fbpx

NMBS: Fyra problemen kunnen maanden aanhouden – stoptrein vol

12 jan 2013 12:07

Vrijdag was opnieuw een rampdag voor de Fyra Amsterdam – Brussel. Zeven van de twintig Fyra-treinen reden niet (volledig). Daardoor liepen honderden treinreizigers een uur of meer vertraging op. Een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) erkent dat de problemen mogelijk nog weken zal gaan duren. Veel reizigers zijn de problemen met de Fyra zat, waardoor de stoptrein Roosendaal – Antwerpen voller dan ooit is.

Vrijdag viel dus één op de drie Fyra-treinen uit. Dat is extreem veel en was het gevolg van twee defecte treinstellen. NMBS-woordvoerder Bart Crols zegt dat het nog maanden gaat duren voordat alle treinen zijn geleverd. De eerste treinen die nu geleverd zullen worden, zullen als reserve achter de hand gehouden worden en vanaf april tussen Breda en Antwerpen gaan rijden.

Technische problemen
Woordvoerder Crols: "Enerzijds is het wachten op de levering van nieuw materieel, zodat we de trein kunnen vervangen als hij in de problemen komt. Anderzijds gaat het om technische verbeteringen die nog moeten worden doorgevoerd." Het mag dan nog maanden duren voordat voordat alle treinen geleverd zijn, de technische problemen worden de komende weken opgelost, aldus Crols. 

Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde." Aan die vergelijking wordt getwijfeld. Rian van der Borgt van de Rover-werkgroep internationaal denkt dat de Benelux 50 procent meer reizigers vervoerde dan de Fyra.

Stoptrein voller dan ooit
Dat lijkt aannemelijk, want de stoptrein Roosendaal – Antwerpen is voller dan ooit. De trein vervoerde voor 9 december – toen de nieuwe dienstregeling in ging – slechts een handjevol reizigers. Nu heeft de trein zelfs extra treinstellen nodig om de reizigersvraag aan te kunnen. Het gaat vooral om studenten. Voor hen is de Fyra heel veel duurder dan de Benelux, omdat ze helemaal geen gebruik kunnen maken van hun abonnementskorting op de Fyra.

Fyra goedkoper
NS International lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump-On-tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief", stelde NS International in een persbericht. In de vergelijking vergeet de vervoerder dat miljoenen reizigers bij NS recht hebben op korting of vrij reizen, maar dat dat bij Fyra niet geldt.

Fyra Breda – Antwerpen
Een lichtpuntje is de aangekondigde Fyra Breda – Antwerpen, die vanaf april acht keer per dag moet gaan rijden. Die Fyra wordt toeslagvrij en zonder reserveringsplicht. Het is te hopen dat tegen die tijd de Fyra ook op tijd rijdt.


Fyra Brussel – Amsterdam, vrijdag 11 januari (overzicht vertraging en uitval)

  • Fyra 9201: Brussel – Amsterdam, a. 8:19, ongeveer 7 minuten vertraagd
  • Fyra 9209: Brussel – Amsterdam, a. 10:19, ongeveer 10 minuten vertraagd
  • Fyra 9217 Brussel – Amsterdam, a, 12:19 opgeheven tussen Rotterdam en Amsterdam.
  • Fyra 9221 Brussel – Amsterdam, a 13:19 opgeheven
  • Fyra 9241 Brussel – Amsterdam, a. 18:19 opgeheven
  • Fyra 9261 Brussel – Amsterdam, a. 23:19 opgeheven
  • De overige vier Fyra´s waren op tijd.

Fyra Amsterdam – Brussel, vrijdag 11 januari (overzicht vertraging en uitval)

  • Fyra 9208, Amsterdam – Brussel, a. 7:42, ongeveer 25 minuten vertraagd
  • Fyra 9220 Amsterdam – Brussel, a. 10:42 opgeheven tussen Rotterdam en Brussel.
  • Fyra 9240 Amsterdam – Brussel, a. 15:42u opgeheven
  • Fyra 9260 Amsterdam – Brussel, a. 20:42u opgeheven
  • Overige Fyra-treinen waren (vrijwel) op tijd.

Treinreiziger.nl