fbpx
SLT, Sprinter, Zwolle

Station Zwolle mogelijk omgedoopt tot Zwolle Centraal

25 sep 2017 10:02

De naam van station Zwolle gaat mogelijk veranderen naar Zwolle Centraal. De Gemeente Zwolle onderzoekt zo’n naamswijziging. NS zegt “absoluut niet onwelwillend” tegenover een dergelijke verandering naamsverandering te staan.

Dat schrijft dagblad De Stentor. Aan zo’n naamswijziging kleeft wel een kostenpost. Het meest recente voorbeeld is Arnhem, dat zich sinds eind 2015 Arnhem Centraal mag noemen. Dat kostte ongeveer twee ton. “Het is ingewikkelder dan je denkt. In alle modellen moet het gewijzigd worden. Niet alleen de bordjes op het station, maar ook alles achter de schermen” legt NS woordvoerder Inge Rijgersberg uit aan De Stentor.

Als Zwolle de stationsnaam veranderd wil zien, moet de gemeente daarvoor een aanvraag indienen bij NS en ProRail. Jaarlijks worden meerdere aanvragen ingediend voor naamswijziging van stations. “NS en ProRail zijn spaarzaam in het toewijzen van naamswijzigingen, omdat het veelvuldig wijzigen van stationsnamen de herkenning bij reizigers niet ten goede komt” legde ProRail eerder al uit. Maar voor station Zwolle is er dus goede hoop. Als de aanvraag wordt goedgekeurd komen de kosten in het algemeen voor rekening van de aanvrager.

Op dit moment heeft Zwolle nog maar één treinstation. Maar in december moet daar een tweede station bijkomen: station Zwolle Stadshagen aan de spoorlijn Zwolle – Kampen.

30 gedachten aan “Station Zwolle mogelijk omgedoopt tot Zwolle Centraal”

  1. lezer schreef:

    Een mooie uitleg staat op Wikipedia. Niet door mij bewerkt overigens.

  2. A.M.Baardman schreef:

    Bevestiging:

    Naamsverandering komt niet ten goede aan de reiziger.

    1. dries molenaar schreef:

      En dat is een universeel criterium? De gemeente zit helemaal niet in het transport dus wat hebben die daar mee van doen? Zij willen het belang van Zwolle dienen.

  3. Bert Sitters schreef:

    Welke stations heeft Zwolle nog meer?

    1. Ferdinand schreef:

      Als u het artikel goed had gelezen had u gezien dat Zwolle nu nog geen ander station heeft, wel zal Zwolle Stadshagen binnenkort openen.

      1. dries molenaar schreef:

        Aan de Oostkant van Zwolle, op weg naar het Noorden, kan er ook nog wel een station komen.

    2. willem schreef:

      Zwolle Stadshagen tenminste in de bouw eind 2017 klaar.

      1. henk schreef:

        willem je bent een kut jongen kut mens gvd

  4. Jan de Geus schreef:

    Wat wen bloody non-sense. Grootheidswaanzin in de provincie. Helmond met 4 stations heeft nog meer recht op een Centraal station tov Zwolle. Of Almere (7 stations). Maar dit gaat nergens over.

    1. dries molenaar schreef:

      Er is Almere centrum. Eigenlijk zouden er geen Centraal stations meer zijn en enkele oude mochten blijven bestaan. Waar nodig zou men Centrum toepassen. Nu is er schijnbaar onderhandeling mogelijke.

    2. dries molenaar schreef:

      Zwolle is wel een druk station maar dat het zo van belang is zie je er niet vanaf. De tunnel is tegenwoordig erg mooi maar het gebowu en de voorzieningen zijn toch zwaar onder de maat.
      Het zal wel schijn zijn maar ik vind het altijd wat ver lopen naar het Centrum. In Rotterdam en Amsterdam is het waarschijnlijk net zo ver 🙂

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Station Groningen kan Groningen Hoofdstation/Hbf worden genoemd. Leeuwarden,Breda, Tilburg Eindhoven ,Haarlem, Helmond , Hilversum Deventer,Apeldoorn Waddindnxveen,Boskoop Delft Amersfoort ,Nijmegen, Maastricht,Heerlen kunnen het achtervoegsel Centrum krijgen.Vlissingen de naam Vlissingen Haven net als Hoek van Holland vanwege de boot zoals dat in Harlingen ook is. De stations Hengelo Enschede ook Centraal/Hbf vanwege de Duitse toeristen en treinen die hier eindigen/beginnen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hoek van Holland heeft geen treinstation meer. Gebruik Centrum lijkt mij op zich prima. Hauptbahnhof moet vooral de norm in Duitsland blijven maar niet gebruiken in Nederland. Op specifieke plekken en tijden kan er gekozen worden om eventueel in Duits iets kort om te roepen. Maar dat gebeurt ook nu in kleine schaal. Zou misschien wat meer mogen.

  6. Johan schreef:

    De gemeente Zwolle heeft kennelijk 2 ton over waar ze zelf geen nuttige bestemming voor kan bedenken.

  7. Timothy de G. schreef:

    Zaandam naar Zaanstad Centraal, als we toch bezig zijn. Nee ik droom wel lekker verder.

    1. dries molenaar schreef:

      Het moet gewoon Zaandam centrum zijn. Dat zaanstad is een ambtelijk modernisme. Niettemin heeft men in de gemeente genoeg stations en is het een verdeelstation. Alleen vreemd dar Hoorn-Amsterdam er niet stopt.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        De intercity’s Zaandam – Utrecht krijgen straks een ’20 / ’10 ligging. Als de IC Enkhuizen – Amsterdam (en verder) ook in Zaandam zou stoppen zou er een mooie 10 minuten dienstregeling ontstaan. NS zegt het nut er niet van in te zien.

  8. Joost schreef:

    Waar komt de hardnekkige hypothese vandaan dat Zwolle het tweede treinstation van Nederland is na Utrecht?
    Ik heb het even nagezocht en Zwolle komt qua aantal reizigers uit op ongeveer plek 17 of 18 qua drukste stations in Nederland.
    Den Bosch, Amersfoort of Almere horen allemaal een stuk meer aanspraak op “Centraal” te maken.

    1. lezer schreef:

      Wat ze bedoelen is het aantal richtingen: vooralsnog Meppel (Groningen/Leeuwarden), Emmen, Almelo (en rest Twentse stedenrij), Deventer (en verder naar het zuiden), Amersfoort (en verder de Randstad in) en Lelystad (Hanzelijn/Flevolijn) en Kampen (binnenkort een sneltram).

  9. FvO schreef:

    Hoeveel stations heeft Zwolle?!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat staat in het artikel, en u bent niet de eerste met deze reactie. Zwolle heeft vanaf december twee stations: Zwolle Stadshagen en het huidige station.

  10. W Goossen schreef:

    Megalomanie is hier niet vreemd aan. ‘Centraal’ (vroeger CS) geeft eigenlijk alleen maar aan dat het station in kwestie het hoofdstation van de plaats is, als gekozen kan worden uit meerdere stations in die plaats. Tot nu toe heeft Zwolle maar één station, waar straks nog een sullig stationnetje aan een sullig lijntje bij komt….

  11. Arjan Krabbenbos schreef:

    Emmen en Dordrecht kunnen ook de toevoeging krijgen . Misschien moet de IC Zwolle Roosendaal in de toekomst na Breda afbuigen naar Dordrecht zodat deze laatst genoemde stad weer een frequente IC verbinding met Midden Brabant krijgt, De nieuwe stoptreinen Vlissingen-Roosendaal verlengen naar Breda. IC Vlissingen Roosendaal instellen richting Dordrecht Rotterdam C Haarlem Amsterdam C. en Almere Centrum
    Roosendaal weer Ic treinen via Antwerpen naar Oostende en een uur stopdienst Roosendaal-Puurs elke dag!

  12. Arjan Krabbenbos schreef:

    Emmen Centrum en Dordrecht Centraal ,zodat ieder dorp/stad met meer dan een station het centrale station Centrum Centraal of Hoofdstation(alleen Groningen!)kan vernoemen.

    1. Johan schreef:

      Alle dorpen en steden met meer dan één station? – Dan ook Hoorn Centraal, Geleen Centraal, Eygelshoven Centraal, Waddinxveen Centraal, Boskoop Centraal (binnenkort), Helmond Centraal, Soest Centraal, Diemen Centraal, Santpoort Centraal, Kampen Centraal, … ?

  13. Remark schreef:

    Aan de lijn Zwolle-Emmen liggen drie stations in de gemeente Hardenberg. Ik stel voor die te vernoemen als volgt:
    Hardenberg-Mariënberg;
    Hardenberg-Gramsbergen en
    Hardenberg-Centraal (of -Centrum).

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Haha. Hardenberg-Centraal. Het is gebruikelijk om de plaatsnaam te gebruiken. Niet de gemeentenaam.

      1. Pieter schreef:

        En Lansingerland-Zoetermeer dan xD

  14. Rom schreef:

    Gewoon simpel: als een stad (min 100.000 inw.) meerdere stations heeft krijgt het hoofdstation het achtervoegsel -Centraal. Voor kleinere plaatsen -Centrum. Dan zijn ze makkelijk uit elkaar te houden en weet je meteen waar het centrum is.
    Met prestige heeft het niet veel te doen. In Duitsland hebben kleinere plaatsen al een Hbf. Gewoon doen jongens. Geld is geen punt. Zwolle-Centraal kost éénmalig 2 euro per inwoner. Who cares.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *