Er komen verschillende onderzoeken naar nieuwe spoorverbindingen. Onder andere de Lelylijn (Lelystad – Groningen) en de Nedersaksenlijn (Groningen – Almelo) staan op de agenda. Ook wordt onderzocht of er een trein kan komen tussen Terneuzen en Gent.
De huidige treinverbinding Groningen – Veendam wordt doorgetrokken naar Stadskanaal. In de Tweede Kamer is er interesse om het spoor vervolgens door te trekken naar Emmen, zodat er een directe treinverbinding tussen Groningen en Twente gerealiseerd kan worden. Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie diende een motie in om de haalbaarheid van de Nedersaksenlijn te laten onderzoeken. Dat onderzoek komt er nu.
Het kabinet heeft zich tot nu toe weinig enthousiast getoond in de Lelylijn, de spoorlijn die Lelystad met Groningen zou moeten verbinden. Maar onder druk van de Tweede Kamer komt er nu toch een onderzoek naar de nieuwe lijn. Mustafa Amhaouch van het CDA heeft daarvoor een motie ingediend. Zijn motie draagt het kabinet op om een haalbaarheidsonderzoek naar een betere bereikbaarheid van het Noorden via de Lelylijn. De gedachte is dat ook de provincies kunnen bijdragen aan een dergelijke nieuwe lijn.
De Tweede Kamer lijkt zich neer te leggen dat NS komende concessieperiode (tot 2025) geen intercity naar Aken kan realiseren. Maar wat Amhaouch betreft moet een dergelijke verbinding er wel komen na 2025. In een motie spreekt de Tweede Kamer van een ‘positieve grondhouding en de wil’ om een dergelijke verbinding na de huidige concessie te realiseren. In de huidige concessie is NS al verplicht om zich in te zetten voor een dergelijke trein, het spoorbedrijf ziet echter geen brood in een intercity naar Aken.
Interesse is er in de Tweede Kamer ook voor een treinverbinding tussen Terneuzen en Gent. De Tweede Kamer wil een onderzoek om te kijken dat een dergelijke treinverbinding gezamenlijk met België gefinancierd zou kunnen worden. Een motie van Rutger Schonis van D66 met die strekking is door de Tweede Kamer aangenomen.
Reizigersvereniging Rover drong er eerder al op aan: treinen moeten tijdens evenementen weer gaan stoppen bij Heerenveen IJsstadion. William Moorlag van de PvdA wil ook dat het treinstation weer gebruikt gaat worden. Hij diende een motie in die de regering verzoekt in overleg te treden met de betrokken partijen. Ook die motie is door de Tweede Kamer aangenomen.
ProRail luidde recent de noodklok omdat Spoorse projecten dreigen stil te vallen door onder andere de stikstofproblematiek. Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft het kabinet opgeroepen om bij vrijgekomen stikstofruimte prioriteit te geven aan het spoor. “Overwegende dat verreweg de meeste spoorprojecten slechts eenmalig stikstofdepositie vragen bij de aanleg”, legt ze in haar motie uit. De motie is door de Tweede Kamer aangenomen. Een motie van SP-Kamerlid Cem Laçin om zeven asfaltprojecten te schrappen ten gunste van meer stikstofruimte voor het spoor en het openbaar vervoer haalde geen meerderheid. Ook zijn voorstel om 60% van het infrastructuurfonds te besteden aan openbaar vervoer, spoor en fietsinfrastructuur werd verworpen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:27
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…