fbpx
Foto: Archief

Treinverkeer Rotterdam en Dordrecht uren plat door storing ProRail

Het treinverkeer rond Rotterdam en Dordrecht is zondagavond rond 20:30 uur stil komen te liggen door een storing bij de verkeersleidingspost van ProRail. Pas rond 0:00 uur werd het treinverkeer hervat.

Ook back-upsysteem werkte niet

De storing trof duizenden reizigers. Om die toch nog te laten thuis komen, hebben er extra treinen gereden. Tijdens de storing konden treindienstleiders niet zien waar treinen zich bevonden en sprongen de seinen op rood.

“De storing op de verkeersleidingspost in Rotterdam ontstond zondagavond rond 20.30 uur in één van de computers”, schrijft ProRail online. Het computersysteem bezit een back-up voor het geval er een dergelijke storing is. Maar ook dat back-upsysteem functioneerde zondag niet goed. ProRail: “Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan, maar het lijkt erop dat het komt vanwege een fout in de software. Meerdere systemen werkten daardoor niet meer.”

Nader onderzoek

De storing trof alle treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht, aldus een NS-woordvoerder. Ook treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda reden niet. Volgens RTV Rijnmond heeft de Eurostar uit Londen Nederland zondag niet kunnen bereiken, en is deze trein uiteindelijk teruggekeerd naar Brussel. Ook hogesnelheidstrein Thalys had last van de storing.

ProRail laat op Twitter weten dat de oorzaak van de storing nog verder zal worden onderzocht, om een dergelijk probleem in de toekomst beter te kunnen voorkomen. Het is niet de eerste keer dat bij een storing ook het back-upsysteem uitvalt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: archief

22 gedachten aan “Treinverkeer Rotterdam en Dordrecht uren plat door storing ProRail”

  1. Simon schreef:

    Trek de stekker uit ProRail.
    Jaartje wachten….dan de stekker er weer in.

    1. Baardstaart schreef:

      En hoe reizen we dan in de tussentijd?

  2. Realisme graag schreef:

    Het is nu de zoveelste keer bij ProRail dat een backup systeem niet blijkt te werken als het er op aan komt. Omdat het een softwarefout betreft had je dit dus gevonden als je de backup bij de installatie fatsoenlijk had getest. Gepruts van het ergste soort.

  3. Rudy schreef:

    Als de eerste keer het backup systeem niet werkt, dan is dat een ongelukje. Maar als gewaarschuwde ProRail weer dezelfde fout begaan is pure incompetentie. Een ezel stoot zich in het gemeen geen twee keer aan dezelfde steen.

    Krijgen we dit nu iedere drie maanden weer voorgeschoteld? Arme reizigers.

  4. Rene N schreef:

    Hee,weer een Profail.
    Ik hoop dat de vergoeding voor de reizigers en andere onkosten door deze faal-organisatie betaald worden!

  5. Ron Swart schreef:

    Vestzak broekzak. Eventuele toegekende
    schadevergoedingen aan gedupeerde reizigers komen via een omweg terecht bij de overheid en dus bij ons.
    ProRail-CEO John Voppen lacht de ballen uit z’n broek en blijft lekker op z’n plekkie.

  6. Ann schreef:

    Je kunt niet meer spreken van een incident. Maar het is structueel fout bij Prorail. Vroeger gebeurden dit soort dingen niet. waren de ouderwetse systemen dan misschien toch beter?

    1. Simon schreef:

      Men was vroeger minder afhankelijk van die systemen.
      Er ging ook wel eens wat kapot maar probeerde dan wat te improviseren zodat er toch treinen konden rijden. Denk aan wissels met de hand krukken, stoptonende seinen met een schriftelijke aanwijzing voorbijrijden en van een baanvak als het ware één groot blok maken. Dat kunnen ze vandaag de dag denk ik alleen nog in Oekraïne, althans daar lijkt het op.

      1. Realisme graag schreef:

        In de Oekraïne ook as het gemiddelde salaris voor de oorlog ongeveer 300 euro per maand dus kan je nog alles met de hand doen.

        1. Simon schreef:

          @ Realisme
          Ik denk niet dat ze daar alles met de hand doen hoor, het is één van de grootste spoorbedrijven van de wereld. Het gaat mij erom dat ze daar ontzettend goed kunnen improviseren want dat daar nu af en toe een systeempje uitvalt lijkt me overduidelijk maar ze rijden dapper door.

      2. Ann schreef:

        Improviseren zijn we in Nederland volledig verleerd. Bij de vorige landelijke “storing” was de smoes. Stel dat een trein iets te lang is en er deuren buiten het perron uit komen. Van zo’n doorgeslagen bureaucratie zakt je broek toch volledig af.

        Maar dat is zo of zo een probleem hier in Nederland. Alles wordt door bureaucraten bestuurd en creativiteit vanuit de werkvloer wordt niet gewaardeerd.

    2. Otto schreef:

      ProRail heeft verstand van staal, beton en bureaucratie maar nauwelijks van elektronica, laat staan software. Vroeger was dat er niet op het spoor. Anders gezegd, ProRail is gewoon niet met de tijd meegegaan.

  7. Baardstaart schreef:

    OV kost de overheid alleen geld en door de reiziger op deze manier de auto in of achter de computer te pesten levert dit de overheid juist geld op en kunnen ze schaamteloos op het OV bezuinigen. Vandaar dat men Profail niet fatsoenlijk financieert en men van storing naar storing hobbelt.

    Over het milieu en klimaat zullen we het maar niet hebben, want dat is zo jaren 2010.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Reizen met de trein vond en vind ik op zich wel leuk, maar door alle perikelen, storingen, treinvertragingen en kosten – geen goedkope actiekaarten – reis ik nu veel minder met plezplezier dan voorzien. Ik neem ook extra tijd voor en meer speling en bekijk de alternatieven om thuis te geraken. Reizen met de trein WAS leuk maar het wordt er NIET beter op als de problemen toenemen en steeds terugkeren, het vertrouwen is nu goeddeels weg zowel bij NS als de lokale vervoerders! Het alternatief, een Youtube cabview film kijken thuis op de bank

    1. Baardstaart schreef:

      Ik vind dat de lokale vervoerders het doorgaans goed doen en de provincie Overijssel en Gelderland komen ook regelmatig met leuke kortingsacties waardoor ik het lokale OV weer herontdekt heb. Alleen de Lintjes zijn idd gedateerd, maar daartegenover zijn de Flirts ruim en goed. Alleen wel vaak kapotte WC’s.

      En de bussen valt ook niets op aan te merken, alleen jammer dat er zo weinig reizigers in zitten.

      Dit voorjaar en deze zomer al menig tour gemaakt met deze goedkope kaartjes. En in de bussen van RRReis zit zelfs USB pluggen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Zetten ze de toiletten wellicht gewoon op defect om ze zo schoon te houden. Dat doen buschauffeurs ook. De passagiers moet maar bij de stops naar de restauranttoiletten.

  9. Eric schreef:

    Misschien begrijp ik het niet goed. Daarom vertaal ik het maar even naar auto termen.

    Heeft Prorail nu gezegd: “we gaan niet rijden wat de reserveband is lek”?

    Zou jouw baas een dergelijk telefoontje accepteren, of stond je dan gelijk op straat wegens werkweigering?

    1. Simon schreef:

      Het ging om een softwareprobleem dus is wellicht deze vergelijking duidelijker;
      Uw pakketje is binnen maar betalen met de computer gaat niet en met uw telefoon lukt het ook niet.
      Er zit wel een acceptgiro bij maar dan moet u schrijven met een pen. Zou dat nog lukken? En waar liggen de enveloppen?

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is als je lekker band hebt, en een reserveband hebt, maar die ook lek blijkt te zijn.

      1. Simon schreef:

        Laat me raden.
        U weet ook niet meer wat een acceptgiroformulier is?

  10. Rudy schreef:

    Op zich is automatisering niet het probleem. Ik heb vaak deze processen gezien en geholpen mee te beslissen.

    Automatisering is goed. Het maakt de processen efficiënter, betrouwbaarder en sneller.

    Voor een succesvolle automatisering is stadarisatie nodig. Dus iedereen werk op dezelfde wijze. Daar is ook niets mis mee. het grote voordeel is dat personeel van Maastricht to Groningen inzetbaar is omdat alle process hetzelfde verlopen.

    Directies kennen het verschil tussen stadarisatie en centralisatie niet. Onder het mom van standarisatie wordt gecentraliseerd. Directies willen centraliseren omdat dat hun meer mogelijkheden geeft om te controleren en te beïnvloeden. Daarmee ontstaat er een single point of failure. Het probleem van ProRail en de NS is dat ze beiden veel te veel gecentraliceerd hebben.

    En dan is er het vraagstuk van het personeel. Personeel moet getraind blijven. Dat betekent dat ze naast de automatisering nuttig werk moeten verrichten. Als ze alleen kijken of het goed gaat en niet meer in staat zijn om effectief in te grijpen, dan is grootschalig falen geprogrammeerd. Piloten moeten ook regelmatig zelf vliegen ook als er een automatische piloot beschikbaar is.

    En dan is er nog het probleem van de programmeurs en opleidingen. Programmeurs leiden aan een chronische zelfoverschatting. De combinatie van software en een beetje ruis (storingen op de invoerdata) is dodelijk. Fail safe programmeren voor een omgeving met ruis is echt een aparte tak van sport. Opleidingen besteden veel te weinig aandacht aan programmeren in een omgeving met ruis.

  11. Chris schreef:

    Ik houd echt heel wijselijk mijn mond, maar er ligt een heel, heel bijdehand antwoord op deze chaos op mijn lippen. Echt: oorzaak gevolg dit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.