fbpx

Nieuwe stations trekken fors meer treinreizigers

10 sep 2015 20:45

Relatief nieuwe stations trekken steeds meer treinreizigers. Dat blijkt uit cijfers die NS heeft verstrekt aan Treinreiziger.nl. Aan kop gaat Groningen Europapark (+27% groei in de periode 2013-2014). Daarnaast zijn er vijf andere stations die de afgelopen jaren werden geopend die een reizigersgroei van meer dan 15% weten te realiseren. Van de grote steden trekt vooral Utrecht meer treinreizigers.

Grote stijgers
De grote groei van het aantal treinreizigers van en naar Groningen Europapark hangt samen met een verschuiving van het aantal reizigers binnen de stad Groningen. Zo verwerkt het hoofdstation van Groningen nu minder NS-reizigers. Europapark wordt sinds december 2012 door NS bediend. Op het station stoppen ook treinen van Arriva, maar die vervoerder wil geen cijfers verstrekken over het aantal treinreizigers.

Groningen Europapark is niet het enige station dat relatief nieuw is en steeds meer reizigers weet te trekken. Ook station Halfweg-Zwanenburg (geopend in december 2012) trekt fors meer treinreizigers (+20%). Kampen Zuid, Amsterdam Science Park en Almere Poort eindigen op een derde plek met ieder 17 procent meer reizigers.

Meer reizigers langs Utrecht
In absolute cijfers is Utrecht Centraal de grootste stijger. Dat station trok in 2014 per dag zesduizend reizigers meer dan in 2013. Dat komt neer op een stijging van 3%. Ook andere Utrechtse stations deden het opvallend goed: Utrecht Terwijde (+12%), Utrecht Zuilen +(14%) en Utrecht Overvecht (+12%). Alleen Lunetten moest het in de Domstad met minder reizigers doen.

Grote steden
Van de vier grote steden groeide het aantal treinreizigers in Amsterdam het minst. In de hoofdstad is een verschuiving zichtbaar: steeds minder reizigers reizen naar Amsterdam Centraal, terwijl de meeste andere stations in de hoofdstad juist meer reizigers trekken. De totale groei blijft steken op 0,7%.

In absolute cijfers is Amsterdam de grootste daler. Het station moest het in absolute cijfers met 6500 reizigers minder doen. Procentueel gezien moest Hoek van Holland door het slechte zomerweer het grootste percentage reizigers inleveren (27%). Daarnaast scoren een aantal stations op grenslijnen zoals Maastricht Randwyck en Enschede Drienerlo fors lager, maar dat wordt verklaard door een verandering van methodiek voor het inschatten van het aantal NS-reizen op deze grenslijnen.

Cijfers
De cijfers zijn per gemiddelde werkdag, exclusief overstappers. Het gaat alleen om reizigers die met de Nederlandse Spoorwegen reizen. Treinreiziger.nl heeft ook andere vervoerders gevraagd hun cijfers bekend te maken, maar die voelen daar niets voor. “Onze lijnen bevinden zich in een betwistbare markt en daarmee is de informatie concurrentieel gevoelig," reageert Hendri Beltman namens Connexxion, Breng en Veolia. Ook Syntus en Arriva willen om dezelfde redenen geen cijfers bekend maken.

De genoemde cijfers komen uit de rapportage NS in-/uitstappers 2013-2014. Zie hier een verdere toelichting op de cijfers.

In de buurt
Benieuwd hoe de stations in uw regio het gedaan hebben? Met deze handige tool kunt u de cijfers zelf opvragen. De volledige lijst is hier te vinden.

Laden..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *