fbpx

Intercity Direct valt 236 keer uit door wind

17 feb 2016 16:08

In 2015 moest de hogesnelheidslijn 36 keer gesloten worden door harde wind. Daardoor vielen er 236 treinen uit. Dat blijkt uit onderzoek van Treinreiziger.nl en het AD. Bij windstoten van 128 kilometer per uur of meer, wordt de snelle lijn gesloten.

Vooral het deel Rotterdam – Breda wordt vaak gesloten vanwege harde wind. Dan kan de Intercity Direct niet rijden op dat traject en krijgen reizigers al snel een vertraging van twintig minuten of meer. De Thalys wordt bij harde wind omgeleid via een andere route en krijgt eveneens vertraging. Spoorbeheerder ProRail erkent dat er het afgelopen jaar 236 treinen op het HSL-spoor door wind uitvielen. Nog eens 34 treinen liepen vertraging op.

Bottleneck op het traject is de HSL-brug bij Moerdijk. "Boven het water waait het harder dan boven land. Uit metingen op de HSL-brug bij Moerdijk weten we dat het rond de brug tot wel 2,5 keer zo hard waait als boven land," legt ProRail-woordvoerder Franc de Korte uit.

MoerdijkspoorburgRijksw.jpg
(c) Foto: Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Volgens ProRail leidt "de alom bejubelde vormgeving" van de HSL-brug ertoe dat daar "regelmatig" Nederlandse records voor de windsnelheid worden gemeten. Alleen Thalys en Intercity Direct rijden over de HSL-brug, de overige treinen maken gebruik van een andere, naastgelegen spoorbrug. "Die spoorbrug ligt lager en heeft een staalconstructie waardoor het daar minder hard waait en daar de treinen wel kunnen blijven rijden," aldus de ProRail-woordvoerder.

ProRail verwijst naar een incident in april bij New Orleans in de Vrenigde Staten waar een goederentrein van een brug is geblazen tijdens een storm. "Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wind harde wind kan treinen omblazen," zegt De Korte. "In Europa geldt daarom een windregime voor hogesnelheidslijnen."

In 2014 moest de hogesnelheidslijn vijf keer gesloten worden vanwege harde wind, in 2015 nam dit toe naar maar liefst 36 keer. Op 31 maart kon er bijna de gehele dag geen trein rijden over het zuidelijk deel van het snelle spoor. De Korte: "Afgelopen jaar was een windrijk jaar. Het weer van 2014 was op windgebied een modaal jaar. Momenteel bekijken wij of er maatregelen te treffen zijn om het aantal uitvallende treinen door wind te reduceren." Daarbij wordt gekeken naar maatregelen die in Frankrijk zijn genomen bij de aanleg van een hogesnelheidslijn door het windrijke Rhône-dal.

Intercity Direct vormt al jaren een hoofdpijndossier. Eerder bleek uit onderzoek van Treinreiziger.nl dat de trein met toeslag de slechtst presterende trein van Nederland is. In de eerste zes weken van 2016 scoort de trein zelfs nog iets slechter dan dezelfde periode in 2015. De afgelopen 12 maanden kwam 12 procent van de treinen uit Amsterdam niet aan op eindbestemming Breda.

Foto: De Thalys passeert de HSL-spoorbrug, de andere trein (Benelux) rijdt op de lagere spoorbrug van het reguliere spoor. (c) Rijkswaterstaat / Joop van Houdt