Uitgedunde dienstregeling bij slecht weer? Treinreizigers begripvol
24 feb 2017 10:09
Het is inmiddels een vast fenomeen. Bij verwacht slecht weer schrapt NS in de Randstad uit voorzorg tot de helft van het aantal treinen. De meeste treinreizigers hebben daar begrip voor, blijkt uit een enquête van Treinreiziger.nl onder 250 treinreizigers.
Iets meer dan de helft van de ondervraagden (51,2%) noemt een uitgedunde dienstregeling bij slecht weer niet leuk, maar begrijpelijk. Nog eens 28% heeft op zich ook begrip, maar vindt dat er te snel wordt overgeschakeld op een uitgedunde dienstregeling. Zo zetten sommige ondervraagden vraagtekens bij het feit dat de dienstregeling gisteren de hele dag aangepast moest worden. Ze wijzen erop dat de storm pas ‘s middags was voorspeld.
De groep die helemaal geen begrip heeft als NS bij slecht weer de treindienst uitdunt is vrij klein (9%). Nog eens 12% van de ondervraagden heeft er geen mening over.
In 2009 brak er grote chaos uit toen de winter toesloeg. Ook in de winter van 2010/2011 waren er problemen. Sindsdien hebben NS en ProRail besloten de dienstregeling bij verwacht slecht weer preventief aan te passen. Toen er in de winter van 2011/ 2012 toch nog chaos ontstond, zijn de criteria voor een aangepaste dienstregeling aangescherpt. Door de dienstregeling uit te dunnen wordt ‘filevorming’ op het spoor tegengegaan en wordt voorkomen dat het vastloopt. Het idee is dat daardoor ruimte op het spoor blijft bestaan om het treinverkeer goed af te wikkelen. Wel zijn de treinen daardoor drukker.
- Waarom is het spoor zo kwetsbaar bij slecht weer? Nadat in 2012 het treinverkeer voor de derde winter op een rij haperde, maakte redacteur Hildebrand van Kuijeren deze analyse.
Is die foto genomen op station Den Dolder?