fbpx

NS maakt vergeten korting toch automatisch in orde

08 apr 2015 20:54

Vaste klanten die door een fout van NS maandagochtend onterecht het volle pond hebben betaald, krijgen toch automatisch compensatie. Eerder liet het spoorbedrijf weten dat gedupeerde klanten zelf maar contact moesten opnemen met de NS Klantenservice. Dat is in de meeste situaties nu niet meer nodig.

Vaste klanten van NS krijgen van maandag t/m vrijdag normaal gesproken geen korting tijden de ochtendspits. Op feestdagen krijgen vaste klanten van het spoorbedrijf de hele dag korting. Op Tweede Paasdag werd die korting echter niet gegeven, volgens NS door een technische storing. 

Reizigersorganisatie Voor Beter OV was maandag woest over de fout. Vooral omdat het spoorbedrijf aangaf dat reizigers zelf maar contact moesten opnemen met de klantenservice van NS als ze het teveel betaalde geld terug wilden. De organisatie schreef een klachtenbrief naar de spoorwegen. En met succes. Het spoorbedrijf zegt in een antwoord de storing te betreuren maar het op een zo klantvriendelijke wijze recht te willen zetten. 

"Wij gaan klanten proactief teruggeven wat teveel betaald is. Het wordt als saldo klaargezet bij de kaartautomaat. Dat is nog niet eerder zo gedaan maar NS en TLS gaan dit toch regelen. Privacywise mag het, op basis van ´uitvoeren overeenkomst´. De reizigers worden persoonlijk geïnformeerd", schrijft NS aan Voor Beter OV. De exacte datum wanneer het teveel betaalde bedrag weer opgehaald kan worden is nog niet bekend. 

Vaste klanten die door de storing geen gebruik konden maken van de Samenreiskorting kunnen door NS niet automatisch gecompenseerd worden. Die klanten kunnen via de Klantenservice het teveel betaalde geld alsnog terugkrijgen.

Voor Beter OV is tevreden met de oplossing. "Na herhaaldelijk aandringen, ook in vergelijkbare gevallen, zet NS een stap in de goede richting, in navolging van Connexxion, dat eerder een soortgelijk verzoek van Voor Beter OV op dezelfde wijze honoreerde", reageert voorman Rikus Spithorst op het nieuws.