Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers
19 jan 2022 17:47
Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker met de fiets, auto of het openbaar vervoer op pad. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) die zijn verstrekt door Dat.mobility.
20 procent meer
In de treinen, bussen, metro’s en trams was het aanmerkelijk drukker, laten cijfers van Translink zien. Nederlanders checkten afgelopen maandag bijna 20 procent meer in bij het openbaar vervoer vergeleken met een week eerder. Dat is het meest sinds de lockdownmaatregelen half december werden aangescherpt. Maar voor de pandemie maakten ongeveer dubbel zoveel mensen gebruik van hun ov-chipkaart.
Files
Ook op de weg waren de versoepelingen merkbaar. Nederlanders zaten maandag gemiddeld ruim 26 minuten in de auto, drie minuten langer dan een week eerder. De cijfers zijn gebaseerd op verplaatsingen van 10.000 mensen die zijn vastgelegd met een app. Automobilisten stonden de afgelopen dagen bovendien meer in de file, bevestigt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Mensen stonden afgelopen maandag en dinsdag een kwart meer in de file dan gemiddeld in de werkweek daarvoor. Vijf weken eerder waren er voor het laatst zoveel files.
De regering kondigde afgelopen vrijdag versoepelingen van de lockdownmaatregelen aan. Daardoor zijn niet-essentiële winkels en kappers weer open tot 17.00 uur ‘s middags. Het is ook weer toegestaan om binnen en buiten te sporten en onderwijs te volgen op locatie. Het thuiswerkadvies blijft staan.
(c) ANP
Goede zaak dat er meer reizigers zijn. Als binnenkort ook de horeca weer open mag, komen er nog weer meer dagjesmensen naar het OV. En hopelijk komen daarmee de aanbiedingen zoals de Kruidvatkaartjes ook weer terug.
Laat de koopjesjagers nog even wegblijven, zodat mensen die noodzakelijk moeten reizen dit zo veilig mogelijk kunnen doen.
Uit alle cijfers blijkt juist het tegendeel. Juist de forens blijft weg.
“Nederlanders checkten afgelopen maandag bijna 20 procent meer in bij het openbaar vervoer vergeleken met een week eerder.”
Nu staat maandag niet bepaald bekend als een dag voor pretreizen
Hier heb je een dagkaart:
https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket
Voor € 44 onbeperkt een dag reizen door heel Nederland met trein, tram, bus en metro. Anders moet je naar NRW om voor € 30,60 onbeperkt een dag met trein, tram, bus en metro te reizen.
Om Nederlanders weer voor minder dan € 20 onbeperkt een dag te laten reizen met de trein is het nog te onverantwoord voor.
Knuffel…
Eigenlijk vrij logisch dat het na de versoepelingen wat drukker is geworden op de weg en in het OV. Zelf nam ik ook de bus naar een DHZ zaak om iets te kopen en voor een goed advies, want je kunt nu eenmaal niet alles on-line kopen. Een trein en bus rit door het Heuvelland was ook een leuk uitje geweest en viel het met de drukte in de stad best mee. Zolang als men zich maar aan de regels houdt, de mondkapjes gebruikt, de handen wast en een beetje afstand weet te houden kan een leuk dagje shoppen geen kwaad. En als men een bekende tegenkomt en elkaar virtueel een knuffel geeft of om omhelst, want we zijn nu eenmaal sociale wezens, dan mag dat de pret ook als je met het OV reist niet drukken. Jammer dat de horeca nog gesloten is, even doorbijten. Gelukkig zijn de kappers wel open, want niet iedereen is in staat z’n eigen haar te knippen, ik althans niet. Als er nu ook een betere afstemming wordt gevonden met onze buurlanden, belangrijk voor o.a. grensstreek bewoners, voorkomen we onnodig onbegrip en chaos en is er nog hoop voor de toekomst ongeacht welk vervoermiddel je ook gebruikt…
Voorkomen moet worden dat men niet tegenstaande de versoepelingen overmoedig wordt en men altijd alert blijft op wat zich in onze samenleving afspeelt !
Positieve geluiden voor het OV in deze bizarre Covid 19-periode geeft een boost voor verdere plannen in de nabije toekomst. Ondanks dat we nog met mondkapjes moeten reizen, neemt de winterslaap van deze Corona-periode geleidelijk af. Ook het langverwachte nieuwe kabinet Rutte 4 wil meer investeren in beter OV en dat is goed nieuws. Als er rond nieuwe , heropende en bestaande infrastructuur ook nog woonwijken, dan wel kantoren worden gebouwd is dat helemaal een pluspunt! Maar ook verbindingen naar recreatie en natuurgebieden zijn van belang voor een mooi duurzaam vervoer hier heen. Maak ook een makkelijk transport product tussen plattelandsgemeenten en trein en andere soort stations met goede frequenties op elke dag! Geen intervallen van 3 of 4 uren er tussen voordat je op een busje kan stappen. Nee regelmaat elke dag is de kracht van een goed transport systeem. OV fietsen zijn een mooie aanvulling om bij minder frequente verbindingen tussen huis en station te gebruiken, maar niet alle personen kunnen fietsen. Een taxi is vaak te duur of het moet een speciale Regio of Valys zijn, die door alleen pashouders van zulke taxibedrijven gebruik maken. Zone taxi s heb je ook op grotere stations, misschien kan dit systeem verder naar kleinere knooppuntstations worden uitgebreid. Jammer dat de oude Treintaxi verdwenen is, deze bedienden ook de landelijke gebieden rond kleinere steden met een NS station. Wie weet kan dit weer her overwogen worden, zeker als men zo met klimaat en duurzaamheid bezig is. Houd tarieven simpel en maak de voorwaarden meer toegankelijk voor iedereen. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels, Frans, Duits is goede info belangrijk!
En wat maakt de Treintaxi klimaatvriendelijker en duurzamer dan een normale auto?
Heel simpel. Het betekent per saldo een auto voor meerdere mensen, eventueel tegelijk.
Heel simpel. Het betekent een auto voor meerdere mensen, eventueel samen.
Bij een treintaxi doe het grootste deel met de trein. Alleen het stukje van het station naar de
bestemming doe je met een taxi.
Nog klimaatvriendelijker is daarvoor een OV-fiets te gebruiken.
De NS zonetaxi is per 31 december beëindigd, is naar alle gebruikers in december gecommuniceerd. NS zou werken aan een nieuw taxisysteem dat in de loop van 2022 beschikbaar moet komen.
Overigens was de zonetaxi op de meeste stations beschikbaar en kon je ook prima gebruiken om naar kleine kernen te reizen buiten de stad. Je betaalde immers gewoon per km.
Ik geloof dat Arjan refereert naar de oude Treintaxi formule, de voorloper van de Zoneraxi. De oude Treintaxi was een deeltaxi tegen een vaste lage prijs, het was voor de reiziger erg positief. Maar NS moest er geld op toeleggen.
Praktisch iedereen is in staat om te fietsen. Gaat dat wat moeilijker, dan zijn er ook fietsen met elektrische trapondersteuning.
Juich niet te vroeg. Duitsland verwacht half februari de Corona piek. Voor Nederland geldt min of meer hetzelfde. Het ergste m.b.t. de Omicron variant moet nog komen. De versoepelingen gaan dat proces versnellen. Het ziet er niet naar uit dat het mis gaat in de ziekenhuizen. De grote problemen ontstaan door het tegelijk uitvallen van grote aantallen werknemers. Het is waarschijnlijk dat we een scenario krijgen vergelijkbaar met de Aziatische griep in 1957-1958 en de Hong Kong griep in 1968-1969. Het zal mij niet bevreemden dat het OV met een nooddienstregeling gaat werken waarbij een significant deel van de ritten vervallen.
@ Arjan Krabbenbos, ik ben het met je stelling en OV wens eens. “Als er rond nieuwe , heropende en bestaande infrastructuur ook nog woonwijken, dan wel kantoren worden gebouwd is dat helemaal een pluspunt!” Hier heb je gelijk in, want dat constateert men nu ook op de Hoekse Metrolijn en bij de Zoetermeerse Landsingerland tram/treinhalte en Vlaardingen wilt rond het station gaan “verdichten” om meer mensen van het OV te laten gebruiken. Kijk maar naar de Rotterdamse metro lijn E Slinge – Den Haag Centraal die de prognoses heeft overtroffen en zelfs het een beetje aan z’n succes ten onder dreigt te gaan.
Trein- en regiotaxi en Valys waren enkele vervoers modaliteiten waar ik, deels samen met mijn vader en zijn rolstoel, handig gebruik van hadden gemaakt en het een goede aanvulling vormde op het reguliere OV. Je benadrukt ook de periferie buiten de grote stadskernen die er weleens bekaaid vanaf komen en de slechte bereikbaarheid met gewone bus, tram, trein. Als we op gepaste wijze handelen is het OV ook gunstig voor de lokale economie. Zonder reizigers en winkelend publiek ook geen inkomsten, mits men zich aan de regels houdt, want dat laten sommige mensen weleens afweten. Niet massaal, maar gedoceerd winkelen is aanvaardbaar. Misschien moet men hier eens uitgebreider op het aspect van trein- en regio taxi en Valys reismogelijkheden uit de doeken doen en wat het belang is als aanvulling op het gewone OV.
Op zich een positief signaal dat er na de versoepelingen meer reizigers in het openbaar vervoer komen.
Nu maar hopen dat het aandeel reizigers blijft toenemen tot de vervoersvraag voor de coronamaatregelen van kracht werden. Anders zijn toch een hoop mensen van het openbaar vervoer afgehaakt naar bijvoorbeeld de auto.
naakt joggen in het park is gezond
Ik kom graag kijken Dirk.
Kom maar gerust
Dirk, kan je deze gesprekken elders voeren? En met elders bedoel ik niet op treinreiziger.nl
Is het niet zo dat vooral het hoger onderwijs vanaf MA heropend is voor lessen ter plekke, dat voor meer pax heeft gezorgd? Voor die dag was het, als ik me goed herinner, volgens NS 30% en nu dus 50% van oude vraag=pre covid. Wat volgens mij opnieuw bevestigt dat al die nadruk op de werkende mens als grote reiziger verkeerd is ingeschat.