youtube treinreiziger zoeken zoeken

Thalys hoopt op groei door extra reisklasse

klok 07 jun 2017 18:47

De hogesnelheidstrein Thalys krijgt vanaf december een derde klasse. Daardoor moet het aantal reizigers in 2018 groeien naar 7 miljoen. In 2016 vervoerde Thalys 6,7 miljoen reizigers. De ticketverkoop voor de vernieuwde Thalys-formule start op 12 september 2017. Dat heeft het bedrijf woensdag bekend gemaakt tijdens een persconferentie in Brussel. 

Comfort 2, zoals de 2e klas nu bij Thalys heet, gaat straks Standard heten. Verder wijzigt er niet veel. Op dit moment zijn er altijd treinkaartjes naar Parijs te koop vanaf 35 euro. Dat blijft zo. De goedkoopste kaartjes zijn ook straks niet om te boeken. De naam van deze tickets gaat wel veranderen. Nu worden die aangeboden als “No-Flex”, straks als “Mini-Standard”.  Het duurste 2e klas ticket kost nu 135 euro, ook dat blijft straks ongewijzigd. Wel zegt Thalys dat het aantal voordelige tickets straks groeit van 25% naar 30%.

Comfort
De 1e klas, die Thalys momenteel Comfort 1 noemt, heet straks Comfort. “Doelgroep zijn alle reizigers die de voorbije jaren overschakelden van Comfort 1 naar Comfort 2 vanwege het striktere vervoersbeleid,” schrijft het bedrijf in een persbericht. Toch is de vraag of die doelstelling gaat lukken: een 1e klas ticket Amsterdam – Brussel kost nu minimaal 49 euro. Straks kun je die kopen vanaf 45 euro. Voor de route Amsterdam – Parijs kost een 1e klas ticket nu nog minimaal 79 euro, straks 72 euro.

Premium
De nieuwe klasse gaat Premium heten en zal gericht zijn op zakelijke reizigers. Een premium ticket Amsterdam – Parijs gaat straks minimaal 135 euro kosten, en dat kan oplopen tot 205 euro. Of het comfort van de stoelen in Premium hoger zal zijn dan in Comfort, is voor de redactie van Treinreiziger.nl niet duidelijk. Die vraag is aan Thalys gesteld, waarschijnlijk komt het bedrijf donderdag met een reactie. Het lijkt erop dat niet zozeer het comfort wordt verhoogd, maar vooral de service en dienstverlening.

Meer services
De bekende Belgische kok Frank Fol, ook wel de ‘groentekok’ genaamd, zal zorgen voor het Premium-menu. Ook kunnen Premium-reizigers rekenen op betere wifi. “Vanaf 10 december wordt het wifi-forfait Premium opgetrokken tot 500 MB. Ook de lounges in Parijs en Brussel maken vanaf nu deel uit van het Premium-aanbod,” schrijft Thalys in het persbericht.

Eurostar
Vorig jaar pakten 6,7 miljoen passagiers een Thalys en dat moeten er in 2018 7 miljoen worden. Dat zou neerkomen op een groei van ruim 4 procent in twee jaar. Vanaf december gaat ook Eurostar rijden tussen Amsterdam en Brussel. De Eurostar heeft nu al drie reisklassen. Zoals Thalys zich primair op Parijs richt, zal Eurostar zich primair op Londen richten.

Partner
Thalys rijdt vanuit Amsterdam via Schiphol en Rotterdam circa 10x per dag via Antwerpen en Brussel naar de Franse hoofdstad Parijs. Daarnaast rijden er nog twee treinen per dag die Lille als eindbestemming hebben, aangevuld met een paar enkele extra treinen die Brussel als eindbestemming hebben. Thalys is eigendom van de Franse, Belgische en Duitse spoorwegen. NS heeft in het verleden interesse getoond om ook aandeelhouder te worden in de formule. NS is nu partner.

24 gedachten over “Thalys hoopt op groei door extra reisklasse”

  1. OV schreef:

    Reclame mag wel wat minder. Ik krijg nu advertenties midden in beeld die je niet weg kunt klikken.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat hoort niet. Stuur gerust een screenshot. Verder hebben we wel reclame inkomsten nodig, maar hoort altijd gewoon voorbij te scorllen zijn.

  2. Ariën schreef:

    Het benoemen van Premium als ‘derde klasse’, doet mij juist meer denken aan aanzienlijk minder comfort, als je kijkt naar de klassen-systeem in de treinen. Ik zou het in het artikel eerder een ‘extra’ klasse noemen. 😉

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik heb je suggestie overgenomen ;-). Dank

  3. Spoorluis schreef:

    Als ze nou warm eten zouden serveren in de hoogste dienstcategorie zou het wel wat worden, nu is het echt helemaal niets extra waard. Ik denk alleen dat een extra reisklasse invoegen hun probleem niet oplost, ze zouden zich vooral moeten richten om van hun premium product iets degelijks te maken.

    Tevens zouden de stoelen in de Thalys best wat dunner kunnen worden, nu is de beenruimte onnodig beperkt.

    Ik ben wel benieuwd naar wat ik me moet voorstellen bij de vernieuwe lounges in Brussel en Parijs, want die stellen nu ook niets voor.

  4. casper schreef:

    De mogelijkheid fietsen mee te nemen (zonder hem te hoeven demonteren) zou mijn interesse meer aanwakkeren dan geneuzel in de marge met prijsklasses en wifi-differentiaties.

    1. dries molenaar schreef:

      Nooit fietsen toelaten in dit soort vervoer. Het is al krankzinnig dat ze in de gewone trein mee mogen. OM over de metro nog maar niet te beginnen. Het grote probleem is het onfatsoen en de dwang die fietsers op anderen leggen. Men wil nog doodleuk instappen op volgepakte treinen en metro’s.

      1. casper schreef:

        Interessante observatie. Denkend aan “onfatsoen” zie ik vooral mensen, bij voorkeur met grote koffers, die je een grote bek geven als je vriendelijk vraagt of je fiets – met duurbetaald fietskaartje – misschien op een van die schaarse plekken met “fietsen voorrang” mag staan die zij op dat moment bezetten.

        1. dries molenaar schreef:

          Die voorrang is er niet in de spits. Die onbeschoftheid is er vooral bij de fietsmensen. Ik ben eens vier weken in Afrika geweest en heb van alles meegemaakt op transportgebied. Terug in Nederland kwam ik, vanaf Schiphol, klaarblijkelijk u tegen waar u dacht, voor 09:00, drie stoelen te kunnen blokkeren met een roestige fiets waar mensen als ik dan zouden moeten staan. Dwaas.
          Afschaffen die fietsvoorzieningen! Mensen gaan voor.

        2. dries molenaar schreef:

          Het is in het algemene reizigers belang dat fietsen uit de passagierstreinen geweerd gaan worden. En wel deze zomer nog.

        3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Hoi Dries, Casper schrijft toch niet dat hij in de spits met de fiets reisde? Dat mag gewoon niet. Je kan het ook zo zien, als kennelijk mensen regelmatig hun fiets willen meenemen, is daar een behoefte aan. Waarom niet in die behoefte voorzien? Bij een deel van de TGV treinen kan de fiets ook mee. Duur betaald vind ik overigens niet de juiste definitie. 6,10 euro voor een fiets die best veel ruimte in beslag neemt (twee klapzittingen) is best voordelig. Wat mij betreft zou de fiets mee mogen met 40% korting of een Fiets Dal dagkaart voor bijvoorbeeld 9 euro.

      2. Arnold schreef:

        Juist bij dit soort vervoer worden zowel de stoelen als de fietsplaatsen gereserveerd en is er dus geen kans op de problemen die je schetst. In de Franse TGV’s die fietsen meenemen werkt dat prima (tenzij er treinen uitvallen, maar dat is een ander verhaal).

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Daar heb je helemaal gelijk in.

  5. dries molenaar schreef:

    De treinen zijn net gerenoveerd. Aanpassing lijkt mij onwaarschijnlijk.
    At-best zullen er in de comfort gedeeltes afgeschermd worden met een gordijntje zoals je dat wel in vliegtuigen ziet.
    Belangrijkste is de prijs voor standard zo lang mogelijk laag te houden. Op korte termijn een reis boeken tegen een redelijk prijs is bij bij treinen eigenlijk een vereiste.

  6. J. Filius schreef:

    Wat hebben die fietsen met dit artikel te maken???? Of mist er een deel van de tekst? Hoe dan ook: Fietsen horen wat mij betreft, vanwege de grote aantallen reizigers van tegenwoordig, niet meer in de trein thuis: wie fietsen wil gaat……. fietsen, toch? En anders op de bestemming een karretje huren is óók een optie. Maar nogmaals: ik zie de link met dit artikel écht niet.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De link met de fiets is er ook niet. Eén van de regeerders gaf aan het meenemen van de fiets een belangrijk onderwerp te vinden, belangrijker dan de prijs of wifi. Daarna ontstond er discussie. Maar in het artikel speelt de fiets geen rol.

  7. Joost schreef:

    Weten jullie zeker dat de uitspraak “Doelgroep zijn alle reizigers die de voorbije jaren overschakelden van Comfort 1 naar Comfort 2 vanwege het striktere vervoersbeleid” geïnterpreteerd moet worden als: “Comfort 1 is te duur”?

    Gaat het niet om zakenreizigers die niet meer in eerste klasse MOGEN reizen vanwege bedrijfsregels of het beeld dat dat aan klanten geeft? Die kunnen straks, net als bij Eurostar, in de “Comfort”-middenklasse… (1e klasstoelen, lichte catering, beetje flexibiliteit).

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Thalys was pas vandaag in staat om op onze vragen te antwoorden. Maar inmiddels is het min of meer bevestigd. Het gaat dan vooral om de last minute zakenreiziger, die betaald nu 204 euro, en betaald straks maximaal 155 euro. Naar aanleiding van de antwoorden van Thalys van vandaag komt er nog een nieuw artikel.

  8. Hanny schreef:

    Gaat het nu over de Thalys of over fietsen meenemen in de trein ? Hou je bij het onderwerp

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Iedereen mag reageren. Casper reageerde: “De mogelijkheid fietsen mee te nemen (zonder hem te hoeven demonteren) zou mijn interesse meer aanwakkeren dan geneuzel in de marge met prijsklasses en wifi-differentiaties.” Dat is een reactie op het artikel, en die ruimte is er om die te delen en daarop te reageren.

      1. dries molenaar schreef:

        De fiets zou alleen mee mogen wanneer er zo’n wagon in de trein mee gaat: https://goo.gl/images/rxXquc

  9. Manuel schreef:

    Ik vraag mij af of er wel ‘goedkope’ tickets zijn. Ik heb zeer slechte ervaring met Thalys, vooral als je wilt omboeken. Treinmaterieel, vooral het interieur is oud en versleten. Ik mis echte concurentie op traject Amsterdam – Parijs

    1. Dries Molenaar schreef:

      Wanneer bent feitelijk voor het laatst met de Thalys op reis geweest? De treinen zijn allemaal gerenoveerd en hebben een nieuw interieur. Totdat dat weer oud is, wanneer u weer eens met de trein gaat. Spoorconcurrentie is er nergens dus waarom zou u het hier missen? U kunt wel met het vliegtuig als u even wat tijd in ruimt en van lange rijen houdt.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De goedkopere tickets zijn niet flexibel, en niet te annuleren. Het comfort is een stuk hoger dan het vliegtuig of de bus. Wanneer heeft u gereisd? Wat betaalde u? En wanneer wilde u annuleren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.