Vakbonden eisen meer geld voor Openbaar Vervoer
17 aug 2020 20:26
De OV-bedrijven moeten volledig worden gecompenseerd voor de verliezen door de coronacrisis. Dat staat in een gezamenlijk brandbrief van vakbonden FNV, CNV en VVMC aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De vakbonden vrezen dat medewerkers in de ov sector nu hun baan verliezen, terwijl ze tijdens de lockdown opgeroepen werden door te werken.
De overheid heeft in 2020 een bedrag van 1,5 miljard euro voor de bedrijven beschikbaar gesteld, maar dat is volgens de vakbonden onvoldoende. Dat bedrag dekt ongeveer 93% van de exploitatieverliezen. De inkomsten worden van deze ondersteuning in mindering gebracht. Volgens de vakbonden is bezuinigen geen optie. “Door bezuinigen wordt het OV minder aantrekkelijk voor reizigers en kiezen dus (nog) meer mensen voor alternatieven zoals de auto. Dat heeft gevolgen voor de werkgelegenheid in de sector, maar ook voor klimaatdoelstelling waar Nederland voor staat” schrijven de vakbonden.
De vakbonden dringen er snel aan op duidelijkheid voor 2021. Ook NS en andere vervoerders deden al eerder een dergelijk beroep. FNV zegt dat het uitblijven van die duidelijkheid voor veel onrust zorgt bij leden van de bond en werknemers van vervoersbedrijven.
NS roemde vorige week al de aanpak van de Britse overheid. Anders dan in Nederland, wordt in het Verenigd Koninkrijk wel honderd procent van de kosten gedekt.
Een lening zoals voor KLM?
NS maakt al jaren amper winst dus hoe gaan ze die dan ooit terugbetalen? De rest van het OV maakt helemaal geen winst, vreet alleen subsidie.
Laat ze dan zelf eerst maar een ophouden met loonsverhogingen te eisen.
Ha ha, de vakbonden eisen onbeperkt geld zonder enige bezuiniging. En dan zeker ook nog een dure nieuwe CAO. Op het Min. Van Financiën zal er hartelijk gelachen worden om deze brief.
Waarom moet ik betalen terwijl ik bijna geen OV gebruik????
Waarom moet ik betalen voor X waar ik bijna geen gebruik van maak? Omdat we dat nou eenmaal als samenleving zo hebben afgesproken, dat we de lasten van publiek nuttige zaken delen.
Om het specifiek over het OV te hebben, u maakt misschien nauwelijks gebruik van het OV, maar misschien wel van een stuk snelweg waar een spoorlijn vlak naast ligt. Stel nu eens voor dat in plaats van een trein per kwartier waar 300 mensen in zitten (wat 1 4-baks koploper is met alle zitplaatsen bezet), die mensen allemaal met een auto over diezelfde snelweg als u gaan rijden. Dat zullen ~20 auto’s per minuut extra zijn op de weg, want carpoolen doen we niet aan. Aangezien sommige stukken voor corona al standaard vast staan, is de ruimte er op veel plekken niet voor die extra auto’s. In die zin heeft u er dus belang bij dat zoveel mogelijk mensen met het OV gaan, zodat er op de snelwegen ruimte ontstaat.
Dan moet de treinreiziger ook meebetalen aan het autoverkeer. Inmiddels de automobilist zorgt er ook voor dat het niet zo druk in de trein is.
De treinreiziger hoeft niet aan het autoverkeer mee te betalen, omdat hij niet zoals de automobilistverantwoordelijk is voor de luchtverontreiniging CO2 stikstof enz enz Het ruimte beslag en de kosten van de verkeersongelukken. En dan heb ik het nog geen eens over de luchtwegproblemen die kinderen en ouderen die langs drukke wegen wonen of werken krijgen. In China is het aantal doden door luchtverontreiniging tijdens de corona crisis sterk gedaald, al komt dat natuurlijk niet alleen door de afname van het verkeer.
De treinreiziger betaalt al mee aan de automobilist. Er gaat veruit meer belastinggeld richting auto-infrastructuur dan naar ov-infrastructuur. De wegenbelasting dekt dat zeker niet allemaal, dat komt ook uit de algemene middelen.
@Jordanees
Wat is je bron daarbij en wat zijn de getallen?
Zo’n bron zou ik ook wel willen zien. Maar ik acht het wel plausibel; wegenbelasting gaat naar rijkswegen, gemeentelijke wegen worden volgens mij daar niet uit betaald? En dat zijn er nogal wat meer. Plus alle gratis parkeerplaatsen etc.
Heb het eens nagetrokken en dan blijkt dat toch wel mee te vallen.
Het rijk ontvangt 4,3 miljard euro aan wegenbelasting en geeft 2,8 miljard euro uit aan het hoofdwegennet.
De provincies krijgen in totaal 1,6 miljard euro aan wegenbelasting en geven 1,1 miljard euro uit aan de provinciale wegen. Naast provinciale wegen liggen ook nog fietspaden, dus die 1,1 miljard is niet uitsluitend auto-infrastructuur.
Bij de gemeenten wordt het wat lastiger om na te trekken, maar dat lijkt rond de 4 miljard te liggen. Die ontvangen geen wegenbelasting. Maar zeker bij gemeenten geldt natuurlijk helemaal dat een groot deel van de uitgaven niet voor de auto is, maar ook juist voor busbanen, fietspaden en voetpaden.
Als je alles bij elkaar optelt dan komt het totale bedrag van de wegenbelasting toch aardig overeen met de uitgaven die ten goede komen aan de automobilist.
Heb je bronnen? Interessant. Ben er wel nieuwsgierig naar 🙂
Ik heb het niet nagerekend, maar ik weet wel dat hoogleraar Bert van Wee ongeveer hetzelfde zegt: de kosten van het wegennet zijn ongeveer weg rep strepen tegen de inkomsten. Bij openbaar vervoer is dat anders. Dat hoeft niet erg te zijn, zegt hij, maar je moet er wel bewust van zijn.
Alsjeblieft, leesvoer 🙂 : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/50/bijna-6-1-miljard-euro-aan-wegenbelasting-in-2020
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/begrotingen/2019/09/17/a-infrastructuurfonds-rijksbegroting-2020
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/08/provincies-begroten-2-3-miljard-voor-verkeer-en-vervoer#:~:text=In%202017%20verwachten%20de%20provincies,en%20overige%20verkeers%2D%20en%20vervoerstaken.
Het is toch wel zeer merkwaardig dat de vakbonden meer geld eisen van de overheid naar mijn idee zijn de vervoer bedrijven commerciële bedrijven die zich zelf staande moeten houden en als ze meer geld willen hebben dan moeten de vakbonden toch wel bij de moeder bedrijven zijn want alle bedrijven zijn in buitenlandse handen op die van de 3 grote steden na.
Voor de corona crisis werden er al geen chip kaarten gecontroleerd door de conducteurs en nu doen ze helemaal niets! daar hor ik de bonden niet over geen enkel vervoer bedrijf heeft een plan om reizigers terug het ov in te krijgen de NS rijdt als of er geen crisis ze kunnen ook mindere treinen inzetten op drukke trajecten en ook de treinen minder lang maken als er toch geen reizigers in de trein komen.
En dat geldt ook voor de bus bedrijven.
En waar zijn dan alle reizigers dan? sinds 1 juli mag iedereen met het ov reizen maar het
ov is leeg.
Maar de bonden kunnen beter een toontje lager zingen want de ov medewerkers hebben wel een dure cao!