Vakbond luidt noodklok over treinen zonder WC

Personeel en reizigers hebben recht op een fatsoenlijk toilet in de Sprinter Light Train (SLT). De Sprinters zonder wc´s zijn bedoeld voor korte trajecten maar worden ook voor lange trajecten ingezet. Dat zegt de vakbond voor rijdend personeel VVMC, die de situatie onacceptabel noemt. Na vele klachten eist de VVMC van de NS op zeer korte termijn oplossingen.

Toiletbezoek
De afwezigheid van een toilet is vervelend voor het personeel, dat de behoefte soms twee of drie uur moet ophouden. Een toiletbezoek tijdens een tussenstop is vaak niet mogelijk, de toiletten op de perrons zijn vaak te ver weg. Ook is op veel stations geen toilet te vinden. Honderd stations krijgen overigens in de toekomst overigens wel een toilet.

Fles
Het personeel gaat alternatieven zoeken zoals urineren in een lege fles, aan de blinde kant van de trein of op een perron. Voor vrouwelijke collega´s of medewerkers met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn zijn dit geen opties. Zij moeten direct van het toilet gebruik kunnen maken.

Reizigers
Reizigers komen ook in de problemen, meldt de vakbond. Zo is het al vaker voorgekomen dat oudere reizigers en kinderen het in hun broek doen, stelt de vakbond. Het gebeurt ook dat reizigers in de trein of op het perron plassen of overgeven in de afvalbakken.

Noord- en Zuid-Holland
De meeste klachten komen uit Noord- en Zuid Holland. In een brief aan de NS heeft de VVMC geëist dat de treinen alleen voor korte trajecten moeten worden ingezet. Nu worden de treinen bijvoorbeeld ook op langere trajecten ingezet, zoals Uitgeest – Amsterdam – Woerden – Rotterdam.

Reactie NS
De Nederlandse Spoorwegen weet van de klachten en gaat op enkele stations in het land toiletten plaatsen. ´´De Sprinters zijn bedoeld voor korte routes. Maar op sommige plekken, waar een trein binnen tien minuten moet keren en vertrekken en er geen toiletten zijn, plaatsen we die´´, aldus een woordvoerder.

Arriva en Syntus
Vervoerder Sytus rijdt in de achterhoek sinds 2001 met treinen zonder toilet. Ook NS had eerder op kleine schaal een aantal treinen zonder toilet. Het ging om een klein deel van de Sprinters, die met name werden ingezet op de Zoetermeerstadslijn (nu onderdeel van RandstadRail) en als CityPendels tussen Vlaardingen en Rotterdam. Arriva heeft tussen Dordrecht en Geldermalsen treinen rijden zonder toilet, en wil in de Achterhoek en tussen Apeldoor en Zutphen vanaf 2012 treinen inzetten zonder toilet.

Lange geschiedenis
De kwestie speelt al langer. In april maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) bekend dat op 115 toiletloze treinstations alsnog toiletten worden gebouwd, voor een totaal bedrag van tien tot vijftien miljoen euro. Hij deed dit op verzoek van de Tweede Kamer. Die oplossing werd in 2008 al gekraakt door de SP. "Een trein gaat echt niet wachten tot reizigers op het station hun plasje hebben gedaan", zei toenmalig SP-Kamerlid en huidig SP-fractievoorzitter Emile Roemer.

Waar rijden de treinen zonder toilet?

  • Sprinters (Alkmaar – ) Uitgeest – Amsterdam Centraal – Woerden – Rotterdam Centraal;
  • Sprinters Rotterdam Centraal – Vlaardingen (- Maassluis West) (- Hoek van Holland);
  • Sprinters Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle;
  • Sprinters Den Haag Centraal –  Rotterdam Centraal – Dordrecht –-Roosendaal;
  • Sprinters Utrecht Centraal – Baarn / Rhenen (evenals Breukelen – Veenendaal Centrum);
  • Sprinters Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle (- Utrecht Centraal);
  • Alle treinen van Syntus;
  • Stoptreinen Dordrecht – Geldermalsen.

Onderste foto: een spoormedewerker in Tjechië die zijn plas bij de trein doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.