fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

Vakbonden accepteren NS-cao

17 feb 2021 17:49

tag

Ruim 70% van de leden van zowel FNV als spoorvakbond VVMC heeft ingestemd met de NS-cao. Dat melden beide vakbonden woensdag. Eerder dreigde de FNV met mogelijke acties als er geen akkoord zou komen, maar dat is nu dus definitief van de baan.

Schoorvoetend

De nieuwe cao gaat, met terugwerkende kracht, in per 1 april 2020 en loopt tot 1 juli 2022. De lonen gaan in drie stappen omhoog: 1,2 procent in 2020, 1,6 procent in 2021 en weer 1,2 procent in 2022. “Gemiddeld is dat 1,8% per jaar. De verwachte inflatie is 1,4%. Dit betekent dat de loonstijging hier per jaar gemiddeld 0,4% boven zit” stelde NS al eerder. Daarnaast ontvangen medewerkers die op 1 januari 2021 in dienst waren, in april 2021 een eenmalige vergoeding van € 200 netto.

Bij FNV Spoor heeft 72,6% van de leden het eindbod van NS geaccepteerd. Een vergelijkbaar percentage (71,2%) bij VVMC heeft ingestemd. “Binnen dit percentage heeft het merendeel aangegeven dat men het aanvaardbaar vindt maar dat het op bepaalde punten beter had gemoeten” meldt de VVMC. Volgens FNV hebben de leden schoorvoetend ingestemd. Eerder meldde de bond al gemengde gevoelens te hebben bij het eindbod.

Werkgelegenheidsgarantie

In de nieuwe cao is ook een regeling opgenomen voor eerder stoppen met werken. NS-medewerkers kunnen tot maximaal drie jaar met vervroegd pensioen. FNV-bestuurder Henri Janssen: “Wij zijn blij dat het gelukt is om deze regeling voor alle functies en ongeacht het aantal dienstjaren bij NS te laten gelden. Maar het bedrag dat NS meegeeft aan mensen die eerder stoppen, is te laag.”

In de nieuwe CAO krijgen NS’ers tot 2025 een werkgelegenheidsgarantie. Medewerkers waarvan de baan verdwijnt, krijgen minimaal twee passende functies binnen NS aangeboden. Gedwongen ontslagen zijn voor die periode uitgesloten. Onder de NS-cao vallen ongeveer 17.000 mensen.

10 gedachten over “Vakbonden accepteren NS-cao”

  1. Otto schreef:

    De leden hebben meer realiteitszin dan de vakbondsbestuurders.

    1. Annemiek schreef:

      Een korte maar correcte analyse. Toch is het uitermate vreemd dat de vakbond tot voor kort zinspeelde op acties, vanwege de enorme onrust die er op de werkvloer zou heersen. Ook bij dit bod leken de vakbonden de kans op succes minimaal te vinden. Maar desondanks ging de overgrote meerderheid van de leden akkoord. De analyse van de teleurgestelde vakbonden is dan blijkbaar dat dat akkoord schoorvoetend tot stand kwam. Een betere analyse is volgens mij dat de vakbonden gewoon geen enkele feeling meer hebben met de achterban, die helemaal geen zin heeft om in deze periode actie te voeren. En laat actie voeren nou net de enige taal zijn die de vakbond spreekt. Misschien tijd voor de vakbonden om eens te kijken naar de problemen die wel spelen op de werkvloer in plaats van uit het niets te roepen dat de mensen het niet meer pikken.

      1. Henri Janssen schreef:

        Beste Annemiek.

        Het eindbod van NS hebben wij neutraal aan onze FNV Spoor leden bij NS voorgelegd. En uiteraard bestaat bij een ledenraadpleging altijd de kans dat de meerderheid van de leden een eindbod afwijst en ja, dan sluiten wij uiteraard acties om alsnog tot een resultaat te komen niet uit.

        Wellicht vergist u zicht in het thema, Naast de cao heeft NS het voornemen veel servicestations te sluiten en veel servicemedewerkers te saneren. Daar zijn wij faliekant tegen en onze leden geven aan dat ze eventueel bereid zijn middels acties de menselijke maat en dienstverlening te bevechten.

        Met vriendelijke groeten
        Henri Janssen
        Bestuurder/onderhandelaar FNV Spoor

        1. Otto schreef:

          U kunt wel faliekant tegen zijn maar als 75% van de reizigers weg is zal NS toch ergens moeten bezuinigen. Uiteraard is het keuze waarop, het alternatief om bijv. de vaste conducteur in de sprinter af te schaffen had mij als reiziger bijv. beter geleken.

        2. Annemiek schreef:

          Oke, dus jullie denken de boel neutraal voor te leggen aan de leden, maar ondertussen vertellen jullie in de pers over grote onvrede die er heerst onder het personeel. Bij de eerst mogelijk stemming waar het personeel kan kiezen voor de actielijn van het FNV, kiest de aanhang massaal (dus niet schoorvoetend) voor het kamp van de werkgever. Dat is wat er is gebeurd. Hoog tijd voor de vakbondsleden om te bekijken of de lidmaatschap nog wel aansluit bij de manier waarop zij veder willen binnen het bedrijf met de rem die de communisten leggen op een gezonde toekomst.

        3. Paul Lamote schreef:

          De vakbonden op het spoor worden geleid door een kader van hardliners uit de communistische vleugel van de SP. Dat is al jaren een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

        4. Simon schreef:

          @ Paul
          Huh? De SP had de communisten in de partij toch juist geroyeerd?

        5. Johan schreef:

          De grote onvrede die heerst bij het personeel heeft naast het sluiten van loketten vooral te maken met de plannen die de NS directie als eerste op tafel bracht. Die zijn niet voor niets door 90% van de leden van zowel de VVMC als de FNV afgewezen en ik kan je verzekeren dat op dat moment de actiebereidheid op de werkvloer zeer hoog was. Dat dit eindbod van de NS directie wel ruim geaccepteerd is komt omdat de NS directiez’n keutel voor een groot deel heeft ingetrokken en,tot mijn verassing, met een naar omstandigheden redelijk voorstel kwam op het laatste moment. Vooral ook te danken aan de bondsbestuurders zoals Henri.

        6. Annemiek schreef:

          @Johan. Dus als ik het goed begrijp, wil het rijdend personeel vooral dat het een sociale werkplaats blijft?

  2. Jasper schreef:

    Ik vind het voor een crisis wel een oké CAO, die baan garantie is een groot goed en dat je dan twee functies mag weigeren is wel echt luxe. ze mogen met vervroegd pensioen en nog eens 200 piek in de pocket.

    Naar mijn menig mag men echt niet zeuren, er zijn zo veel mensen die simpelweg gewoon geen werk hebben, waarom zeiken ze zo?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.