Wel treinen van en naar Schiphol tijdens staking dinsdag – zeer beperkt internationaal treinverkeer
09 jun 2025 10:46
Tijdens de spoorstaking dinsdag rijden er wel treinen tussen Amsterdam en Schiphol. De rest van de NS-treinen in Nederland rijdt niet. In tegenstelling tot de staking van afgelopen vrijdag rijden er op dinsdag maar enkele internationale treinen. Maandag al vallen de eerste internationale treinen uit vanwege de staking.
Een woordvoerster van NS laat weten dat er dinsdag vier keer per uur in beide richtingen sprinters rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp/Schiphol. Dit zullen de enige treinen zijn van de NS in het land zijn die rijden. Treinen van andere vervoerders op de regionale lijnen rijden wel volgens de normale dienstregeling. Regionale en lokale vervoerders waarschuwen voor drukte in hun treinen en het overige ov.
Zeer beperkt internationale treinen
Tijdens de staking ligt dinsdag ook het internationale treinverkeer in Nederland grotendeels stil. De Eurocity Direct tussen Lelystad en Brussel rijdt niet, de EuroCity tussen Rotterdam en Brussel rijdt mondjesmaat.
- De Intercity Berlijn rijdt helemaal niet
- De Eurostar van maandagavond 18.04 uur van Londen naar Amsterdam stopt al in Brussel
- Op dinsdag rijden er helemaal geen Eurostars van Amsterdam naar Londen.
- Op maandag vallen Eurostar-ritten uit van Marne-la-Vallée Chessy naar Amsterdam en tussen Brussel Zuid en Amsterdam.
- Op dindsag rijden er vrijwel geen Eurostars tussen Amsterdam en Brussel/Parijs.
- Op woensdag vallen in de ochtend nog Eurostar-ritten uit van Amsterdam naar Brussel.
- Op maandag- en dinsdagavond rijdt de Nightjet-nachttrein van Amsterdam naar Zürich niet.
- Op dinsdag rijdt de Nightjet ook niet van Zürich naar Amsterdam.
- Op dinsdag rijdt de Nightjet van Amsterdam naar Innsbrück en Wenen en vice versa niet.
- Er vallen dinsdag veel ICE-ritten uit tussen Amsterdam en Frankfurt en de ICE van München naar Amsterdam rijdt niet. De ICE van Amsterdam naar München gaat vooralsnog wel op dinsdagochtend.
Staking uitgebreid
Afgelopen zondag bleek dat de voor de regio Zuidwest aangekondigde staking is uitgebreid naar de regio Noordwest. Daarmee kwam ook Amsterdam onder het stakingsgebied te vallen en vanuit hier rijden veel internationale treinen. Ook veel personeel dat werkt op de internationale treinen komt hier vandaan.
Kaartjes langer geldig
Kaartjes voor de internationale treinen kunnen kosteloos gewijzigd worden naar een andere reisdatum. Kaartjes voor uitgevallen Eurocity Direct- en EuroCity-treinen zijn geldig op zowel 9, 10 als 11 juni, kaartjes voor uitgevallen IC Berlijn- en ICE-treinen zijn geldig van 9 juni tot en met 13 december.
Nog weinig bekend over derde staking
Dinsdag is de tweede regionale stakingsdag van de vakbonden FNV, VVMC en CNV. Net als tijdens de eerste staking op vrijdag blijkt het voor de NS niet mogelijk om in de rest van het land wel treinen te rijden. De volgende staking is aangekondigd voor donderdag. Meer over deze staking is nog niet bekend. Aanvankelijk zou deze staking voor de regio’s Noordwest en Oost zijn.
(c) Treinreiziger.nl
Gelukkig rijden er wel treinen van Amsterdam naar Schiphol. Vandaar kunt u verder reizen naar Brussel, Berlijn, Köln, Londen en andere binnen en buitenlandse bestemmingen met een korte vliegreis.
daar is toch niemand voor om korte reizen aan te bevelen
Het vak van machinist zsm automatiseren.
IMHO is zelfs al met ATB heel veel te automatiseren. Het is dat ATB niet de exacte baanvaksnelheid weet, maar dat kun je met GPS ook wel oplossen. ATB krijgt de seinenstelling door en weet wanneer er geremd moet worden. Ook hier kun je met GPS oplossen dat je weet waar het sein staat.
En met ETCS al helemaal.
Automatische treinen is niets nieuws. Vorige week nog in de VAL van Rennes gezeten. Nu is dat natuurlijk een simpel spoorsysteem, weinig krusingen (alleen op het eindpunt wordt er overgelopen), maar dat werkt probleemloos.
Als je software niet kunt vertrouwen dan kun je seinsystemen niet vertrouwen en kun je ook niet vertrouwen dat treinen veilig kunnen rijden met een machinist.
Tegenwoordig niet ETCS European Train Control System maar ETMS European Train Management System, ook wel de E van Electronic. Een opstap naar rijden zonder maschinisten. Bij de RET wordt er al op trajekten (Hoek van Holland) mee gereden. Zitten er nog goedkope werkstudentjes in om op te passen, vermoedelijk ook al poppen, zodat het de passagiers niet verontrustend opvalt dat er een metro zonder bestuurder komt binnen rijden. Na jaren maken ze het bekend en zeggen dat het al jaren probleemloos loopt. Waarom we er niets van vernemen? Werknemers hebben zwijgplicht op straffe van ontslag op staande voet, zonder recht op uitkering dus. De media zouden gestraft worden met beeindiging van de reklameinkomsten. Grote “”afpersing”” dus.
Eh, RET = “”Rotterdamse Extacy Transport””. Het materieel van de RET wordt misbruikt voor levering aan klanten zonder kontakt tussen de leverancier en klant zodat er niet op heterdaad betrapt kan worden. Zakje ergens weg gefrommeld en de klant medegedeeld waar het zit en geld (vooraf) ergens gefrommeld heeft. Niks nieuws, loopt al tientallen jaren.
hahaha, elders rijden metro’s al jaren zonder bestuurder en kunnen passagiers mooi voorin zitten. de NZ lijn zou er klaar voor zijn en laat ze maar snel beginnen.
NS kan ook wel snel starten, machinisten maken het alleen maar moeilijker in plaats van beter. Conducteurswerk kan ook wel op afstand of door een computer gedaan worden.
Het rijden zonder machinist is echt wel iets ingewikkelder dan jij hier stelt. Met ATB ga je dat echt niet willen, met ETCS alleen op een afgesloten baan (en ook daar komt nog het nodige bij kijken). Ik zie dat echt niet voor 2040 op grote schaal toegepast gaan worden op hoofdspoorwegen.
Automatisch rijden met machinist zal mogelijk wel eerder mee gestart worden, maar dat lost het personeelstekort niet op, het zorgt alleen voor betere rijtijden doordat het rijgedrag consistent wordt.
Ja ingewikkeld inderdaad op grote knooppunten. Maar de verkeersledingssystemen worden al volop gekomputeriseerd en er op voorbereid, waarvoor de gekomputeriseerde systemen weer gemoderniseerd (lees vernieuwd) worden.
Daarbuiten valt het erg mee, ten Noorden van Zwolle bijvoorbeeld. Een tussenfase is dan dat de maschinisten ten Noorden van Zwolle uitstappen en weer treinen naar Zwolle en verder rijden. Eventueel stappen ze aan de andere kant van Zwolle weer uit en rijden de treinen geleid met komputersystemen tot voor Amersfoort of Weesp (via Lelystad). En zo wordt dat dan stap voor stap over Neder land verspreid. Wat gaat er bijvoorbeeld tussen Roosendaal en Vlissingen uitgevreten worden. Het is een stap van de ontwikkeling.
Ja hoor, ondanks het nu in het stakingsgebied ligt, wel comfortabel treinvervoer voor de parasieten die dinsdagochten invliegen om op de Zuidas belasting te ontwijken.
Schiphol – Amsterdam. De Zuidas is een soort internationaal belastingparadijs. Internationaal kan geprofiteerd worden van Nederlandse truuks voor belastingontwijking. Musk van Tesla met een fabriek bij Berlijn buit het ook uit. Vele daarvoor werkende werken dan slechts drie daagjes in een week in Nederland. Dat is genoeg om hun bedrijvigheid van Nederlandse internationale belastingvrijstellingen te laten parasiteren. Maar toch hebben deze parasieten geen hoofdverblijf in Nederland en zijn hun inkomens vrijgesteld van Nederlandse heffingen die wel op zeventien miljoen in Nederland wonenden drukken. Ze vliegen dan op een ochtend aan, verblijven en werken drie daagjes en vliegen dan op de laatste avond weer af. Die spoorverbinding tussen Schiphol, de Zuidas en Amsterdam is wel zo comfortabel. Dat laat de NS-directie dan wel doordraaien, ondanks de ligging in het stakingsgebied, maar alle andere ritten niet. Wel typisch he.
Schijnt zelfs extra garantie voor deze extra dienstige treindienst wettenlijk geregeld te zijn. Zooo ziiiiiek is onze politiek.
Een groot door Nederland schaamteloos gefaciliteerd parasietenzooi waar vooral Duitsland industrieland aan ten onder gaat. De Productie en dus industrie word naar China verplaatst en vervolgens worden in Dubai etc. enorme belastingvrije geheime handelswinsten geboekt.
Volgens mij zijn de hele politiek en de vakbonden er meer vergiftigd. Die maken het niet alom herhaald aan de mensen bekend. Zelfs de SP en de FNV zwegen en zwijgen er over.
Alles goed Veen, misschien even langs de GGZ of arts voor een pilletje? we hebben het hier over een treinstaking en niet over parasieten.
Misschien helpt een leescursus, Veentje?
De treinen rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, dus niet vanaf Zuid.
Ik lees in diverse bijdragen m.b.t. de stakingen dat Automatic Train Operation (ATO) een panacee zou zijn om afhankelijkheid van machinisten en ander personeel te verminderen of zelfs geheel te vermijden. Daarbij wordt echter voorbijgegaan aan de gigantische investeringen die nodig zijn om de daarvoor noodzakelijke Grade of Automation level 4 (GoA4, d.w.z. driverless operation) voor het gehele netwerk te realiseren. Voorwaarden daarvoor zijn o.a:
Als voorbeeld van hoeveel dit allemaal gaat kosten: de installatie van ERTMS op de Hanzelijn door Thales gaat per kilometer circa € 8 miljoen kosten; de upgrade van ETCS L2 Baseline 3.4 naar Baseline 3.6 kost tussen € 150.000 en € 500.000 per tractievoertuig. Over de kosten van FRMCS heb ik geen gegevens, maar deze zullen ook niet onaanzienlijk zijn.
Kortom: er zal op diverse niveaus (politiek en bedrijf) nog veel discussie zijn over wie dit allemaal gaat betalen voordat ATO op niveau GoA4 in Nederland en elders op het gehele netwerk geïmplementeerd kan worden.
Bronnen: diverse artikelen in het International Railway Journal van februari en april 2025, en artikelen die in eerdere uitgaven van het IRJ over deze materie zijn verschenen.
Acht miljoen per kilometer is geloof ik meer dan de aanleg van normaal spoor op goede ondergrond.
Wel extreem duur voor elektronische liflaf.
Dit stinkt honderd kilometer tegen de wind in.
Zeker mensen die in Dubai hun extreeeeem grote zakken belastingvrij vullen met licenties.
Beter wat jaren wachten tot er een aanbieder komt met normale prijzen.
Nou als we woensdag maar Antwerpen kunnen.
Zou even kijken bij zoekmachines voor vluchten. Wellicht kan je nog van Schiphol naar Antwerpen Internationale airport.
Al het uitvallende internationale verkeer vind ik echt godgeklaagd. Ik vind de overlast binnenlands al enorm; maar met deze berg strandende reizigers verliest het alle proportie. Ik snap niet dat hier geen rechter aan te pas komt
Ik ben het hier wel mee eens, reizigers zien hierdoor hun lang van te voren geboekte vakanties e.d. in het water vallen. Las vanochtend op de telegraaf ook een stukje over een mevrouw die op Hilversum stond en dacht aldaar de trein naar Berlijn te kunnen nemen. Die reed niet. Ze beklaagde zich dat ze geen enkele mail of melding van NS had gekregen… Maandag was toch echt wel in de media bekend dat zo’n beetje alles internationaal er ook uit zou liggen. Ik snap dit soort mensen eerlijk gezegd niet.
flixbus volgeboekt.
Huurauto.
Dan maar een dagje later reizen.
Als je in Amsterdam woont… Er rijdt nog een trein naar Schiphol en daar zijn nog allerlei reisopties.