Foto: Stefan Verkerk
De vakbonden CNV, FNV Spoor, VVMC en VHS zijn de incidenten rond NS-medewerkers zat. De organisaties zien al sinds de “intelligente lockdown” incidenten, maar rond het paasweekend is dit verder toegenomen. De vakbonden hebben de signalen met NS gedeeld. “NS gaat nu in beraad en komt donderdag met aanvullende maatregelen ter bescherming van de medewerkers”, stellen de vakbonden in een gezamenlijke verklaring.
NS zelf bevestigt dat er donderdag een vervolggesprek plaatsvindt naar aanleiding van het overleg van vandaag. Maar of daar nieuwe maatregelen uit voort komen zegt het spoorbedrijf nog niet op vooruit te kunnen lopen.
De vakbonden willen dat NS opnieuw met de minister in gesprek gaan en dat de treinen alleen toegankelijk worden voor medewerkers met een cruciaal beroep. Om met de trein te mogen reizen zou dan een speciaal vervoersbewijs noodzakelijk zijn.
Ook vinden de vakbonden dat er duidelijkheid moet komen wie bij de handhaving waarvoor verantwoordelijk is. Volgens de vakbonden heeft NS aangegeven donderdag in overleg te gaan met de betrokken ministeries (infrastructuur en justitie).
“Als vakbonden zijn wij van mening dat alle medewerkers bij NS, in welke functie dan ook, recht op een veilige werkplek hebben. Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog teveel voor dat er sprake is van een overvolle trein. Hierbij lijkt het vaak er op dat het lang niet meer alleen om medewerkers uit de cruciale sectoren gaat.”
Zaterdag werden twee treinen bij Gouda opgeheven omdat ze te vol waren. Vandaag werd bekend dat 20% van de reizigers zwart reist bij de bussen en trams. Zaterdag was er bovendien een incident waarbij een conductrice in het gezicht werd gespuugd en geslagen.
FNV deed eerder een pleidooi om het openbaar vervoer te beperken tot medewerkers van de vitale sectoren. Minister Cora van Nieuwenhuizen besloot toen (25 maart) het openbaar vervoer vooralsnog beschikbaar te houden voor iedereen. Wel ondersteunde de minister de oproep om het OV alleen te gebruiken voor uitsluitend noodzakelijke reizen.
Sinds 21 maart hanteert NS de zogenoemde Basisdienstregeling. In de regel rijdt er elk halfuur een Sprinter, op een enkel traject rijdt er ook nog een intercity. Sinds 21 maart roept het spoorbedrijf op om alleen met de trein te reizen als het echt moet.
This post was last modified on 16 april 2020 10:31
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…