Doek valt voor Autoslaaptrein Treinreiswinkel
23 dec 2017 12:16
De Autoslaaptrein Düsseldorf – Verona gaat in 2018 toch niet rijden. De kosten om de trein in Italië te laten rijden stijgen dusdanig fors dat het niet lukt om de trein rendabel te kunnen aanbieden. Dat heeft de Treinreiswinkel bekend gemaakt.
De Treinreiswinkel zette in 2015 halsoverkop de autoslaaptrein op, nadat EETC onverwacht de stekker trok uit de treindienst vanaf Den Bosch. Sindsdien verzorgde Treinreiswinkel iedere zomer een autoslaaptrein Düsseldorf – Verona. Daar komt in 2018 onverwacht een einde aan. Eerder dit jaar ging Treinreiswinkel er nog vanuit dat de trein in 2018 wel zou gaan rijden. Sinds half september konden er al boekingen gemaakt worden voor het nieuwe jaar. De eerste trein had in juni moeten vertrekken. Mensen die al hadden gereserveerd kunnen omboeken naar de autoslaaptrein van de ÖBB of krijgen hun geld terug.
Eerder besloot de Treinreiswinkel al te gaan samenwerken met een andere vervoerder. “De vervoerder 2015-2017 kon in 2018 de Autoslaaptrein niet uitvoeren. We hebben alle alternatieven onderzocht. BTE (vervoerder van de Alpen Express sinds 2017/2018 met uitstekend materiaal) werd geconfronteerd met een enorme tariefverhoging voor het Italiaanse gedeelte die een rendabele exploitatie niet mogelijk maakte,” legt directeur Helmut Brall van de Treinreiswinkel uit. Hij verwijst zijn klanten nu door naar de dagelijkse ÖBB Nightjet Autoslaaptrein Düsseldorf – Innsbruck en Hamburg – Wenen. Die treinen blijven gewoon rijden, en voor vroegboekers kan de auto soms al mee voor € 29 (ook te koop bij de Treinreiswinkel via deze pagina).
De paden die de Treinreiswinkel had zijn overgenomen door het Duitse UrlaubsExpress. UrlaubsExpress ziet het wel zitten om een autoslaaptrein Düsseldorf – Verona uit te voeren. “Treinreiswinkel gaat deze trein niet aanbieden,” zegt Brall. Volgens Brall zijn de rijtuigen van de UrlaubsExpress slecht onderhouden en zijn er zeer veel klachten over de Duitse ondernemer. En inderdaad liegen de Google Reviews er niet om. Sommige treinen worden bijvoorbeeld op het laatste moment geannuleerd, en reizigers klagen dat het lang duurt om vervolgens het geld terug te krijgen. UrlaubsExpress scoort uit 25 reviews een 1,6 bij Google en ook bij Tripadvisor zijn de ervaringen uiterst kritisch.
UrlaubsExpress reageert tegenover Treinreiziger.nl op de kritiek. “De overname van het volledige rijtuigen park van EETC, de eerdere autoslaaptreinexploitant in Nederland, heeft lang op zich laten wachten en in de tussentijd is het materieel aanmerkelijk minder in de gaten gehouden. Daar kunnen wij als de exploitant van UEX niet veel aan doen,” zegt een woordvoerder. Volgens het bedrijf lopen de verkopen voor 2018 erg goed. “Het is jammer dat de Treinreiswinkel niet mee doet. Dat besluit is in goede sfeer genomen, maar dat weerhoudt ons er niet van de Nederlandse markt te bedienen.”
En ÖBB heeft geen tariefverhogingen voor de kiezen gekregen? Of die hebben een wat betere positie?
Het zijn tariefverhogingen voor het Italiaanse stukje naar Verona, en ÖBB biedt alleen Duitsland-Oostenrijk aan
Ook Oostenrijk – Italië, in elk nigtjet, wellicht zonder autovervoer. OBB is natuurlijk een veel groter bedrijf die uiteindelijk ook winst wil maken, maar niet zo snel halverwege een dienstregeling een treindienst opheft. Dan zullen ze sneller een verlies accepteren. Bovendien hebben die wellicht een hogere bezettingsgraad.
Welke kosten zijn er eigenlijk precies gestegen? Infrastructuur, tractie inhuren of nog iets anders?
Infrastructuur, naar ik begreep.
Opmerkelijk is dat wel: net nu de EC met striktere regels is gekomen over hoe de prijzen voor het gebruik van de infra berekend moeten worden en wat daar wel en ook niet in mag zitten.
Uiteindelijk is de Italiaanse regering verantwoordelijk voor de prijsstelling en als die niet geïnteresseerd is in dit soort vervoer dan kan dit dus het gevolg zijn.
Wat zouden de kosten zijn om een wagon aan de bestaande NightJet Düsseldorf-Innsbruck te halen en van daaruit met een ÖBB-Eurocity verder naar Verona (Bolzano, of Venetië) te rijden? Omdat de kosten met 2 andere treinpaden verdeeld kunnen worden, kunnen deze aanzienlijk omlaag. Dat is ook de reden waarom een niet erg rendabele nachttrein Wenen-Kosice ook dit jaar weer rijdt. Met deze constructie hadden de 2 nachttreinen uit Kosice/Humenné naar Cheb kunnen door blijven rijden (en anders kon met hetzelfde geld deze 2 nachttreinen die 2 uur achter elkaar rijden tot 1 gevoegd worden). Het schijnt zo te zijn dat de Ceské Dráhy geen zin meer had om in Praag de slaaptreinwagon aan de klaarstaande sneltrein te haken. Best zonde, want ik maakte zo nu en dan dankbaar gebruik van deze zog. ‘langslaper’, die pas om 11:28, resp. 11:30 aankwam in Cheb.
Ook SNCF draaide de nek om van onze bedevaarttreinen met tariefsverhogingen .Nu dus TrenoItalia. Geweldig die EU.
Er zijn treinen uitgevallen door defecten van spoor en hoogspanning op de lijn Hamburg – Lörrach in 2017. Daar zijn reizigers voor gecompenseerd of is er een alternatief geboden. Geen van de lijnen naar Verona vanuit Hamburg zijn uitgevallen.
Train4you Betriebs GmbH, de exploitant van de Urlaubs-Express, heeft vanaf 2015 de tractie, paden en internationale treinlogistiek verzorgd voor Düsseldorf-Verona, heeft rijtuigen verhuurd aan de toenmalige exploitant en is de logistieke ‘eigenaar/organisator’ geweest van deze paden/timetabels. Dat Train4You dit nu zelfstandig aanbiedt, is een logisch gevolg voor de Nederlandse en Duitse markt.
Rijtuigen zijn gedurende het jaar flink onderhanden genomen en ik heb vernomen dat dat voortgang heeft gekregen vanaf oktober dit jaar en doorloopt tot mei 2018 ten aanzien van gebruikszekerheid en spoorveiligheid.
Train4You heeft een exclusieve samenwerking met de Italiaanse vervoerder Arriva. De tractiekosten zijn hoog in Italië, maar zeker niet op een niveau wat het aanbieden van Düsseldorf Verona in de weg staat.
Connecting Rail Logistics is vanuit Italië zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze lijnen en heeft bovenstaande uit eerste hand.
M.a.w. deze autoslaaptrein Düsseldorf Verona is gewoon beschikbaar. Op http://www.urlaubs-express.de is de dienstregeling beschikbaar.
Goed om te horen. In 2018 hopen wij drie verschillende aanbieders te testen (Düsseldorf – Innsbruck, Zagreb – Split, Bar – Belgrado). De Treinreiswinkel ontbrak al vanwege de relatief hoge kosten, en de huidige reviews zijn geen uitnodiging om 1.000 euro te investeren in deze reis. Bij ÖBB hopen we op 450 euro uit te komen voor 1x een 2-pers. slaaprijtuig en 1x een 1 pers slaaprijtuig, met auto.
Je kunt veel zeggen over Treinreiswinkel. Ze zijn vrij duur, klopt. Maar altijd een uitstekende service gekregen voor een paar euro meer dan bij de concurrent. Voor tientallen euro’s verschil zou ik het ook niet doen natuurlijk.
heb gekeken via bovenstaande link.
is best een pittige prijs.
dusseldorf / verona
2 pers en auto slapen en eten.
kwam uit op 2500 euo
Zou die autoslaaptrein rijden via het Gasteinertal in Oostenrijk?
Livorno dus ook niet?