Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing
07 sep 2024 18:26
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00 uur en pas rond 16:00 uur kon het treinverkeer voorzichtig worden hervat. Vooral de omgeving van Frankfurt, een belangrijk knooppunt voor het Europese treinverkeer, werd hard getroffen.
Belangrijke routes, zoals de verbinding tussen Keulen en Frankfurt, lagen plat. Ook vanuit het Ruhrgebied en Frankfurt vertrokken er geen treinen meer naar steden als München en Mannheim. In de regio Hannover vielen eveneens treinen uit.
Het internationale treinverkeer van en naar Nederland werd eveneens geraakt. Meerdere ritten van zowel de ICE Amsterdam – Frankfurt als de IC Amsterdam – Berlijn zijn deels uitgevallen. De storing leidde tot ernstige hinder in het midden van Duitsland. Volgens vervoerder Deutsche Bahn (DB) werd het probleem veroorzaakt door een storing in het radiosysteem van de spoorwegbeheerder.
Treinverkeer in Rijn-Maingebied zwaar getroffen
De grootste impact werd gevoeld in het Rijn-Maingebied, dat de deelstaten Hessen, Beieren en Rijnland-Palts omvat. In deze regio kwam het treinverkeer voor enkele uren volledig tot stilstand. Het station van Frankfurt, een van Europa’s drukste knooppunten met dagelijks ongeveer 1200 lokale en langeafstandstreinen, was praktisch onbereikbaar. Ook op andere stations in de omgeving stonden treinen stil, waardoor reizigers urenlang vastzaten.
Hoewel de storing inmiddels is verholpen en het treinverkeer langzaam op gang komt, blijven er nog vertragingen en annuleringen. Reizigers wordt geadviseerd rekening te houden met aanhoudende hinder.
Reputatieschade voor Deutsche Bahn
Het incident komt bovenop een reeks problemen waar Deutsche Bahn dit jaar mee te kampen heeft gehad. Meerdere stakingen van spoorpersoneel, dat hogere lonen en een kortere werkweek eist, hebben eerder al voor grootschalige stilleggingen van het treinverkeer gezorgd. Tijdens het EK voetbal in Duitsland waren veel treinen vertraagd of uitgevallen, wat leidde tot kritiek van onder meer de oppositiepartij CDU. Zij verwijten Deutsche Bahn dat “de goede reputatie van Duitsland” op het spel staat. Ook de minister van Transport sprak van een falen van de spoorwegmaatschappij in het handhaven van “de Duitse kwaliteitsnormen.”
Daarnaast kondigde Deutsche Bahn vorige maand aan dat het de komende vijf jaar 30.000 banen gaat schrappen. Het bedrijf, dat in het eerste halfjaar van dit jaar een verlies van 1,2 miljard euro rapporteerde, wijt de slechte resultaten aan stakingen, extreme weersomstandigheden, infrastructuurwerkzaamheden en een daling in het aantal reizigers dat voor de trein kiest.
De storing van vandaag komt op een moment dat Deutsche Bahn al onder zware druk staat om de betrouwbaarheid van zijn diensten te verbeteren, iets waar zowel de politiek als de reizigers steeds kritischer op worden.
In Duitsland is onduidelijkheid ontstaan over verdere digitalisaring van het spoor. Er zijn berichten dat DB geheel wil stoppen, er zijn berichten dat men het tempo wil reduceren en deze berichten worden ontkend.
https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/stuttgart/bahn-will-digitalisierung-in-deutschland-stoppen-100.html
Wat wel duidelijk is dat European Train Control System (ETCS) in Duitsland problemen heeft met de betrouwbaarheid, de kostprijs en de beschikbaarheid van personeel voor de ombouw. Het lijkt er op dat men voorlopig de klok wil terug draaien en wil moderniseren met beveiligingstechnieken van rond 1990. Duitsland heeft nog vrij veel klassieke beveiliging die hoognodig vervangen moet worden.
Gezien de vele grote seinstoringen in Nederland waarbij grote knooppunten geheel uitvallen, lijkt mij een bezinning op verdere digitalisering in Nededland ook op zijn plaats.
Met het laatste zeker eens. Maar vergeet niet dat er in Duitsland nog her en der oude mechanische seinen worden gebruikt, die in NL alleen op museum lijnen worden gebruikt. Dit is ook eigenlijk niet meer van deze tijd. Ergens een gulden middenweg is het beste.
Verder hebben we het hier over de spoorpuinhoop hier in Nederland, maar in Duitsland is het een paar maten erger.
Ik denk dat het qua spoorbeveiliging beter is om even pas op de plaats te maken in plaats van de benodigde miljarden te investeren. Ik denk dat het inmiddels gunstiger kan zijn één of meerdere generaties spoorbeveiliging over te slaan dan systemen aan te leggen die eigenlijk alweer verouderd zijn. Ik denk dat er volgende generaties spoorbeveiliging aankomen die qua hardware langer houdbaar zijn en waarbij de progressie uitsluitend komt uit de software. Ik denk dan aan generaties spoorbeveiliging die het in principe mogelijk maken om zonder machinist te rijden.
Het is nooit anders geweest. Spoorbeveiliging gaat vaak 50 tot 100 jaar mee. Met iedere 10 jaar een nieuwe beveiligings generatie betekent dat het overslaan van generaties de norm is. In Nederland is nog veel beveiliging uit de jaren 50 te vinden. In Duitsland is de beveiliging soms meer dan 100 jaar oud.
Het is nooit anders geweest. Spoorbeveiliging gaat vaak 50 tot 100 jaar mee. Met iedere 10 jaar een nieuwe beveiligings generatie betekent dat het overslaan van generaties de norm is. In Nederland is nog veel beveiliging uit de jaren 50 te vinden. In Duitsland is de beveiliging soms meer dan 100 jaar oud.