fbpx

Veel klachten geluidsoverlast HSL-Zuid

(Novum) – De afgelopen weken zijn bij ProRail 1600 klachten ingediend over lawaai door de HSL. Dat is volgens de spoorbeheerder opvallend veel in zo´n korte tijd, zegt een woordvoerder in de Volkskrant. Het tracé wordt volgende maand officieel in gebruik genomen, maar er vinden nu al regelmatig proefritten plaats.

In september wordt er op werkdagen een keer per uur over het stuk spoor gereden en dat wordt in december nog vaker als ook de Thalys over het traject gaat rijden. In 2012 moeten er zelfs zes treinen per uur met 250 tot 300 kilometer per uur rijden.

De testritten gaan nog niet zo hard, maar omwonenden klagen nu al steen en been. Het gaat vooral om mensen uit de gemeenten Lansingerland en Kaag en Braassem. Een raadslid dat op 1,4 kilometer afstand van het spoor in Lansingerland woont, omschrijft het lawaai in de krant als een bak grind die op de hoek van de straat wordt leeggestort, maar dan twee minuten lang.

Huurder
De NS laat weten dat de overlast een probleem is, maar er weinig aan te kunnen doen. Het spoorbedrijf is slechts huurder van het spoor. Als het nodig is moet de overheid maatregelen nemen.

Meetresultaten
VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot wil dat verkeersminister Camiel Eurlings het probleem laat onderzoeken. Eigenlijk zouden de eerste meetresultaten pas in 2011 bekend worden, maar duurt volgens het Kamerlid te lang. De gemeente Lansingerland besloot vrijdag een onderzoek in te stellen naar de geluidseffecten van de HSL.

Eurlings
De minister heeft naar aanleiding van de cijfers van ProRail in een reactie laten weten dat vanaf de eerste dag dat de dienstregeling van de HSL volgende maand ingaat te zullen meten hoeveel lawaai de treinen maken. Dat zei de bewindsman woensdag na afloop van begrotingsbesprekingen met het kabinet.

"Het goede nieuws is dat de treinen eindelijk gaan rijden", reageerde Eurlings. De ingebruikname van het spoor werd de afgelopen jaren keer op keer uitgesteld, onder meer vanwege problemen met de levering van materieel. Hoewel volgens berekeningen de geluidsoverlast binnen de perken blijft, laat de minister toch vanaf volgende maand geluidsmetingen verrichten. Die stonden eigenlijk gepland voor eind volgend jaar. Dit ter ´geruststelling´ van de omwonenden.

Klachtenregeling
De minister gaat er overigens nog steeds van uit dat de geluidsnormen niet worden overschreden. Hij wees erop dat de klachtenregen kan zijn veroorzaakt doordat de bewoners eraan gewend zijn dat de lijn er al jaren ongebruikt bij ligt. Door de proefritten wordt de relatieve rust nu ruw verstoord. Het kan zijn dat ze hierdoor ´opeens schrikken´ en een klacht indienen.

Als het geluid echt wordt overschreden, treft Eurlings maatregelen. Welke dat zijn, daarop wil de bewindsman niet vooruitlopen.