziger
NS verwacht veel van de maatregel die moet leiden tot een open en laagdrempelige OV-markt die samengaat met de nieuwe “mobiliteitsmarkt”. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.
Trein als aanvulling
Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”
Handig voor de Thalys of Eurostar om ook het laatste stukje naar huis aan te bieden. Stukje gemak, want niet iedereen woont naast Rotterdam- of Amsterdam Centraal, maar moeten vanaf daar nog met de NS naar een ander station reizen.
Of voor de luchtvaart: het stukje Schiphol-Amsterdam Centraal kan je dan direct bijboeken.
Thalys en Eurostar bieden dat al aan.
Niet waar. Je kunt alleen een kaartje kopen tot Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Kijk maar op thalys.com, er is geen elk Nederlands station optie en ook geen mogelijkheid om bijvoorbeeld Utrecht in te vullen.
Ze moeten voldoen aan de eisen van de NS, dus droom lekker verder voor goedkopere treinkaartjes.
Het zou fijn zijn als de voorwaarden eens aangepast worden. Ik vind het belachelijk dat je de actiekaartjes van Kruidvat, AH of de spoordeelwinkel niet voor 9.00 mag gebruiken. Hierdoor is het onaantrekkelijk om in het zomerseizoen verre afstanden te rijden, met een kortingskaart kom je altijd ver boven de prijs van een enkele rit uit.
U kunt het belachelijk vinden dat kortingskaartjes niet geldig zijn op het drukte moment, maar ik vind het juist logisch. We lopen steeds meer tegen de grenzen van de infrastructuur aan, NS moet toch ook onderhoud plegen op de treinen, dan is het fijn dat als het al wat rustiger is met reizigers, dat effect dan niet teniet wordt gedaan door ruimere geldigheid van de kortingskaartjes.
@ Ricardo
Mee eens, de spits moet worden ontzien bij acties.
Het is me niet helemaal duidelijk of dat bij deze actie ook zo is.
Het klinkt als een poging het OV toegankelijker te maken maar ‘Venetiaanse toestanden’ kunnen het gevolg zijn.
Dus binnenkort extra goedkope treinkaartjes bij aankoop van een 50 shades-set bij mevrouw Le Duc. Kan niet wachten!
Of een retourtje naar het strand kado bij een nieuw badpak? 😉
Ik ben benieuwd wat voor combinaties dat worden. Ik kijk er naar uit en hoop er zonder al te veel haken en ogen gebruik van te kunnen maken.
Treinkaartjes bij de receptie van een hotel lijkt mij heel handig voor buitenlandse gasten die niets van ons chipkaartsysteem snappen, staan te tennissen bij de automaten en dan ook nog eens niet met hun buitenlandse bankkaart kunnen betalen.
De automatische spellingscontrole heeft van hannesen tennissen gemaakt.
Is er verschil dan? 😉
Zo voelt u zich ook in het buitenland bij een OV-automaat?
Ik heb eens op een Deens station op een Deense automaat een ziplaats proberen te reserveren/boeken voor een treinreis over twee maanden… Mijn denk-systeem kwam niet overeen met die van de programmeur, het volgen van de automaat-logica is mij niet gelukt… Ik ben afgehaakt. Dadelijk maar even naar het station met een loket voor Internationale treinreizen, vind ik veel handiger.
Redactioneel: volgens mij moet het bijvoeglijke naamwoord zijn “Derde” partijen i.p.v. “Derden” partijen. Dus zonder n.
De derde partijen zijn derden als het woord zelfstandig wordt gebruikt.
Ik zat zo ook al te kijken, en wist even niet wat de juiste schrijfwijze is in deze situatie. Maar het moet inderdaad ‘derde partijen’ of ‘derden’ zijn, en heb het aangepast. Bedankt!
Tjalling Smit ziet ze vliegen met “Dat bespaart hen geld”. Oh wacht eens eventjes, niet zo gek natuurlijk als je ‘gewerkt’ hebt bij KLM.
Meneer Smit, zolang ik met de auto op trajecten 2,5 à 3 keer kan rijden tegen de prijs van ‘n treinkaartje, gaat dat uiteraard nooit gebeuren.
Echt helemaal niemand bij NS die ook maar enigszins ‘n beetje logisch kan nadenken? Dat zie wel hoe ze nu NS Flex in de markt zetten. Begint al dat het totaal niets met ‘Flexibel’ te maken heeft. De rest wil ik ook best verklappen, tarief 159 euro/per uur.
Dan neem ik aan dat je alleen naar de benzinekosten kijkt, en niet naar onderhoud, afschrijving, wegenbelasting. Persoonlijk vind ik NS flex een goede ontwikkeling.