fbpx

Veranderingen nieuwe hoofdrailconcessie op een rij

18 nov 2011 18:14

NS blijft tot 2025 de vervoerder op het Nederlandse Hoofdrailnet. Het Hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn worden samengevoegd in één nieuwe concessie die loopt van 2015 tot 2025. Hieronder alle veranderingen op een rij.
Hogesnelheidslijn
  • De Fyra blijft een toeslag houden
  • Alleen tussen Antwerpen en Breda 8x per dag een toeslagvrije Fyra
  • De toeslag mag maximaal 30% zijn van het normale tarief. Dat was 65%.
  • In de oude HSL concessie zouden er 5 Fyra´s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, dat mag buiten de spits nu terug gebracht worden naar 4.
  • Geld terug bij vertragingsregeling wordt gelijk gesteld aan hoofdrailnet. Nu kunnen reizigers op de HSL al vanaf 15 minuten vertraging een vergoeding krijgen.
  • Tussen Almere en Rotterdam en tussen Den Haag en Eindhoven gaan er ook intercity´s via de HSL rijden. Deze intercity´s worden toeslagvrij

Meer treinen

  • Minimaal twee stoptreinen, ook buiten de spits (nu 1x per uur) op de volgende trajecten:
    • Breda – Lage Zwaluwe
    • Roosendaal – Lage Zwaluwe
    • Ede-Wageningen – Arnhem
    • Meppel – Leeuwarden
  • Op belangrijke trajecten iedere tien minuten een intercity en stoptrein (conform het Programma Hoogfrequent Spoor). Het gaat dan om:
    • Alkmaar – Eindhoven
    • Schiphol – Nijmegen
    • Schiphol – Almere
  • Meer internationale verbindingen (zie kopje internationaal)
  • Intercity’s rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 ’s nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht).

Internationaal

  • Stoptrein Roosendaal – Antwerpen blijft bestaan
  • Fyra Antwerpen – Breda, 8x per dag, toeslagvrij
  • Inspanningen voor meer internationale verbindingen naar grote steden, bijvoorbeeld
    • Eindhoven – Düsseldorf
    • Sittard – Aken
    • Maastricht – Luik

Meer service

  • In alle nieuwe treinen een toilet, bij renovatie SLT inbouw van toiletten
  • Snelle assistentie bij in- en uitstappen voor minder validen. Binnen 1 uur assistentie inroepen bij het in- en uitstappen op alle stations, op de 7 grootste stations binnen 15 minuten
  • Nieuw te bestellen treinen beschikken over een gelijkvloerse instap.
  • Via reisinformatie wordt inzichtelijk gemaakt welke trein toegankelijk is voor mindervaliden.
  • Meer stations met kwalitatieve verbeteringen in de ketenvoorziening
  • Garantie voor nachtnet (nu ook opgenomen in concessie)

Nieuw hoofdrailnet
IHet nieuwe samengevoegde hoofdrailnet zal bestaan uit: 

  • Bestaande hoofdrailnet lijnen, excusief de volgende stoptreinen:
    • Roermond – Maastricht Randwyck
    • Sittard – Heerlen
  • en mogelijk ook exclusief de volgende stoptreinen:
    • Eindhoven – Weert
    • Zwolle – Groningen
    • Apeldoorn – Enschede.

Vergoeding

  • De concessievergoeding bedraagt momenteel 20 miljoen euro (2011 en 2012), in 2013 en 2014 wordt dat binnen de huidige concessie 30 miljoen.
  • In de nieuwe concessie moet NS 80 miljoen per jaar gaan betalen
  • Voor de HSL 100 miljoen per jaar, in plaats van de aanvankelijke 178 miljoen per jaar.