fbpx
Foto: Dave van Hattem (archief)

‘NS zet nauwelijks langere trein ondanks verwachte drukte’

04 apr 2017 7:00

De Nederlandse Spoorwegen hebben afgelopen zondag nauwelijks extra treinen ingezet, ondanks dat vooraf bekend was dat vele extra reizigers de trein zouden nemen. Dat meldt OV-Magazine op basis van eigen onderzoek.

Elk jaar op de laatste zondag van de boekenweek gebruiken circa 250.000 treinreizigers het Boekenweekgeschenk als gratis treinkaartje. Daardoor is het aanzienlijk drukker dan op een reguliere zondag. Het zou gaan om 20 procent meer reizigers dan op een gebruikelijke zondag. Toch heeft NS nauwelijks treinen verlengd, schrijft OV-Magazine. In vergelijking met een reguliere zondag werden er slechts 14 extra treinstellen ingezet, wat neerkomt op zo’n 4.000 extra zitplaatsen.

De drukte leidde soms tot chaotische situaties. OV-Magazine wijst erop dat sommige treinen uitpuilden en reizigers soms zelfs achter moesten blijven. Vooral op de verbinding tussen de Randstad en het Noorden en Oosten was het regelmatig extreem druk. “Het blijft moeilijk te voorspellen hoe laat en waar precies de drukte plaatsvindt,” stelt een NS-woordvoerder tegenover OV-Magazine. “Vooral als er tegelijkertijd op een belangrijke plek ook nog een infrastoring is. We evalueren de dag van gisteren en kijken hoe we het komende jaren beter kunnen doen.” Waarom NS niet meer materieel heeft ingezet, kon de woordvoerder niet zeggen.

5 gedachten aan “‘NS zet nauwelijks langere trein ondanks verwachte drukte’”

  1. gert ruyer schreef:

    Driewagenstel tussen Amersfoort en Zwolle: propovol en staan.
    “Cadeautje” Zwolle-Groningen: dubbeldekse 4-bak. Ook vol, maar ik zat.
    Terug. Zwolle-Amersfoort: conducteur roept om, dat de enige WC in de
    trein zo smerig is, dat “alleen wie heel nodig moet er dan toch maar
    heen te gaan. Het is er eigenlijk om onpasselijk te worden”. Het hield
    maar niet op. Ik zat net mijn Twix te eten. Heerrrrlijk…. Gegniffel in
    de coupé. “Anders moet u het zien op te houden tot Amersfoort of
    Utrecht”. Jawel, NS-boekenweekvrijreizendag. En écht in die woorden!
    Toch leuke dag. Boekje gaf mij vrij reizen tot Leer (NS/Arriva
    dagkaartgebied, Duitsland), al wisten de chauffeurs van bus 620 (laatste
    stukje voor NS/Arrivatarief met VEJ-bus 620, Weener-Leer)
    waarschijnlijk niks van die NS-actie, net als op de Arriva-snelbus
    Groningen-Leer, die ik kon overtuigen.

  2. Jan de Rijcke schreef:

    Ik kan het bovenstaande verhaal alleen maar bevestigen. Erg vervelend, vooral omdat ik wel gewoon voor mijn kaartje had betaald.

  3. Arco Sierts schreef:

    ach, ik heb ruim 20 jaar rond kerst en oud&nieuw naar/van het Noorden gereisd, en dat was altijd hetzelfde liedje: UITPUILEND VOLLE – vanwege veeeeel te korte – treinen. NS weet gewoon niet wat er buiten gebeurd. Vroeger niet, nu niet, en in de toekomst ook niet. NS heeft een structureel probleem in de operationele besturingsprincipes en in de “drive” om het gewoon goed te doen. Punt.

    1. Arco Sierts schreef:

      NS is een bedrijf die meer moeite doet voor het richting de media en de politiek rechtpraten wat krom is, dan dat ze de hand in eigen boezem steekt en ECHT de problemen oplost. In dat opzicht heb ik inmiddels veel meer waardering voor ProRail: daar wordt wel serieus & oprecht gewerkt aan zelfkritiek en betere prestaties. Toch een techneutenbedrijf: niet lullen maar poetsen 🙂

    2. Mijn indruk is inderdaad dat richting het Noorden NS erg zuinig is in de materieelinzet. Ook in het weekend, dus als er zonder discussie voldoende materieel is. Hangt vast samen met het beleid bakkilometers besparen. Ik heb wel eens op 1e kerstdag naar het Noorden gereisd, maar dat was extreem rustig, de dagen ervoor vast velen malen drukker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *