Foto: TUI
De trein zit in de lift. Dat is de conclusie van TUI, al blijft het voorlopig wel een nichemarkt. TUI heeft vorig jaar zelf het aantal stedentrips per trein zien verdubbelen, waarbij Londen, Parijs, Berlijn en Praag de grote stijgers zijn.
“Voor een verre bestemming is de keuze snel gemaakt. Dan ben je doorgaans aangewezen op het vliegtuig. Maar dichter bij huis is de trein steeds vaker een goed en duurzamer alternatief” schrijft TUI in een persbericht. Volgens Treinreiziger.nl was de trein altijd al een duurzaam alternatief en is het aanbod van treinreizen niet enorm veranderd, maar is het vooral dat mensen nu vaker een duurzaam alternatief zoeken.
Dat beaamt ook TUI, die verwijst naar de Vakantie Sentiment Monitor van september 2022 van het NBTC. Gaf in 2021 nog maar 4% aan de trein als vervoersmiddel te overwegen, een jaar later is dat gestegen naar 10%.
Ook TUI ziet de belangstelling voor de trein stijgen. Bij TUI is het aandeel treinreizen op het totaal nu nog maar 2%, maar de trein wordt steeds vaker als vervoermiddel gekozen. Vooral stedentrips met de trein zijn populair. Ook de TUI Ski Express die deze winter voor het eerst rijdt naar de verschillende Oostenrijkse wintersportbestemmingen rijdt, kan rekenen op belangstelling. “Het aanbod treinreizen om uit te kiezen zal alleen maar groter worden, meer initiatiefnemers pakken deze trend op” concludeert TUI.
Met ingang van dit jaar werden alle vliegtickets – Europees en intercontinentaal – al duurder omdat de ticketbelasting met 18,50 euro werd verhoogd. Daar komen de uitstootrechten komende jaren nog bij, schrijft het Algemeen Dagblad. De gratis uitstootrechten worden geleidelijk verminderd en in 2026 moeten alle uitstootrechten gekocht worden. Per ticket gaat het gemiddeld om 20 tot 30 euro.
In de berekening van ABNAmro wordt uitgegaan van het huidige prijsniveau van CO2-rechten maar volgens het AD is aannemelijk dat de prijs daarvan zal stijgen waardoor tickets nóg duurder worden. De Europese Unie heeft namelijk ook besloten dat het totaal aan uitstootrechten met 4,3 procent per jaar moet afnemen. “Minder rechten en een groeiende vraag ernaar zal tot gevolg hebben dat de prijs stijgt‘’, zegt vrijetijdsanalist Stef Driessen van ABNAmro in het AD.
Als het vliegen duurder wordt, kan de trein daarvan profiteren. In Europa ontbreekt het echter aan een gezamenlijke visie en aan coördinatie. Afgelopen zomer waren veel treinen al erg vol, zelfs zo vol dat de ICE soms ongepland stations oversloeg. Er zijn wel plannen om de capaciteit te laten groeien. Thalys en NS hebben weliswaar als ambitie om het reizigersaantal te laten verdubbelen, concreet is het echter niet volledig duidelijk welke stappen zij ondernemen. De Duitse overheid heeft met Deutschlandtakt een concretere visie liggen om het treinaanbod uit te breiden. Het is echter uiteindelijk aan de vervoerders in hoeverre dat uitgevoerd gaat worden.
This post was last modified on 11 januari 2023 12:57
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…