youtube treinreiziger zoeken zoeken

FNV: Acties op korte termijn met hinder voor treinreizigers

klok 14 jun 2017 14:33

Treinreizigers zullen “op korte termijn” hinder ondervinden van acties van het NS-personeel. Dat heeft FNV Spoor woensdag aangekondigd, nadat een ultimatum van FNV aan NS vandaag om 12:00 uur verliep. 

 

De acties zullen door het land heen, in estafettevorm worden gehouden, meldt FNV. “Dit betekent dat op verschillende dagen, op verschillende plekken het werk wordt neergelegd. In verband met veiligheid lichten wij NS de dag voorafgaand aan de geplande werkonderbrekingen om 15.00 uur in over de tijd en plaats” schrijft de vakbond.

FNV wil onder meer dat NS stopt met de uitbesteding van de stationswinkels. Ook eist de vakbond dat het bedrijf weer serieus mee gaat bieden bij de aanbesteding van regionale spoorlijnen. NS heeft juist besloten zich geheel te richten op verbetering van het hoofdrailnet. De aanbesteding van de treindiensten in Friesland en Groningen komt er aan, het huidige contract van Arriva loopt af in 2020. FNV wil dat NS bij die aanbesteding gaat meedoen. “De vraag aan NS om mee te bieden op de noordelijke spoorlijnen is onmogelijk. De deadline hiervoor liep gisteren af,” reageerde NS op het moment dat het ultimatum werd aangekondigd.

Verder eist FNV dat NS stopt met de centralisering van werkzaamheden en dat op alle dubbeldekkers weer twee conducteurs gaan meerijden. NS noemde die eis eerder al moeilijk te begrijpen. “Al tien jaar lang zijn er dubbeldekkers met één conducteur,” aldus NS in een eerdere reactie.  Het spoorbedrijf wijst erop dat de wensen van FNV leiden tot een duurder treinkaartje.

NS liet verder weten dat het bereid is met FNV in gesprek te gaan over een aantal van de genoemde punten, maar dat de vakbond verzoeken daartoe “helaas” heeft afgewezen. “Actievoeren is wat ons betreft geen oplossing”, aldus het bedrijf dat zich daarin gesteund weet door andere vakbonden zoals CNV en VVMC.

NS herhaalde dat zijn nieuwe strategie zorgvuldig is gekozen, en uitgevoerd wordt in goed overleg met medewerkers, medezeggenschap en vakbonden. “Wij zouden het zeer vervelend vinden als reizigers hinder ondervinden van acties en hebben daarom FNV Spoor opgeroepen om in te gaan op onze meermaals gedane oproep tot inhoudelijk overleg”, aldus een woordvoerder.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

.

19 gedachten over “FNV: Acties op korte termijn met hinder voor treinreizigers”

  1. Annemiek schreef:

    Daar gaat het laatste beetje respect voor het NS-personeel. Het dient zich eindelijk eens te realiseren dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn. De eisen van het FNV zijn volslagen idioot. Ik denk dat de meeste conducteurs zich er niet eens raad mee weten als ze met z’n tweeën op een trein moeten zitten. Dan moeten ze de cabine (waarin ze zich standaard opsluiten) delen en voldoende gespreksstof om de hele dag samen in de eerste klasse te hangen, is er waarschijnlijk ook niet. 90% van de conducteurs voert tijdens hun dienst niet meer dan het minimale uit. Als het nou handwerkende mensen waren, dan konden ze rekenen op mijn begrip, maar dat is dus absoluut niet zo. Dat er überhaupt een vakbond nodig lijkt om voor de rechten op te komen, betekent al dat het conducteurscorps uit een stel weekdieren bestaat… Je bent echt een ongelooflijke stakker als je als NS’er je werk neerlegt tijdens deze acties. Ik hoop dat reizigers jullie verrot schelden tijdens de sneue acties.

    1. William schreef:

      Jouw reactie gaat richting het agressieve, sterker nog je roept op tot agressie, wat nog strafbaar is ook.
      Maar buiten dat feit doen conducteurs genoeg.
      Ik ben het ook niet eens met alle eisen van de vakbond, maar twee conducteurs op een trein is helemaal geen luxe, maar bittere noodzaak. Deze eis van de vakbond is daarom een goede en de NS zou eens moeten nadenken of ze, met hun publieke taak, daar niet wat meer geld in moeten steken. Winst maken ze in ieder geval genoeg.

      1. Annemiek schreef:

        Naast dat ik niet oproep tot agressie, is oproepen tot agressie niet strafbaar, je ongenoegen uiten door iemand volkomen terecht uit te schelden ook niet. De acties van NS-personeel zullen bovendien zelf oproepen tot (terechte) agressie en onbegrip… Als NS geld moet steken in meer personeel, zoals jij zegt, dan zal dat geld ergens vandaan moeten komen. Bijvoorbeeld van de reizigers. Reizigers die nu, over het algemeen, al vinden dat conducteurs aardslui en klantonvriendelijk zijn. Het gros van de conducteurs is slechts noodzakelijk aanwezig, omdat de treinen niet zijn ingericht om de vertrekprocedure zonder conducteur uit te voeren. Voor de rest voeren ze zo goed als niets uit. Het aantal ‘goede’ conducteurs raakt zo onderhand uitgestorven. De reiziger zit er niet op te wachten meer te moeten betalen, zodat conducteurs wat aanspraak hebben terwijl ze zich lamlendig in de eerste klasse ophouden.

      2. Hein schreef:

        Annemiek zegt het weliswaar wat ruw, maar grosso modo heeft ze volkomen gelijk. In het buitenland zie je in iedere trein na ieder station dezelfde conducteur met een geheugen van beton opnieuw terug, hier moet men zo nodig voldoende afwisseling en zit men vervolgens lui en ongeïnteresseerd in de middelste cabine en als je ze er op aanspreekt krijg je het standaard defensieve antwoord te horen: ‘bemoeit u zich niet met mijn werk’, welk werk vraagt de duur betalende reiziger zich dan af maar ik heb mijn ingangen inmiddels gevonden en maak melding van ieder wissewasje dat ik meemaak bij de juiste kanalen… levert in ieder geval nog wat 1e klas dagkaarten op omdat men zich er op HGB 4 ook geen raad mee weet

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De vraag is hoe groot de groep NS’ers is die volledig achter alle eisen zijn en bereid zijn om te gaan staken. Niet alle vakbonden steunen de staking. Het gaat wat ver om alle NS’ers aan te rekenen dat er sommige onmogelijke eisen stellen. Ik denk dat je het beter FNV kan aanrekenen. Die houden het personeel onmogelijke eisen voor.

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zou er overigens minder moeite mee hebben als de kiosken staken, die willen bij NS blijven, kan ik begrijpen (= goede arbeidsvoorwaarden). En als kiosken / winkels op station staken is er financiële impact voor NS, maar beperkte overlast voor de reiziger. Dat lijkt mij het meest reëel.

  2. Laurens Smid schreef:

    Het is toch wel een beetje bizar dat de FNV acties wil laten voeren om 2 conducteurs op de dubbeldekker wil hebben dat er 2 conducteurs moeten komen is ook niet meer dan logisch Want 1 conducteur kan nooit in zijn eentje alle reizigers controleren. Maar ze moeten dan wel met z’n tweeën vervoersbewijzen condoleren en niet in de 1e klas gezellig gaan zitten of in de cabine.
    Want in het Duitsland worden de kaartjes wel gecontroleerd en loopt de conducteur constant door door de trein om kaartjes te controleren.
    Ik denk dat de FNV beter zijn leden instrueren dat zij kaartjes moeten controleren.
    En het moet ook een keer ophouden dat conducteurs dat zij zogenaamd rondjes om de kerk moeten rijden dit komt alleen hier voor niet in het buitenland!
    En de rare eis dat dat de NS moet bieden op de regionale spoorlijnen de FNV weet donders goed dat de NS die lijnen in het verleden heeft verwaarloosd.
    Het beste is om alles aan te besteden in 2025.

  3. JJ schreef:

    Tja, het respect was door alle ludieke acties weer groeiende en als wij de reizigers nu de dupe worden… doe effe normaal en ga aan je werk. ga een optijd rijden, de 1e trein die steevast te laat komt.sta optijd op anderen moeten naar hun werk. nee deze aktie is totaal overbodig sinds de poortjes dicht zijn. conducteur is een uitstervend beroep.waarom not controleren als iedereen al inchecked?om die ene jumper te pakken? tip voor het personeel, kom op tijd en zorg dat je vaste trajecten hebt dan leer je je klanten kennen. en wees flexibeler, spreel goed engels om de toeristen te adviseren. maar staken? doe ff normaal,en ga eens optijd rijden,ik reis 5 dagen met de trein, zie vaak ns personeel de 1e klas vullen terwijl klanten staan. onbegrijpenlijk, 10 keer treinen minimaal en dan minimaal 5 keer te laat aankomen. nee staken zet meer kwaad bloed dan alle akties die het goedmaken.

  4. F.F.W. Beijerling schreef:

    Verbaasd, zelfs ontstemd ben ik over de azijnpisserige reacties op dit artikel. Ik wens mijn oprechte waardering te uiten voor het prima werk, dat ik de meeste treinmanagers (of: “conducteurs”) zie leveren. Ik vind, dat het als (dagelijkse) treinreiziger niet mijn plaats is, de uitvoering van het werk van een treinmanager te kritiseren of beoordelen. Ik ben niet op de hoogte van de taakomschrijving van een treinmanager. Dat in het buitenland dingen wellicht anders worden gedaan, moge zo zijn, maar “‘s lands wijs, ‘s lands eer,” en gaat mij niet aan. Overigens, waarom er twee treinmanagers standaard op etagetreinen moeten worden ingezet, is mij onduidelijk. Wat is de motivatie? En, ten slotte, waarom moet een hobbyclub als FNV zich met de voering van een bedrijf willen bemoeien?

  5. Donald schreef:

    De conducteur is niet op de trein enkel en alleen om de kaartjes te controleren, ze zijn er ook om problemen die kunnen ontstaan op te lossen dan wel zodanig te begeleiden dat er geen aanvullende problemen of risico’s ontstaan.

    Dat gezegd hebbende is het wel zo dat zij een baan hebben die interactie vereist met andere mensen en dat zij daarvoor regelmatig door de trein heen moeten lopen in plaats van stil op 1 plaats blijven, al dan niet bereikbaar voor de reizigers. Dit roept onbegrip en wrevel op die niet nodig zou zijn als de conducteur inderdaad die interactie opzocht.

    Verder vind ik de eis van 2 conducteurs op 1 trein, juist gezien de huidige drukte in de treinen, niet overbodig. Ze zijn er voor de veiligheid van de reiziger, en dat lijkt mij niet iets waar je op zou moeten bezuinigen.

    Kortom, het zal mij mateloos irriteren indien er gestaakt wordt, zeker als ik niet geïnformeerd wordt voor ik op het station ben, maar ik begrijp waar een deel van de eisen vandaan komen en heb daar wel enig begrip voor.

    1. Johan schreef:

      “Verder vind ik de eis van 2 conducteurs op 1 trein, juist gezien de huidige drukte in de treinen, niet overbodig.”

      De eis van FNV houdt in dat er geen enkele dubbeldekstrein meer kan rijden met één conducteur aan boord. Het verschil met de huidige situatie zit juist voornamelijk in de treinen aan de randen van de dienstregeling waar straks twee conducteurs op moeten, ook als er aan reizigers anderhalve man en een paardenkop in zit.

  6. Eva schreef:

    Ik steun de eis voor twee conducteurs per trein helemaal. Als je hoort wat de reizigers die mensen af en toe aandoen… ik kan me voorstellen dat je je werk dan echt niet relaxed blijft doen als je in je eentje bent in een volle trein. Plus, de conducteur moet flink aan de bak bij ongevallen, passagiers die onwel worden, noodgevallen, ontruimingen… doe het maar eens in je eentje.

    Wat ik wel VOLSLAGEN belachelijk vind is dat de FNV weer eens brult om een staking. De enige die de consequenties daarvan voelt is degene die opnieuw een dure vrije dag moet opnemen omdat het NS-personeel zijn werk neerlegt. Met kans op onbegrip van de werkgever (waarom ga je dan niet met de auto?). Ik vind het MACHTSMISBRUIK, een ontkenning van hun maatschappelijke taak.

    Stakingen werken in een fabriek waar de
    eigenaar direct wordt gepakt in zijn eigenbelang. Niet als je salaris wordt betaald met belastinggeld en treinkaartjes, door al die mensen mensen die er verder ook niks aan kunnen doen dat de NS kennelijk zo slecht met zijn mensen omgaat. Nederigheid jegens de ECHTE financiers van hun salaris zou deze FNV-mensen sieren – en als ze die financiers niet tegen zich in het harnas jagen, willen die misschien zelfs wel petities tekenen.

    Die financiers zouden zelf vast ook dolgraag andere, betere, veiligere werkomstandigheden hebben maar hebben vaak niet de luxe dat ze daar vrolijk om kunnen gaan staken.

  7. Actie schreef:

    Vakbonden zijn juist wel actueler dan ooit met doorgeslagen flexwerk, leeftijdsdiscriminatie, social dumping, etc waar de rechtse politiek veel te weinig tegen optreedt. Daarom is een gezamenlijke vuist maken het enige dat dan nog helpt. Als enkeling sta je tegenwoordig zo op straat dankzij de soepele ontslagwetten wederom dankzij rechtse kabinetten.

    Of de eisen van fnv nu terecht zijn kan ik niet beoordelen maar het is wel goed dat werknemers eindelijk weer opkomen voor zichzelf.

    1. Eva schreef:

      Ha Actie!

      Mee eens, opkomen voor jezelf als werknemer is ontzettend belangrijk en dat kun je het beste gezamenlijk doen. Maar dat zullen ze dan wel moeten doen op een manier die het NS-bestuur direct raakt, want die maken de dienst uit. Maar zorg ervoor dat je niet de verkeerde pakt. Dus voorkom nare gevolgen heeft voor de reiziger, die vaak afhankelijk van je is, in feite de hele rekening betaalt en er echt niks aan kan doen. Nee, zorg dat je die vooral MEE krijgt in je protest, want een tevreden NS-medewerker betekent sociale rust, reinheid en regelmaat – en dus een tevreden reiziger.

      Inderdaad, zoals Treinreiziger al zei, sluit de stationwinkeltjes een paar dagen, dat doet financieel direct auw voor het NS-winstmodel.

      Of kondig aan dat je een weeklang nergens
      kaartjes gaat controleren. Reizigers blij, want alles werkt en ondertussen is het ook een vorm van staking. En verder kan de werkende mens gewoon naar zijn werk, wat het ook is, de sollicitant naar zijn gesprek, de student naar zijn tentamen, de scholier naar school, oma die niet meer mag autorijden naar haar wekelijkse uitje (of naar het ziekenhuis, verdorie), enzovoorts.

  8. Sjakie schreef:

    De NS presenteert zich (nee correctie: wordt door de FNV blijkbaar gedwongen om zich te presenteren) als de meest onsympathieke, klantonvriendelijke organisatie ooit. Met stakingen dupeer je alleen maar de inmiddels toch al zwaar getergde treinreiziger en het laatste wat je ermee bereikt is sympathie voor de NS en hun werknemers. Als de stakingen inderdaad doorgaan dan hoeft men niet te rekenen op mijn begrip en sympathie. Het is alleen maar de zovéélste ergernis in een hele lange rij van ergernissen. Wat mij betreft mogen ze het hele spoorwegnet van Nederland in de aanbieding doen, en een nieuwe organisatie het treinvervoer laten regelen, zodat de NS is uitgerangeerd.

  9. C van Sambeek schreef:

    Het rijdend (ik noem het dikwijls hangend) NS-personeel en m.n. de conducteurs: ik zie ze onderweg zelden of je moet op zoek naar ze in de 1e klas of machinistencabine. Waar ze in permanente staat van re-unie zijn, alsof ze elkaar in geen jaren gezien hebben. Een zegen dat er juist wel is aanbesteed en de nodige concessies naar Arriva etc zijn gegaan met als gevolg: meer treinen met gemotiveerd personeel en vooral: reizigersgroei. Hier gaat het belang van de reiziger boven het korte termijnbelang van een hoop gemakzuchtig NS-personeel en hun opjuttende vakbonden. De enkele NS-medewerker die wel zijn/haar werk doet niet te na gesproken, maar die zie je niet “aaksjie”-brallend in de media, maar servicegericht in de trein!

  10. Rudy schreef:

    Wat een negatief geleuter hier weer! Ben blij dat er wel mensen zijn die blij met een conducteur zijn en gewoon gezellig een praatje maken. Reizigers zijn over het algemeen onbeschoft asociaal en brutaal en denken dat der trein van hun is.mischien dat we daar eens wat aan kunnen doen. Opvoed cursus.

    1. Hein schreef:

      Rudy werkt bij de NS en wil stiekem hier een puntje maken?

      ‘Ben blij dat er wel mensen zijn die blij met een conducteur zijn en gewoon gezellig een praatje maken.’

      Blijkbaar heb je veel moeite met lezen maar deze reiziger die al dik 15 jaar 7 dagen in de week met de trein reist zou graag eens dat praatje maken.

      Laat ik het dan helder maken:

      – Trein 2169 Amsterdam-Den Haag Centraal ; dagelijks op het meest ‘zwartrijgevoelige’ deel geen controle, NOOIT….

      – Trein 2258 Haarlem-Vlissingen; na Den Haag HS heb je wel eens een HC die een rondje controle doet…

      Als je niet weet waar je over praat Rudy, houd dan gewoon je mond…

  11. J.W.Hoogervorst schreef:

    In plaats van deze publieksonvriendelijke actie hadden ze beter eens aan de reiziger uit kunnen leggen WAAROM ze het niet eens zijn met de NS en daarna een petie kunnen houden om eens te kijken hoeveel reizigers het eens zijn met hun standpunt. Daarna kan je nog altijd denken over wel of geen actie. En inderdaad: staking bij de kiosken zou bij mij op meer begrip kunnen rekenen, daar tref je de NS direct mee i.p.v. alleen de reizigers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.