fbpx

Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect

(Novum) – Ruim negentig procent van de 95 nieuwe Sprinters (Sprinter Light Trains) van de NS is niet inzetbaar. Twee derde is kapot. Dat komt waarschijnlijk door de sneeuwval, zegt een woordvoerder van de NS. Van de nieuwe treinen die nog wel rijden, is het grootste deel niet inzetbaar omdat ze bijvoorbeeld op een moeilijk bereikbaar rangeerterrein staan.

Het grote aantal kapotte treinen komt volgens de NS waarschijnlijk doordat de elektronica te gevoelig is voor smeltwater. De oude stoptreinen die hadden moeten worden vervangen door de Sprinters, worden nu ingezet om de uitval te compenseren.

Technici
Van de 95 treinen die hadden moeten rijden zijn er nu minder dan tien inzetbaar. Het consortium Bombardier-Siemens, dat de treinen heeft gebouwd, heeft 35 technici gestuurd. Die onderzoeken de komende tijd in ploegendiensten wat er mis is. Ze werken met kerst en Nieuwjaar door, zegt een woordvoerder van Bombardier.

Weersomstandigheden
De NOS meldt dat de NS bij het bestellen van de treinen alleen zou hebben geëist dat de treinen inzetbaar zijn van -25 tot 40 graden. De NS-woordvoerder houdt vol dat ook is geëist dat de treinen inzetbaar zijn onder alle weersomstandigheden die zich normaal in Nederland voordoen. "En sneeuw is in Nederland geen zeldzaamheid."

Discussie
Bombardier zegt aan te nemen dat de NS treinen heeft besteld die gewoon kunnen rijden. "Maar als leverancier wil ik niet publiek gaan discussiëren over wat precies is afgesproken", zegt de woordvoerder.

Testen
Deze maand staan tests gepland in Tsjechië om na te gaan of de treinen tegen extreem winterweer kunnen. De beproeving die de treinen in Nederland niet hebben doorstaan is volgens de woordvoerder geen reden om de tests in Tsjechië te schrappen. "We willen alle mogelijke zwakheden aan het licht brengen."

Verassing
De Sprinters die in Nederland rijden zijn een aangepaste versie van een variant die al langer zonder problemen in Duitsland rijdt. "De problemen komen dan ook als een verrassing", zegt de woordvoerder van Bombardier. De treinen zijn aangepast om op het Nederlandse spoor te kunnen rijden. Zo staat in Nederland een andere spanning op de geleiders dan in Duitsland. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.