fbpx

Telegraaf: Miljoenenverlies dreigt voor Abellio in Duitsland

03 apr 2016 11:57

NS-dochter Abellio heeft volgens De Telegraaf twee concessies in Duitsland gewonnen waarbij het spoorbedrijf verlies gaat maken. Dat zeggen althans bronnen tegenover de krant. Abellio ontkent de aantijgingen en zegt dat alle concessies per saldo over de gehele periode winstgevend zijn.

De Telegraaf wijst op cijfers van de Duitse overheid, waar volgens de krant te zien is dat NS in 2013 26 miljoen euro verloor op een concessie. De totale cijfers over 2014 en 2015 zijn nog niet in Duitsland gepubliceerd, omdat NS uitstel heeft aangevraagd en gekregen. Van de deelgebieden Mitteldeutschland en Nedbahnen (ZW Duitsland) zijn wel cijfers bekend, daaruit zou blijken dat een winst van 5 miljoen in 2013 een jaar later veranderde in een verlies van 5 miljoen euro.

"Abellio wil in Duitsland groeien maar biedt nooit onder de prijs", reageert NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg. "Concessies kennen soms aanloopkosten, maar over de gehele looptijd van de concessie zijn ze winstgevend. De buitenlandactiviteiten over periode 2003-2015 dragen bij aan het nettoresultaat van NS", stelt Scherrenburg. 

Wel erkent NS dat het spoorbedrijf eerder een verlieslatende Duitse busconcessie had. Die heeft het bedrijf in 2013 verkocht. Daarnaast is een Tsjechisch busbedrijf verkocht, omdat de busmarkt in dat land minder aantrekkelijk bleek te zijn. Volgens NS was het Tsjechische busbedrijf overigens wel winstgevend. "NS heeft in 2012 dan ook voorbereidende acties genomen om tot verkoop over te gaan. Hiervoor is een eenmalige boekhoudkundige afschrijving genomen. De afschrijving op bussen in Duitsland en Tsjechië hebben een negatieve impact op het nettoresultaat van Abellio Groep in 2012/2013", aldus de NS-woordvoerder.

Volgens De Telegraaf krijgt Abellio in Duitsland een moeilijke periode voor de boeg, omdat de twee concessies die vorig jaar gewonnen zijn niet winstgevend zouden zijn. De Telegraaf kreeg inzage in de diverse biedingen. Daaruit blijkt dat Abellio bij de concessie Saksen-Anhalt 7 miljoen euro goedkoper is dan de nummer twee, Transdev. Volgens de krant wordt dat geld bespaard door met 27 machinisten en 20 conducteurs minder te werken, 10 procent te bezuinigen op diesel, 2 treinen minder in te zetten en €3 miljoen te bezuinigen op kantoorpersoneel. Volgens de bronnen van de krant zal NS ruim 3 miljoen euro per jaar op deze concessie verliezen. 

Bij de concessie in Baden-Württemberg bood NS ruim 1,5 miljoen per jaar minder dan nummer twee, de Engelse Go Ahead Groep. Hier moest worden geconcurreerd op de energiekosten, omdat de andere kosten (lonen, gebruikskosten spoor, leasekosten treinen) vastlagen. NS denkt het met 15 procent minder energiekosten te doen. "Wij schatten dat NS op deze concessie 15 miljoen gaat verliezen”, zeggen Duitse ingewijden tegenover de krant.