Treintickets voor nachttrein Amsterdam – Zürich te koop
13 okt 2021 9:18
Vanaf 12 december is Nederland een slaaptrein rijker. Op die datum start de nachttrein Amsterdam – Zürich. Treintickets voor de nieuwe verbinding zijn vanaf vandaag te koop.
Verkoop treintickets
Dat de ticketverkoop vandaag begint, is niet toevallig: vanaf vandaag start Deutsche Bahn met de verkoop voor alle tickets voor de dienstregeling 2022. Tot gisteren (12 oktober) waren er slechts treinkaartjes te koop tot en met 12 december. Alle tickets met vertrek na 12 december worden nu geleidelijk in de verkoopkanalen geladen, inclusief tickets voor de nachttrein naar Zürich. Doordat de verkoop van honderden treinen tegelijk start, zijn soms niet direct alle tarieven beschikbaar.
Zitplekken zijn beschikbaar vanaf € 38, voor een ligplek in een gedeelde coupe betaal je ten minste € 49,90. Meer comfort is er in het slaaprijtuig, waar een plekje in een driepersoonscoupe te boeken is vanaf € 89,90. Op het moment van schrijven worden vooral privé-coupes aangeboden in de ligrijtuigen voor € 199. Dat is een vaste prijs voor maximaal zes personen, waarvan maximaal drie volwassene. De verwachting is dat de overige tarieven in de loop van de dag beschikbaar komen.
Tickets voor de nachttrein zijn onder andere te boeken via NS International, maar ook via de Oostenrijkse spoorwegen en de website van Deutsche Bahn. Het is mogelijk om tot maximaal zes maanden vooruit te boeken. Treinrondreis.nl – onderdeel van Treinreiziger.nl – biedt rondreizen naar Zwitserland aan met de nieuwe nachttrein, bijvoorbeeld de reis Zwitserse Bergen & Steden. Ook wordt er een stedentrip naar Zürich aangeboden.
Samenstelling
De trein bestaat uit zit-, lig- en slaaprijtuigen. De lig- en slaaprijtuigen rijden als Nightjet-nachttrein, terwijl de zitrijtuigen worden gezien als intercity. De nieuwe verbinding vervangt een nacht-ICE Keulen – Basel. Daarom heeft de trein ook acht zitrijtuigen. Verder zijn er vier ligrijtuigen en twee slaaprijtuigen.
Spotters meldden eerder dat sommige rijtuigen in Basel afgekoppeld zouden worden,, of dit klopt is voor Treinreiziger.nl vooralsnog onduidelijk. De nieuwe nachttrein zal bestaan uit rijtuigen in verschillende huisstijlen. Zo zijn er zitrijtuigen in de kleurstelling van de SBB en Deutsche Bahn en zijn er lig- en slaaprijtuigen in onder andere Nightjet-kleuren. Treinliefhebbers spreken daarom ook wel van een “bonte trein”.
In de slaaprijtuigen heeft elke coupé een eigen wasgelegenheid (wastafel met koud en warm water). Zoals gebruikelijk bij de Nightjet is ontbijt inbegrepen bij de lig- en slaapplaatsen. Ook is er plek voor een aantal fietsen op de trein. De ligplekken zijn voordeliger, maar bieden minder comfort. Zo zijn de banken harder en is er niet per coupé een eigen wasgelegenheid.
Dienstregeling
De trein vertrekt om 20:30 uur uit Amsterdam Centraal, en rijdt via Utrecht Centraal en Arnhem richting Duitsland. Aanvankelijk waren er plannen om de trein een half uur later te laten vertrekken, maar de trein is dertig minuten vervroegd. De trein krijgt tussen Utrecht en Arnhem een reistijd van circa één uur, veel langzamer dan de gebruikelijke treinen. Kenners vertellen aan Treinreiziger.nl dat de trein vanwege de aslast is ingepland met een lagere snelheid, waardoor de trein moeilijk in te passen is in de dienstregeling. Om dit op te lossen zal de trein in Maarn goederen aan de kant gaan om plaats te maken voor andere treinen, en daarna verder rijden.
In Duitsland wordt er meerdere malen gestopt, onder andere in Keulen, Koblenz, Mainz, Frankfurt, Karlsruhe, Offenburg en Freiburg. Om 6:20 uur hoort de trein de Zwitserse grensplaats Basel te bereiken. Daarna rijdt de trein na een ruime stop door naar Zürich (a. 8:05). In sommige plaatsen kunnen reizigers alleen in- en uitstappen in de zitrijtuigen. Daarmee wordt voorkomen dat reizigers in de lig- en slaaprijtuigen ‘s nachts gestoord worden door andere reizigers. In de lig- en slaaprijtuigen kan er na Bonn (0:14 uur) niet meer worden ingestapt, en kan er worden uitgestapt vanaf Offenburg (4:49 uur).
Dienstregeling Amsterdam – Zürich
De lig- en slaaprijtuigen hebben in de basis de volgende dienstregeling: (bij werkzaamheden vertrekt de trein circa 2 minuten eerder uit Amsterdam en vervalt de stop in Arnhem, maar wordt er wel gestopt in Den Bosch)
Bij de zitrijtuigen kan er in- en uitgestapt worden op meer stations:
Dienstregeling Zürich – Amsterdam
De lig- en slaaprijtuigen rijden onder de naam Nightjet.
Er kan op meerdere stations worden in- en uitgestapt bij de zitrijtuigen.
Voor een serie reisverhalen wil ik met nachttreinen van het Marsdiep naar de Bosporus reizen. Dit is nu al mogelijk, maar na de invoering van de nieuwe dienstregeling komen er interessante routes bij. Moge deze nieuwe treinen blijvertjes zijn. Na decennia kwam er in 2003 een einde aan de samenwerking tussen Wagons-Lits en NS, en in 2017 gaf ook CityNightLine op. Dat er nu zelfs private partijen gaan rijden, stemt in ieder geval hoopvol.
De trein is dertig minuten vervroegd, en staat vervolgens dertig minuten bij Maarn goederen aan de kant. Daarmee is duidelijk, dat de trein een lagere prioriteit krijgt toegewezen.
Er wordt niet vermeld of er een restauratie of bistro in de trein is opgenomen. Als dit niet het geval is, is de reiziger in de zitrijtuigen aangewezen op eigen eten en drinken, dat voor aanvang van de reis moet worden aangeschaft. Dat geeft een indicatie op welk type reiziger de vervoerder zich richt.
Er is geen restauratie aanwezig, wat op zich ook wel logisch is, gezien de dienstregeling (zeker op de terugreis). Bovendien is een restauratierijtuig vaak verliesgevend omdat hiervoor wel infraheffing betaald moet worden (gewicht), en het dan vaak aantrekkelijker is om een extra ligrijtuig mee te nemen. De trein is met 14 rijtuigen natuurlijk al vrij lang.
Wat betreft Maarn Goederen: ik heb begrepen dat aanvankelijk een snelle reistijd gepland was, maar dat ie niet met 140 kilometer per uur mag worden gepland, vanwege de aslast. Daarom wordt ie met 100 kilometer per uur gepland, maar dan past ie niet meer zo mooi. Maar inderdaad, als je had gewild had je de binnenlandse dienstregeling kunnen aanpassen om het passend te krijgen.
ProRail wilde waarschijnlijk geen ontheffing voor een tweede dagelijkse trein met een te hoge aslast voor de loc geven.
In feite zijn de ProRail-sporen te licht, maar ja.
Het verhaal rondom de aslast vind ik toch wel lastig te geloven. Een reguliere reizigerstrein zou op dat baanvak niet in de problemen moeten komen qua gewicht. Lijkt mij eerder dat de trein niet goed in de dienstregeling is ingepast waardoor deze langzamer moet rijden (in een goederenpad).
Aslast is een serieus issue. De Nightjet naar Wenen heeft ontheffing gekregen, maar nieuwe treinen krijgen die niet. Ook bij European Sleeper was/is aslast een dingetje. En ook bij de nieuwe Berlijn-trein is daar discussie over.
Het verhaal van de aslast is gaan spelen sinds de Kamperlijn en de tienminutentrein naar Eindhoven. Men heeft toen gezien dat de hoeveelheid treinen invloed heeft op de baan. Sindsdien is men zeker bij getrokken treinen redelijk krampachtig. De trein wordt nu met 100 kilometer per uur gepland, i.p.v. 140 kilometer per uur. Daardoor paste het pad niet meer, en daarom is ie een half uur eerder gepland, en daarom gaat ie in Maarn goederen aan de kant, aldus experts die binnen de sector werken op relevante posities.
The main problem is the Nederlands is built on an ancient tidal delta and is therefore built on sand. The track is laid down for an axle load of 20 tonnes and vehicles that are heavier than this start to cause damage. The more the axle load and the faster the train goes, the more damage you get. Elsewhere in Europe, is not built on sand so there is more support for the railway formation.
Iain, we would wish the Dutch railways were build on sand. That is at least a stable underground which isn’t giving many problems with stability. Most railways are build on a mixture of clay and peat. The most notorious railway is the line Gouda – Schoonhoven of which you can find pictures
https://www.house-of-cards.nl/product/gouda-grondverschuiving-te-stolwijkersluis-ten-gevolge-van-aanleg-tram-gouda-schoonhoven-1903-spoorwegen-hc4549/
https://nl-nl.facebook.com/188571758244131/photos/a.188733701561270/944776839290282/?type=3&theater
Of almost all railways its unknown on which foundation it has been built. During many years more and more sand and stones are added to stabelize the tracks. After WWII some lines were stabelized by digging canals at the sides and dumping mine waste and blast furnace slags in them.
Op zich is een lagere snelheid minder van belang voor een nachttrein. Men slaapt immers. Vraag is wel of er voldoende vraag blijft (buiten het toeristenseizoen) om de trein op de lange duur te laten blijven rijden. Deuttsche Bahn had met City Night Line een uitgebreid net in gedachte, maar die zijn helaas vrij snel weer afgeschaft.
Een nachttrein is zeker een comfortabele manier van reizen, waarbij een reisdag en extra hotelnacht kan worden bespaard, maar of er genoeg vraag blijft, dat weet ik nog net zo niet.
Interessante dienstregeling. Keuze aan comfort.
Ik neem aan de slaapwagenconducteur drankjes verkoopt. Ontbijt is in de lig- en slaaprijtuigen inbegrepen.
Klopt, en de menukaart is nog best uitgebreid: https://www.nightjet.com/nl/komfortkategorien/services
Als ik een ticket wil boeken met een aansluitende trein in Zwitserland moet ik bellen. Dat kan niet online. Handig, het is 2021.
Een deel van de Zwitserse bestemmingen kan online, maar inderdaad beperkt. Je kan die eventueel ook via de SBB kopen.
Welke bestemming? Helaas zitten niet alle Zwitserse bestemmingen in de internationale tarieftabellen voor Zwitserland.
Daarnaast heeft ÖBB moeite met sommige bestemmingen die er wel in zitten.
Bern. En dat is toch geen ongebruikelijke bestemming ofzo, maar gewoon de hoofdstad. Dat zou toch gewoon te boeken moeten zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het beste aankaarten bij ÖBB. Hoe meer klachten, hoe meer kans dat ze het als probleem zien.
Zwitserland heeft geen hoofdstad
Bondsstad van het Zwitserse Eedgenootschap. Nu tevreden? 😉
Bern is de vijfde stad van Zwitserland. Het economisch en financieel middelpunt van Zwitserland is Zurich. Het centrum van Bern is klein en ingeklemd tussen een meander van de Aare, de waterrijkste rivier van Zwitserland. Ook Bazel en Geneve zijn aanzienlijk groter dan Bern. In Bazel heb je wel een handige overstap naar Bern
Toch wel raar als bij NS-International geen online tickets geboekt kunnen worden naar Bern. We leven in het jaar 2021 en binnenkort 2022. Volgens mij kan dit bij DB wel.
Voor de freaks:
Een NS-loc trekt de trein tot Frankfurt. Tot Keulen of Frankfurt is een NS-team aan boord.
Wat is dit voor rare route? De D-treinen en TEE’s Köln – Basel via de Rheinstrecke hebben nooit via Frankfurt gereden. In Frankfurt moet kop gemaakt worden. Mainz – Ludwigshafen – Mannheim is de klassieke directe verbinding.
Ik kan mij omrijden via Frankfurt wel voorstellen als via de HSL gereden wordt, maar dan wordt niet via Koblenz gereden.
Het is een nacht intercity dus ook bedoeld voor reizigers van en naar Frankfurt. Dus het is voor het bedienen van een markt, zonder dat daarvoor een tweede trein hoeft worden ingezet. Bovendien, eerder aankomen in Basel is ook niet echt wenselijk.
Dit is een fundamenteel probleem. Treinen rijden sneller dan vroeger en daarom is Europa te klein voor nachttreinen. De belangrijkste afstanden zijn korter dan een nacht slapen.
De nachttrein Amsterdam – Parijs werd de stoptrein naar Parijs genoemd omdat de trein extreem langzaam reed en veel stopte om niet in 6 uren zoals dagtreinen maar in ruim 8 uren Parijs te bereiken.
Dit patroon gaat zich nu herhalen.
@Rudy: de nachttrein naar Parijs heeft het lang volgehouden ook al was ie langzaam, maar hij is geschrapt toen ook de Thalys opkwam. En toen werd de reistijd nog korter. Als je overdag in 3 of 4 uur kunt reizen, dan heeft een nachttrein geen enkele zin. De nachttrein naar Zwitserland behoorde bij de CityNightLine tot één van de populairste verbindingen.
Frankfurt Hbf is het tweede station van Duitsland.
De nachttrein tussen Parijs en Amsterdam stond berucht om de diefstallen.
Na Bazel was mijn ligrijtuig zo goed als leeg. Het was de laatste CNLine Zürich
Raam lekker open met zicht plotseling op een perron goed vol met mooie mensen.
Later ICE uit Hamburg? van Zürich naar Landquart zonder toeslag kon dat.Rhaetische Bahn deed ook niet moeilijk over internationaal ticket tot Chur. Op de Brambuschberg is het goed Servische bonensoep eten in alle stilte na kabelbanen.
In de nachttrein naar Bazel en Zurich kunnen 11 fietsen mee. In 3 zitrijtuigen zijn fietsplaatsen; In rijtuig 174 (2 plaatsen), rijtuig 173 (2 plaatsen), rijtuig 172 (7 plaatsen). Fietsplaatsen kun je bij NS alleen telefonisch boeken.
En wat zijn hiervoor de kosten ?
Het valt me op dat ik vanaf start verkoop geen zitplaatsen kon boeken. Deze zijn nog steeds niet te boeken volgens telefonisch opgaaf NS en ook niet via City Night Line zelf. NS geeft aan dat deze al uitverkocht zijn, maar dat lijkt mij op de eerste dag na verkoop toch wel sterk? Heeft iemand hier meer informatie over?