fbpx

Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden

Het gaat voorlopig echt niet lukken om de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt ieder uur te laten rijden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Wel zal ze de vervoerders vragen om zo snel mogelijk tien keer per dag een verbinding tussen Den Haag en Brussel te realiseren. Maar ook daarbij moet volgens Mansveld worden aangetekend dat dit op z´n vroegst pas na de zomer geregeld kan zijn.

Wens
De staatssecretaris benadrukt dat zij net als de Kamer graag zou zien dat de trein 16 keer per dag (ieder uur) zou rijden, zoals ook met de Fyra het plan was. Maar het is "gewoonweg ingewikkeld´´ om meer treinen te laten rijden. Zo moet er ruimte zijn op het spoor, zijn er locomotieven nodig en moeten er machinisten en conducteurs beschikbaar zijn.

Rijtuigen
ProRail had tijdens een eerste verkenning laten weten dat er ieder uur ruimte vrij te maken was voor een Fyra-vervangende intercity. Ook zou er voldoende personeel moeten zijn om een uurdienst mogelijk te maken. Vorig jaar was er zelfs voldoende personeel om een uurdienst te realiseren tussen Amsterdam en Brussel. Voldoende materieel ligt moeilijker, omdat NS International de huur van Oostenrijkse rijtuigen heeft stopgezet.

Eerdere brief
Mansveld meldde eerder al aan de Kamer dat het dit jaar niet gaat lukken om de tijdelijke intercity vaker te laten rijden. De Kamer – met name de VVD – nam daar echter geen genoegen mee en vroeg haar meer informatie. Woensdag bekijkt de Kamer hoe het nu verder moet met de Fyra-vervanger.

Dienstregeling 2014
In elk geval heeft NS bij spoorbeheerder ProRail ruimte aangevraagd om in 2014 wel met 16 vervangende treinen te kunnen rijden. Daardoor zouden er 8 directe treinen kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel en komen er 8 verbindingen die een overstap in Roosendaal vereisen, meldde Mansveld.

V250
Of die oplossing echt nodig is, hangt af van de technische staat van de Fyra V250. Daarover hoopt Mansveld in juni uitsluitsel te hebben. Dan moet duidelijk worden of de Fyra überhaupt nog terugkomt, gedeeltelijk terugkeert of weer volledig ingezet kan worden. Ondertussen kijkt NS naar alternatieven, zoals het inzetten van dubbeldekkers of nationale Fyra´s (de V160), zodat er geen gat ontstaat als de Fyra V250 (gedeeltelijk) niet terugkeert.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *