fbpx

‘Waterstofbus kansrijk voor lange afstanden’

klok 05 jul 2017 10:48

Waterstofbussen – goed voor het milieu – worden in Europa momenteel op zeer beperkte schaal ingezet. Dat komt doordat de bussen in aanschaf nog erg duur zijn. De verwachting is dat de aanschafprijs de komende jaren zal dalen. Frank Rieck, Lector Future Mobility bij de Hogeschool Rotterdam, ziet vooral kansen voor de waterstofbus bij lange afstandsbussen.

In Nederland zijn er nu een handjevol waterstofbussen. Qbuzz heeft er twee in Groningen, Hermes twee in Eindhoven en Syntus heeft er een proef mee gedaan. Vrijdag presenteerde ook de Rotterdamse vervoerder RET de eerste van twee waterstofbussen. Die gaan vanaf september in de reizigersdienst rijden. Dat de bussen nog maar zeer beperkt worden ingezet, komt vooral door de aankoopprijs. “De ontwikkeling van waterstofbussen loopt ongeveer vijf jaar achter op die van de elektrische batterijbus. Dat klinkt niet veel, maar de afgelopen vijf jaar heeft de batterijbus een hele ontwikkeling doorgemaakt,” legt Rieck uit.

Subsidie
Hij benadrukt dat een waterstofbus in de basis net zo goed een elektrische bus is, als een batterijbus. De kersverse RET-directeur Maurice Unck bevestigt dat vooral de aankoopprijs van de waterstofbussen nu een uitdaging vormt. Unck: “We hebben onze twee bussen kunnen aanschaffen dankzij financiële steun van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en met Europese subsidie.”

Langere afstanden
Een waterstofbus kost nu nog 850.000 euro. Rieck verwacht dat die prijs de komende vijf jaar flink zal dalen. Hij ziet veel potentie. “Zowel de batterijbus als de waterstofbus zijn kansrijk. In steden zie ik vooral kansen voor de batterijbus. Maar voor de wat zwaardere diensten, bijvoorbeeld streekbussen of lange afstandsbussen voorzie ik grote kansen voor de waterstofbus.”

Actieradius
Het voordeel van de waterstofbus is dat deze dezelfde kilometers kan maken als een normale dieselbus. Dat is anders bij de batterijbus: daar raakt de batterij halverwege een dag leeg en moet de batterij worden opgeladen. “Doordat de actieradius van de batterijbus kleiner is, zijn er aanpassingen nodig aan de infrastructuur om de batterij te kunnen opladen,” zegt ook Marc Mertns van busbouwer Van Hool. Daarom heeft Mertns hoge verwachtingen van de waterstofbus, al ziet ook hij net als Rieck ook markt voor de batterijbus.

Emissieloos
Tijdens de komende concessie (2019-2034) zal de opmars van de waterstofbus en de batterijbus in Rotterdam te zien zijn. De MRDH wil namelijk dat alle 500 bussen in de regio in 2030 emissieloos rijden. Het gaat dan niet alleen om de RET-concessie, maar ook om de Haagse bus. Het verschonen van de busvloot zal geleidelijk gaan, zegt portefeuillehouder OV-Ontwikkeling Lennard Harpe van de MRDH. “Ambitieus, maar gefaseerd. Anders missen we ontwikkeling in prijs en techniek.”

Rotterdam
In Rotterdam zullen de waterstofbussen vanaf september te zien zijn op lijn 70 (Charlois – Zuidplein – Keijzerswaard). Een groep van 40 chauffeurs krijgt een training van een halve dag om op de bussen te mogen rijden. Het animo onder chauffeurs is zo groot, dat de vervoerder de chauffeurs door middel van loting moest selecteren. Ook voor monteurs zijn de bussen een grote verandering. Monteurs moeten daarom twee weken op cursus.

 

Eén gedachte over “‘Waterstofbus kansrijk voor lange afstanden’”

  1. Micha schreef:

    Misschien ook interessant is de mierenzuurbus. Zie:

    https://www.groen7.nl/deze-nederlandse-bus-rijdt-op-mierenzuur/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.