Veranderingen nieuwe hoofdrailconcessie op een rij
- De Fyra blijft een toeslag houden
- Alleen tussen Antwerpen en Breda 8x per dag een toeslagvrije Fyra
- De toeslag mag maximaal 30% zijn van het normale tarief. Dat was 65%.
- In de oude HSL concessie zouden er 5 Fyra´s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, dat mag buiten de spits nu terug gebracht worden naar 4.
- Geld terug bij vertragingsregeling wordt gelijk gesteld aan hoofdrailnet. Nu kunnen reizigers op de HSL al vanaf 15 minuten vertraging een vergoeding krijgen.
- Tussen Almere en Rotterdam en tussen Den Haag en Eindhoven gaan er ook intercity´s via de HSL rijden. Deze intercity´s worden toeslagvrij
Meer treinen
- Minimaal twee stoptreinen, ook buiten de spits (nu 1x per uur) op de volgende trajecten:
- Breda – Lage Zwaluwe
- Roosendaal – Lage Zwaluwe
- Ede-Wageningen – Arnhem
- Meppel – Leeuwarden
- Op belangrijke trajecten iedere tien minuten een intercity en stoptrein (conform het Programma Hoogfrequent Spoor). Het gaat dan om:
- Alkmaar – Eindhoven
- Schiphol – Nijmegen
- Schiphol – Almere
- Meer internationale verbindingen (zie kopje internationaal)
- Intercity’s rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 ’s nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht).
Internationaal
- Stoptrein Roosendaal – Antwerpen blijft bestaan
- Fyra Antwerpen – Breda, 8x per dag, toeslagvrij
- Inspanningen voor meer internationale verbindingen naar grote steden, bijvoorbeeld
- Eindhoven – Düsseldorf
- Sittard – Aken
- Maastricht – Luik
Meer service
- In alle nieuwe treinen een toilet, bij renovatie SLT inbouw van toiletten
- Snelle assistentie bij in- en uitstappen voor minder validen. Binnen 1 uur assistentie inroepen bij het in- en uitstappen op alle stations, op de 7 grootste stations binnen 15 minuten
- Nieuw te bestellen treinen beschikken over een gelijkvloerse instap.
- Via reisinformatie wordt inzichtelijk gemaakt welke trein toegankelijk is voor mindervaliden.
- Meer stations met kwalitatieve verbeteringen in de ketenvoorziening
- Garantie voor nachtnet (nu ook opgenomen in concessie)
Nieuw hoofdrailnet
IHet nieuwe samengevoegde hoofdrailnet zal bestaan uit:
- Bestaande hoofdrailnet lijnen, excusief de volgende stoptreinen:
- Roermond – Maastricht Randwyck
- Sittard – Heerlen
- en mogelijk ook exclusief de volgende stoptreinen:
- Eindhoven – Weert
- Zwolle – Groningen
- Apeldoorn – Enschede.
Vergoeding
- De concessievergoeding bedraagt momenteel 20 miljoen euro (2011 en 2012), in 2013 en 2014 wordt dat binnen de huidige concessie 30 miljoen.
- In de nieuwe concessie moet NS 80 miljoen per jaar gaan betalen
- Voor de HSL 100 miljoen per jaar, in plaats van de aanvankelijke 178 miljoen per jaar.