De punctualiteit is tussen 2001 en 2011 fors gestegen. In 2001 was ruim 20% van de treinen te laat, in 2011 was dit bijna gehalveerd naar ongeveer 10%. Na 2011 is de stiptheid wel iets afgenomen.
Tot en met 2013 werd de stiptheid zowel bij 3 minuten als 5 minuten gedeeld. Inmiddels is NS overgestapt naar de indicator reizigerspunctualiteit. Bij die indicator wordt de stiptheid van de trein gewogen met het aantal reizigers, en wordt eveneens gekeken of een trein wel of niet gereden heeft. Bovendien tellen belangrijke aansluitingen in dat cijfer mee. Het geeft niet precies weer hoeveel reizigers op tijd waren, maar het geeft wel een indicatie.
Jaar | Puctualiteit bij 3 min. | Puctualiteit bij 5 min. | Reizigersp. bij 5 min. |
2000 | 84,7% | ||
2001 | 79,9% | 88,2% | |
2002 | 81,2% | 89,3% | |
2003 | 83,1% | 90,5% | |
2004 | 86,0% | 92,3% | |
2005 | 84,7% | 91,8% | |
2006 | 84,8% | 91,8% | |
2007 | 87,0% | 93% | |
2008 | 86,8% | 93% | 90,9% |
2009 | 86,6% | 92,8% | 90,0% |
2010 | 86,5% | 92,5% | 89,3% |
2011 | 89,6% | 94,7% | 92,5% |
2012 | 88,5% | 94,2% | 91,5% |
2013 | 87,4% | 93,6% | 90.0% |
2014 | onb | 94,9% | 92,3% |
2015 | onb | onb | 91,0% |
2016 | onb | onb | 91,3% |
Toelichting:
In 2001 was het crisis op het spoor: “het rondje om de kerk” werd ingevoerd, dat zorgde voor veel spanning. In die tijd was de punctualiteit dramatisch slecht. Daarna herstelde de punctualiteit zich geleidelijk. In 2005 daalde de punctualiteit (ten op zichten van 2004) met 1,3%. Deze daling is te verklaren door de gewijzigde vertrekprocedure. Sinds 2005 mochten treinen niet meer vertrekken voordat ook de deur van de conducteur gesloten was. In 2007 kwam NS met een volledige nieuwe dienstregeling. Sindsdien is de punctualiteit gestegen naar historische hoogte. In het eerste kwartaal van 2009 waren de cijfers echter minder goed.
Aaantal treinen
Tussen 2000 en 2016 is het aantal treinen fors uitgebreid. Hoe meer treinen er komen te rijden, hoe moeilijker het wordt om toch op tijd te blijven rijden. Doordat de NS in 2007 haar dienstregeling helemaal vernieuwde, slaagde deze uitdaging toch. Wel zijn de reistijden in sommige richtingen iets langer geworden.
This post was last modified on 4 januari 2017 20:11
Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…
NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…