Uitgesteld onderhoud oorzaak treinstoringen Gouda
01 jun 2018 9:00
Op plekken waar spooronderhoud is uitgesteld kunnen sneller infrastroringen ontstaan. Afgelopen maand ontstonden er meerdere keren wisselstoringen rond Gouda, tot ergernis van ProRail-topman Pier Eringa.
Bovenleiding te dun
“Daar baal ik enorm van”, zegt de ProRail-topman. “Uitgesteld onderhoud heeft daar veel narigheid veroorzaakt voor reizigers. Dat hadden we niet moeten doen.” De spoorbeheerder stelde het onderhoud uit vanwege een tekort aan budgetten. Ook de bovenleiding bij Gouda ging deze maand kapot. Reden voor Eringa om de verantwoordelijke baanvakinspecteur op het matje te roepen. “Die vertelde dat de bovenleiding dunner was dan normaal. Dat stond al op de planning, maar in dit geval ging het al eerder fout. Dat soort dingen moeten we voor zijn. We lopen nu achter de feiten aan”, legt Eringa uit.
Geen achterstallig onderhoud
Eringa benadrukt dat uitgesteld onderhoud niet hetzelfde is als achterstallig onderhoud. “Je kunt het vergelijken met een auto: als je misschien na 20.000 kilometer van plan bent een onderhoudsbeurt te doen, dan kun je dat ook nog een beetje uitstellen en is er nog niet direct sprake van achterstallig onderhoud.” Het voorval in Gouda staat niet op zich, al kon Eringa geen cijfers geven over het percentage storingen waarbij uitgesteld onderhoud een rol speelt. Wel zegt de spoorbeheerder dat tot 2015 circa 15 procent van het onderhoud werd uitgesteld.
Overdag werken aan het spoor
Eringa wil het uitgestelde onderhoud inhalen, maar daarvoor moeten er wel voldoende aannemers beschikbaar zijn. Nu wordt vrijwel al het onderhoud ‘s nachts uitgevoerd. “Een oplossing kan zijn om een deel van het onderhoud overdag te doen”, zegt Directeur Operatie John Voppen. “Terwijl de treinen rijden kun je op rustige trajecten misschien wel in tien minuten kleine klusjes doen. Dat moet wel op een veilige manier. Bijvoorbeeld door een hek te plaatsen en een spoor buiten gebruik te nemen of door een gegarandeerde waarschuwing.”
2020/2021
Wanneer het uitgesteld onderhoud weer overal ingehaald is, durft Eringa niet te zeggen. “Zo snel als mogelijk”, zegt hij. Op de vraag of dat nog zal gebeuren onder zijn leiderschap, antwoordt Eringa bevestigend: “Daar ga ik wel van uit.” Eringa trad in 2015 aan als president-directeur en is van plan vijf à zes jaar bij ProRail te blijven. Dat zou betekenen dat al het uitgesteld onderhoud voor 2020/2021 ingehaald is.
Sinds Eringa bij ProRail actief is, wordt duidelijk welke tol moet worden betaald voor de bezuinigingen, die zijn doorgevoerd. Dit komt nog bovenop de wanprestaties, die ProRail kunnen worden toegerekend als gevolg van de oprukkende incompetentie, die ProRail in zijn greep heeft en steeds meer krijgt. Het duidelijkste voorbeeld is de blunder bij de spoorlijn Zwolle-Kampen, waar ProRail niet in staat blijkt een simpele opdracht tot een goed einde te brengen. Het is dan ook te hopen, dat Eringa ‘zo snel als mogelijk’ zijn biezen pakt, zodat ProRail onder de bezielende leiding komt te staan van een directie, die wél van wanten weet.
Falen en gedoe bij OV hoort bij Nederlands cultuurgoed. Heeft een wezenlijke functie (houdt mensen van de straat).
Eringa lijkt me juist een van de weinige mensen die het falen nog enigszins in redelijke banen kan leiden.
Je woorden als ‘bezielende leiding’ van een ‘directie die van wanten weet’ lijken me beiden voorbeelden van het typische wensdenken wat onderdeel is van de vicieuze cirkel van falen.
Een draai aan het roer zal bij ProRail niet onmiddellijk tot een koerswijziging leiden. Ik denk dat de man steun verdient.