fbpx

Sprinter beproeven ERTMS tussen Amsterdam en Utrecht

27 jun 2013 11:02

In deze nieuwe ERTMS-pilot op het traject Amsterdam – Utrecht onderzoeken de spoorbedrijven hoe het is om te rijden onder het beveiligingssysteem ERTMS op een baanvak waar gelijktijdig ook het huidige beveiligingssysteem ATB in werking is.

Tussen Amsterdam en Utrecht is het spoor al meerdere jaren uitgerust met ERTMS, maar de nieuwe beveiliging werd tot dusver niet gebruikt. Aanvankelijk zou ERTMS van augustus 2005 tot mei 2006 worden beproefd, zo bracht OV Magazine eerder ter herinnering. Vanwege technische problemen is dat destijds niet doorgegaan.

Sprinters
Het rijden in een situatie waarbij twee systemen gelijktijdig functioneel zijn, is voor Nederland nieuw en moet goed worden getest. “De seinen blijven leidend”, legt programmamanager Esmé Kalshoven van NS uit. Er worden voor de proef negen Sprinters (SLT) uitgerust met ERTMS. Die treinen rijden tot nu toe nergens harder dan 140 kilometer per uur, maar kunnen dankzij ERTMS nu 160 gaan rijden. Dat is de technische maximumsnelheid van het materieel. De testtreinen worden voorzien van stickers, zodat de treinen te onderscheiden zijn van andere treinen.

ICE en goederentreinen
Behalve de SLT´s zullen na de zomer ook ICE´s en goederentreinen op de lijn gebruik gaan maken van ERTMS. 
Net zoals het huidige beveiligingssysteem op het spoor werkt ERTMS alleen wanneer zowel de trein als het spoor ermee zijn uitgerust.

Topsnelheid
De sporen tussen Amsterdam – Utrecht en Lelystad – Zwolle zijn al uitgerust met ERTMS, maar tot nu toe had NS nog geen materieel dat was uitgerust met ERTMS. Het spoor is op beide trajecten geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur, maar zonder ERTMS kan die topsnelheid niet benut worden. 

Meer capaciteit
Bij ERTMS hoeft de machinist niet te letten op de seinen langs de baan, maar wordt er gewerkt met cabinesignalering. Hierbij ontvangt de machinist op zijn display alle informatie over de toegestane snelheid of de remweg. Het systeem ontvangt deze informatie door middel van GSM-Rail (GSM-R). Een ander voordeel is dat treinen met ERTMS sneller na elkaar kunnen vertrekken. Daardoor ontstaat er capaciteit voor meer treinen.

Citaat Esmé Kalshoven is opgetekend door OV-Magazine en gepubliceerd in een nieuwsbrief begin dit jaar.

Behalve de sprinters van NS, doet ook ProRail testen met een speciale meettrein. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *