fbpx

Twee weken nauwelijks treinen rond Den Bosch

klok 24 mei 2013 9:53

Vanwege ingrijpende werkzaamheden rijden er van 27 juni tot en met 11 juli 2013 geen treinen tussen Den Bosch en Zaltbommel en tussen Den Bosch en Oss. In april 2014 zullen treinreizigers het opnieuw ruim twee weken (18 dagen) zonder trein moeten doen. De werkzaamheden zijn nodig om Den Bosch om te vormen van knelpunt naar knooppunt.

Door de werkzaamheden is er twee weken lang geen (doorgaand) treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Den Bosch en tussen Nijmegen en Den Bosch. Met name het traject Utrecht – Den Bosch is een zeer druk traject. Op dit traject rijden vier intercity´s per uur, die in de spits tot 1.000 reizigers per trein vervoeren. Voor NS zal het dan ook een grote logistieke operatie worden om alle gedupeerde reizigers met bussen te vervoeren. 

Minder reizigers
De werkzaamheden starten op het moment dat de schoolvakanties in Zuid-Nederland beginnen. “We gaan tijdens spoorwerkzaamheden uit van minder reizigers. Maar het blijft een zeer druk knooppunt” zegt een woordvoerder tegen dagblad Metro.

Overleg
Om te bepalen hoe het busverkeer zo goed mogelijk kan worden geregeld, vindt op dit moment nog overleg plaats tussen de gemeente ‘s-Hertogenbosch, NS, Arriva en ProRail. Een woordvoerder van NS hoopt vrijdagmiddag of in de week van 27 mei meer details bekend te kunnen maken.

Andere richtingen
Tussen Den Bosch en Eindhoven en tussen Den Bosch en Tilburg rijden gedurende de werkzaamheden op de meeste dagen wel treinen. Alleen op de laatste dag – donderdag 11 juli – is Den Bosch vanaf 12:00 uur ´s middags helemaal per trein onbereikbaar.

Meer treinen
Als de werkzaamheden rond Den Bosch volledig zijn afgerond, moet Den Bosch meer treinen kunnen verwerken. Dat is ook nodig, want in de toekomst willen NS en ProRail iedere tien minuten een intercity laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat had eigenlijk al gerealiseerd moeten zijn tussen 2010 en 2012, maar de plannen zijn nu uitgesteld. Uiterlijk in 2024 moet de ambitie nu alsnog verwezenlijkt zijn. 

Veiligheid
Volgens ProRail en NS is er geen andere keuze dan het treinverkeer langdurig te onderbreken, mede vanwege de veiligheid. Naar aanleiding van de treinbotsing vorig jaar bij Amsterdam kijkt de spoorbeheerder extra kritisch naar de veiligheid. Bij dat ongeluk reden treinen uit twee richtingen vanwege werkzaamheden over hetzelfde spoor. De Onderzoeksraad concludeerde later dat de dienstregeling te krap was. Om dit soort ongelukken te voorkomen heeft de spoorbeheerder samen met NS gekozen om het treinverkeer volledig stil te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.