fbpx

Winterweer: hogesnelheidstreinen sneller defect

Fyra rijdt door het winterweer niet tussen Amsterdam en Brussel. Dat is extreem. Toch kan het nog extremer fout gaan, weet Eurostar uit het verleden. Thalys heeft nooit het netwerk moeten stilleggen door het winterweer, maar heeft wel in het verleden treinen moeten afschaffen daardoor. Hoe komt dat?

Meerdere treinen van Fyra zijn kapot gegaan door ijsblokken die zich onder de trein vormen. Die ijsblokken zorgen voor problemen op het moment die tijdens de rit op hoge snelheid afbreken, en vervolgens omhoog stuiteren tegen de trein. Een oplossing voor het probleem heeft NS International niet direct paraat.

Thalys: glas breekt
Thalys heeft deze winter tot nu toe geen ritten hoeven schrappen door het winterweer. Wel reden de treinen de afgelopen dagen minder hard om schade aan de treinen te voorkomen. "We hebben natuurlijk al heel wat ervaring" legt Thalys-woordvoerder Patricia Baars uit. "Als we op volle snelheid rijden, en twee treinen kruisen elkaar, kan met sneeuw een vacuüm ontstaan waardoor de eerste glaslaag van het raam breekt", zegt Baars. 

Thalys: snelheid aanpassen
Het is nog nooit gebeurd dat alle glaslagen breken. "Maar voor de reiziger is het niet prettig, en als zoiets gebeurt halen we de trein uit de roulatie". Maar Thalys probeert het probleem eigenlijk een stap voor te zijn. "Bij slecht weer verlagen we de maximale snelheid van 300 kilometer per uur naar 230 kilometer per uur of zo nodig naar 160 kilometer per uur". Thalys heeft vooral problemen gehad van de winter van 2009/2010. Toen hadden veel treinen urenlange vertragingen en moest Thalys een enkele trein afschaffen.

Eurostar
De winter van 2009/2010 was voor Eurostar een nog veel groter drama. Op vrijdag 18 december 2009 strandden in drie uur tijd vijf Eurostar-treinen in de Kanaaltunnel, een zesde trein strandde nog voor de tunnel. Tweeduizend reizigers moesten uren in de kou doorbrengen. In sommige gevallen zelfs zestien uur, zonder eten, drinken, licht en verwarming.

Ondeugdelijke filters
Na de problemen op vrijdag, werden ook de daaropvolgende dagen de Eurostars geannuleerd. Pas dinsdag 22 december kon er weer met een beperkte dienstregeling door de tunnel gereden worden. De Eurostar-treinen raakten volgens onderzoekers defect doordat ondeugdelijke filters vocht doorlieten waardoor kortsluiting ontstond. "Het lijdt geen twijfel dat deze incidenten konden gebeuren doordat een grote hoeveelheid fijne sneeuw door het ventilatiesysteem de locomotieven werd binnengezogen tot aan de elektronische controlekamers", schreven de onderzoekers destijds.

Aangepast
Eurostar heeft na die dramatische winter diverse maatregelen getroffen om dergelijke problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld een nieuw draaiboek voor winterweer. Voor Eurostar reden om bijvoorbeeld vandaag preventief vier treinen te schrappen tussen Brussel en Londen vanwege weersomstandigheden in Groot-Britanië en Noord-Frankrijk. Alle overige treinen rijden wel, maar met een lagere snelheid.

ICE
De Duitse ICE heeft in het verleden ook last gehad van het winterweer. Zo reden de meeste ICE´s in de winter van 2009/2010 anderhalve week niet naar Nederland en moesten reizigers met een vervangende trein naar Emmerich reizen. Ook binnen Duitsland moest de Deutsche Bahn toen kortere treinen inzetten en enkele treinen opheffen of vervangen.

NS International
De Fyra is dus niet de enige hogesnelheidstrein die kwetsbaar is voor het winterweer. Het verschil met ICE, Thalys en Eurostar is echter dat de Fyra nog niet heeft laten zien onder normale omstandigheden wel goed te kunnen rijden. Bovendien sluit het aan bij de vooroordelen die al langer leven over de Fyra V250 en heeft NS International onvoldoende geprobeerd om het reizigersleed te beperken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.