Treinverkeer Den Haag – Schiedam tot nader bericht gestremd
29 jul 2024 17:27
De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam lopen nog verder uit. Wanneer de werkzaamheden klaar zijn, is maandagavond nog onbekend. Ze hadden op 26 juli afgerond moeten zijn.
Zeker tot vrijdag
Toen vorige week duidelijk werd dat vrijdag 26 juli onhaalbaar was, hoopte NS op maandag 29 juli het treinverkeer te kunnen hervatten. Later werd dat herzien naar 30 juli, en vervolgens naar woensdag 31 juli. Inmiddels is duidelijk dat de werkzaamheden verder uitlopen.
Er rijden zeker tot vrijdag geen treinen tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum, meldt het ANP, maar of het treinverkeer daarna hervat kan worden is nog onduidelijk. NS en ProRail durven geen datum te communiceren wanneer de treinen weer kunnen rijden. “Nu komen daar nog zeker enkele dagen bij, maar het kan langer duren. “De prognose van in dienst geven is onbekend”, waarschuwt ProRail.
Personeelstekort
NS en RET doen hun uiterste best om extra bussen en metro’s in te zetten als alternatief vervoer. Door de werkzaamheden rijden er al sinds 13 juli geen treinen meer tussen Rotterdam en Den Haag.
De werkzaamheden om de treinbeveiliging op orde te brengen duren langer van verwacht. Daarnaast heeft aannemer Strukton te maken met een enorm tekort aan vakspecialisten om de werkzaamheden tijdig af te kunnen ronden.
Alles aan doen
Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland: “Het spijt ons verschrikkelijk voor de reiziger die hier de dupe van is. Dat het nu mis is gegaan, komt door een combinatie van factoren, waaronder de schaarste aan technische mensen, met name in de elektrotechniek. Dan gaat het niet alleen om monteurs, maar ook om de gespecialiseerde werkvoorbereiding- en uitvoeringsfuncties. We doen er alles aan om het werk gecontroleerd en veilig uit te voeren.”
De werkzaamheden lopen minstens 50% uit. Hoeveel personeel is er dan de afgelopen twee weken wel niet verdwenen bij Strukton? – Ik neem ten minste aan dat ze de werkzaamheden wel zouden hebben afgeblazen als ze bij aanvang al wisten dat ze zóveel mensen tekort kwamen.
In de eerste berichtgeving van ProRail melde men dat er vertraging was ontstaan in de werkzaamheden en er daardoor extra personeel gezocht moest worden om de achterstand in te halen. Dus het geplande personeel zal wel aanwezig geweest zijn, maar die waren bijvoorbeeld alleen donderdag en vrijdag beschikbaar, en toen de boel uitliep was er niemand beschikbaar voor zaterdag en zondag. Of personeelstekort de oorzaak van de vertraging is werd niet genoemd, alleen dat het de reden is dat ze de boel niet de volgende dag konden inhalen.
Wat ik er van begreep is dat het personeel in het weekend niet wilde overwerken en vanaf maandag elders al was ingeroosterd.
Mogelijk was overwerken geen optie in het kader van de arbeidstijdenwet, Het personeel kon dus eenvoudigweg binnen de wet- en regelgeving niet overwerken
Als de volledige werkzaamheden door Strukton Rail Nederland worden uitgevoerd inderdaad. Daar staan trouwens 73 vacatures open: https://werkenbijstrukton.nl/vacatures/?_vacancy_market=rail .
Blijf het ook bijzonder vinden dat vanochtend de paar uur vertraging van werkzaamheden bij Amersfoort Centraal wel nieuws waren, maar dit nog steeds niet, terwijl de vertraging hier toch aanzienlijk groter is. Al zit er natuurlijk een verschil in extra reistijd en reiziger aantallen, wat het een lastige vergelijking maakt.
Staat een stukje omlaag hier op de site ook. Artikel met titel: NS: drukte verwacht door uitgelopen werkzaamheden.
Het gaat hier om electronici voor de beveiliging, dat is heel specialistisch werk. Hoeveel vacatures bij Strukton open staan is niet zo relevant, niet iedereen kan specialistisch technisch werk doen.
Het is opvallend dat in de trein wereld specialistische technici niet eenvoudig geworven kan worden. Zie monteurs voor ICNG. Zie specialisten voor de HSL Hoofddorp – Groene Hart tunnel. En nu ook bij ProRail.
Is de concurrentie van andere bedrijven zo groot dat bedrijven die een link niet voldoende juiste personeel heeft?
Het vervelende is dat je ook niet eindeloos personeel kunt blijven aannemen. We zullen met elkaar moeten wennen aan dit nieuwe normaal en dat personeel gewoon niet meer op elk moment van het leven beschikbaar is. Hoe vervelend ook, maar tegelijkertijd moeten ook spoorwerkers de kans krijgen op een baan met regelmatige tijden net als kantoorpersoneel.
@Chris Groot gelijk. Personeel is en blijft schaars. Strukton kan wel personeel werven, maar die missen dan ergens anders. We zullen het structureel met minder mensen moeten doen en bedrijven moeten met dat gegeven plannen. Zoals het hierboven beschreven is, was de uitloop van de werkzaamheden planbaar omdat de tekorten van bepaalde specialisten al langer bekend zijn.
Deze personeelskrapte heeft wel grote consequenties en dat werkend en ander afspraak gevoelig Nederland gewoon niet meer op betrouwbaar OV kan rekenen. Nu is deze uitloop gelukkig in de zomervakantie, maar als het tijdens een normale werkweek is gebeurd zijn de gevolgen niet te overzien. Zeker OV is een personeels en materieel intensieve sector dat in deze tijden een ongunstig effect heeft op de kosten en de beschikbaarheid ervan.
Dit soort fratsen gaan er ook steeds meer toe leiden dat diegene, die een rijbewijs heeft toch gaat kiezen voor de auto wat weer verbreding van wegen noodzakelijk maakt. Met milieu en klimaat heeft dit niets meer van doen noch met een goed en betrouwbaar OV netwerk dat de strijd met juist diezelfde auto aan kan. Let wel we hebben de laatste jaren na de Coronatijd teveel incidenten op het spoor gehad. Incidentloos OV bestaat niet, maar er zijn wel grenzen wat voor een moderne maatschappij acceptabel is.
Ook gaan werkgevers aan sollicitanten, die gewoon op een vaste lokatie werken (dus geen buitendienst) op een lokatie dat normaliter afdoende met OV te bereiken is of ze over een rijbewijs en een eigen auto ter beschikking hebben, omdat een werkgever/bedrijf er vanuit moet kunnen gaan dat het personeel op het werk kan verschijnen.
Dit zijn geen fraaie ontwikkelingen, maar wel een onderdeel van het zogenaamde nieuwe normaal.
Verder blijf ik erbij dat de overheid met een visie moet komen omtrent het nieuwe normaal van vergrijzing en de bijbehorende personeelstekoren en dit niet door de sectoren 100% zelf opgelost moet gaan worden. Helaas spelen diezelfde personeelstekorten ook bij de zorg, veiligheid en andere nutsdiensten.
Ja, we moeten leren leven met het nieuwe normaal. Dat betekent dat bij aanbesteding andere factoren belangrijker worden dan de prijs. Wat is de impact van een project op de maatschappij? Hoeveel personeel kost het? Hoeveel onderhoudskost volgen? Wat is de levensduur? Hoe verstorend zijn de werkzaamheden? Nu geldt versterkt goedkoop is duurkoop.
Het heeft niets met prijs te maken maar met het in Nederland niet aanwezig zijn van mensen met de juiste technische opleiding. Waarom denk je dat ze in Brainport hun technici en IT’ers allemaal uit Azië halen?
Daar heb je helaas wel een goed punt. Tegenwoordig wil iedereen liever coach, bitcoingoeroe of huis-ceo zijn. Oh ja, en uiteraard alleen werken als het uitkomt.
Je hoort deskundigen in kranten meestal in nette bewoordingen beweren dat de burger te lui is om te werken ( een lage arbeidsparticipatie en dan wordt Nederland altijd vergeleken met een land dat beter scoort, vroegah werd meestal het arme Zuid Europa erbij gehaald).
Maar wat ik elders ook aangestipt. De meeste mensen die ik ken zijn tweeverdieners en die stellen hoge eisen aan de opvoeding van hun kinderen. En omdat mannen geëmancipeerd zijn nemen ze papadagen zodat mama soms van het aanrecht weg kan 😀.
Daarom ben ik blij dat we in Nederland vanaf de jaren 80 met Lubbers (no nonsense) en in de Zero’s met Balkenende (VOC- mentaliteit) afgerekend hebben met de zesjes-mentaliteit.
Maar het blijft zorgelijk dat sommige scholieren voor pretstudies en pretopleidingen kiezen.
Maar over technici. In Angelsaksische landen zegt men openlijk: why become a scientist if you can be his boss? Met andere woorden advocaat of manager worden is een veel ‘slimmere’ manier om (veel) meer geld te verdienen daar. En veel minder kans dat men uitvalt, want de TU-studies gelden als zeer moeilijk. Moeilijker dan MBA of rechten bijvoorbeeld.
Niet om met de vinger naar de USA of de UK te wijzen. Want ook in Nederland betalen we graag de hoofdprijs voor een goede jurist van de Zuidas en voor de andere werknemers daar.
Als technicus, ooit betrokken bij dit soort buitendienststellingen: kennelijk sta je wat verder van de realaliteit.
Het is vooral laaggeschold werk rond het minimum loon, wat tegelijkertijd best zwaar is, dat werk wordt vaak overgenomen door arbeidsmigranten, doordat er geen Nederlanders te vinden zijn. Idd niet rond buitendienststellingen. Maar wel rond vleesverwerking, seizoensarbeid rond plukken van gewassen. Het is niet dat Nederlanders nier willen werken, maar er zijn meer banen dan mensen.
Dat klopt. Ooit toen Nederland echt sociaal democratisch was, was het beleid dat ook mensen die geen beschikking hadden over een auto de beschikking moesten hebben over goed vervoer.
Je ziet dat er geen democratische politieke discussie is gevoerd maar een technocratische discussie. Personeelstekort, voila. Dus vervoer zal voor lagere inkomensgroepen en mensen met een (lichte) medische beperking soms wel en soms niet beschikbaar zijn. Respect dat je blijft opkomen voor groepen die minder likeable zijn.
Je kunt best personeel krijgen, alleen geen technische specialisten want die zijn er in Nederland nauwelijks meer omdat bijna niemand techniek studeert want dat vinden we te moeilijk.
Er zijn de laatste tijd CAO’s tot stand gekomen waarbij toeslagen voor onregelmatig werk zijn verminderd of enigszins afgebouwd. Meestal was toen sprake van een uitruil van een loonstijging tegen een versoberde toeslagenregeling. Op zijn minst kunnen we kijken of er in deze sectoren ook sprake van is geweest.
Een beetje 50/50. qua kans. Want de spoorsector heeft volgens mij wel een goede reputatie op dit gebied.
Die CAO heeft er niets mee te maken, er zijn gewoon steeds minder technisch specialisten. Meer dan de helft op HBO/WO niveau is in Nederland boven de 50 jaar waardoor er jaarlijks veel meer met pensioen gaan dan er bij komen.
Deze vrij hoog betaalde specialisten zijn daarnaast meestal zzp’er en vallen dan sowieso niet onder een CAO. De rest is in dienst bij de aannemer, in dit geval Strukton.
1) is dat omdat er steeds minder Nederlanders, aan een TU studeren, of HBO techniek, of is dat omdat technische mensen vroeger of later doorstromen naar beter betalende managementfuncties?
2) het principe blijft hetzelfde, als je zo’n goeie gast in het weekend of ”s nachts wil laten werken dan moet je met net iets hogere tarieven komen dan overdag. En als je dat niet doet dan is het een hele creatieve. manier om te spreken van een tekort. Dan is het beter om te zeggen dat je als ProRail de inflatie niet kunt bijhouden en dat er in dat opzicht geld bij moet.
Zie ook mijn bijdrage elders over technici.
PS In dit geval gaat het hoogstwaarschijnlijk om de ‘high end’ ZZP’ers maar het personeelstekort waar zowel NS als Prorail zich keer op keer op wijzen gaat natuurlijk over veel meer en veel bredere groepen, zelfs om mensen in loondienst en zelfs om mensen die het van toeslagen moeten hebben 😉
Overigens als ProRail en zIjn aannemers voor deze relatief kleine beveilingsklus al geen electronici op de been kunnen brengen hoe denken ze dan ooit ERTMS te gaan uitrollen? Daar zijn honderden van dit soort specialisten voor nodig.
Cynisch: ik acht de kans groter dat ERTMS onder grote druk van één van de coalitiepartijen als controversieel wordt betitelt dan dat we het ooit krijgen. Want ERTMS is niet echt Nederlands he 😉
Technisch werk is sowieso niet echt Nederlands. Overigens denk ik dat we ook beter niet aan ERTMS kunnen beginnen gezien de kosten en de zeer kleine kans dat we het technisch tot een goed einde kunnen brengen. We hebben ons al vertild aan een HSL en dit is nog veel ingewikkelder,
Zelf woonachtig in Rijswijk en houder van een NSFlex-ABO; nu dus noodgedwongen de HTM bus-en bvb naar Delft is er zelfs helemaal totaal niets anders als het EBS-stadsbusje-kan iemand hier eens klantvrindelijk uitleggen hoe ik die onnodige kosten terug kan krijgen? Tot heden is bvb van de hele maand juli nog totaal niks een gemaakte reizen op ´mijnNS´ te vinden. Maar bvb HTM22 start ook pas veel later als NS de 1e trein bood: dus als je op die tijd weg had gemoeten, was een taxi de enige kans.
Neem de tram: de HTM heeft net precies in deze periode ook de 17 (en de 1) deels eruit vanwege renovatie ergens bij een wissel.
En in zijn wijsheid besloot gemeente Rijswijk net in die 2 vorige weken een weg te gaan asfalteren, zodat de beborde route voor die Kroatische sjofeurs net meer geldig bleek: duurde wel 4-5 dagen =voordat dat doordrong tot het regelcentrum.
Er is nooit iets afgestemd met HTM/RET omdat NS werd verondersteld eigen vervangend busvervoer te organiseren.
Die werkzaamheden in Rijswijk vallen inderdaad ongelukkig samen met de werkzaamheden op het spoor. Tram 17 valt uit, waardoor bus 22 een alternatief is. Daarnaast is bus 22 ook een alternatief voor de treinvervangende bussen. Ik heb vorige week bus 22 een paar keer genomen en hij zat elke keer propvol, zelfs de allereerste bus op zaterdagochtend.
Htm tram 1, dat is de tram die van den Haag via oud-Rijswijk naar Delft rijdt.
Nadelen: 4-6 maal per uur met ca 70 zitplaatsen, en rijdt niet langs Trein-station Rijswijk.
Controversieel verklaren kennen we in de politiek alleen wanneer voorkomen moet worden dat een demissionair kabinet over haar graf heen regeert. Slechts dan worden zaken controversieel verklaard. Als ze gewoon tegen iets zijn, noemen we dat anders.
Ik kon even niet op het juiste woord komen dus vandaar dat ik van controversieel sprak. Het woord “omstreden” was misschien beter geweest: ERTMS is niet bepaald onomstreden. Ik acht de kans aanwezig dat het huidige kabinet een streep gaat zetten door ERTMS.
Als engbek MinVnW ontdekt dat het iets voor de trein is stopt hij het onmiddellijk. Rederlijkerwijs zit Karbonade I er niet zo lang, dus wellicht komt het er niet. De ambtenaren zullen net als bij Trump sommige dossiers maar niet tonen. Voor je het weet staat hij er met de staatsgeheimen op te scheppen tegen de russische ambassadeur en Lavrov.
wat wordt er nog in NL gemaakt? Geen auto’s, treinen of vliegtuigen. Fietsen ook niet. Wat nog Nederlands lijkt is veelal OEM spul, van chinesieum.
Hoezo, een paar groepjes kunnen in een paar maanden een traject van 50km doen. Ze hoeven geen piramides te bouwen.
Wat we van deze situatie kunnen leren is dat het aanbesteden van werkzaamheden in de toekomst anders zal moeten gaan. Niet meer op basis van de laagste prijs maar op basis van de grootste bedrijfszekerheid. Particuliere aannemers – ook de goede -hebben nl. als enig doel winstmaximalisatie. Te veel personeel aantrekken is dan heel onaantrekkelijk. Als er bijv. echter hoge boetes komen bij overschrijding van termijnen, dan gaat men afwegen waar men het grootste risico loopt om de winst te verliezen. Een tegenwerkende arbeidsmarkt is daarbij geen argument, want dat kan men voorzien. Iets bijzonders als een Covid pandemie wel. Dat de prijs voor de werkzaamheden dan hoger zal worden ligt voor de hand. Wellicht kan men andere projecten dan eens tegen het licht houden. Eerder heb ik al eens opgemerkt, dat de reizigers meer gediend zijn met voldoende lange treinen 4 keer per uur, dan met te korte treinen 6 keer per uur. De daarmee te behalen winst is op langere trajecten verwaarloosbaar.
Probleem is dat die zekerheid veelal als boete kausules wordt gemeld bij een aanbesteding.
Een neven-efffect is bij andere projecten is dat geen enkele aannemer nog wil inschrijven.
Overigens ben ik van mening dat men een dergelijke complexe operatie niet moet starten, tenzij alle benodigde mensen/benodigdheden zeker zijn.
En dan zal ook geen enkele aannemer meer in willen schrijven tenzij het met compleet onrealistisch lange planningen is met bijbehorende kosten voor ProRail, want zelfs de beste planningen kunnen door onvoorziene omstandigheden en pech niet haalbaar blijken, en geen enkele aannemer wil er dan voor opdraaien dat het personeel dan maar moet gaan duimen draaien omdat het werk niet gestart kan worden. Er kunnen altijd mensen ziek worden of anderszins (onverwachts) wegvallen, benodigdheden kunnen blijken niet te voldoen of pas later geleverd te worden, of werkzaamheden kunnen tegenvallen waardoor de planning uitloopt en de beschikbaarheid van de rest weer in de knel komt.
Daarmee wil ik niet goedpraten dat de uitloop hier zo relatief lang was, maar ik vind sommigen ook wel iets te makkelijk (ver)oordelen vanaf de zijlijn zonder te weten wat er precies aan de hand is.
Volgens de laatste update rijdt alles vanaf vrijdag weer ‘normaal’ en is het traject vrijgegeven.
David, ga jij er op plannen ?
Ik niet, zien is geloven… bovendien is de kans groot dat een ander deel van een te plannen reis vervolgens buiten dienst gaat…