100 Sprinters voorzien van nieuwe stoelbekleding

klok 23 mei 2019 5:52

De Nederlandse Spoorwegen heeft bij inmiddels 100 Sprinters de bekleding vervangen. Het gaat om treinstellen van het type SLT. De overige 31 treinstellen volgen tot en met juli. De treinen krijgen naast nieuwe bekleding ook een toilet, die zijn echter pas eind 2021 allemaal ingebouwd.

Van stof naar kunstleer

De treinen worden in Utrecht bij het opstelterrein aan de Cartesiusweg voorzien van nieuwe bekleding. De treinen kwamen tussen 2007 en 2012 in de reizigersdienst. De vrij harde stoelen bleken soms betrekkelijk snel te slijten. De stoffen bekleding is nu vervangen door kunstleer.

Waardering trein gestegen

In Utrecht wordt dagelijks één trein voorzien van nieuwe bekleding. De vernieuwde treinen vallen in de smaak. Volgens NS waardeert slechts 6% van de reizigers de trein met een cijfer lager dan een 7. Dat was eerst 17%.

Inbouw toilet eind 2021 afgerond

Het inbouwen van het toilet gebeurt overigens niet in Utrecht, maar in Aken. Dat proces kost ook meer tijd. De treinen krijgen daar bovendien niet alleen een toilet, maar ook een schuiftrede. Daardoor zijn de straks beter toegankelijk voor minder validen. De eerste SLT-treinen met toilet rijden sinds augustus 2018 op het spoor, maar pas eind 2021 hebben alle 131 Sprinters van dit type een toilet.

21 gedachten over “100 Sprinters voorzien van nieuwe stoelbekleding”

  1. ano schreef:

    Wel, je had ze net zo goed kunnen vervangen door bakstenen. Die zitten nog beter dan die harde meuk die men nu stoelen noemt. Enorm hard, zitting is veel te kort voor de gemiddelde lengte van een Nederlander en de rugleuning zit veel te recht op om ook maar een beetje comfortabel te zitten, ook al is het maar kort.

    1. dries molenaar schreef:

      De dimensionering zal door een deskundige in opdracht van NS gedaan zijn en dus afgestemd zijn op de Nederlandse passagiers. Wat u beweert is vrijwel zeker niet waar.

    2. B. Alberda schreef:

      Nooit last van gehad, ook een kwestie van een goede zithouding aannemen. Stoelen zijn ook niet harder dan die in een bus bijvoorbeeld.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    NS is goed bezig. Je ziet dat ze steeds meer de omslag aan het maken zijn
    van een monopolistische staatsbedrijf naar een spoorbedrijf dat klantgericht werkt. Ze luisteren naar de treinreizigers.

    De klant waardering zal alleen maar stijgen. De huidige Intercity Direct wordt steeds betrouwbaarder. De SNG is aan het instromen. En de ICNG komt eraan.

    1. lezer schreef:

      Ja, in die monopolistische staatsbedrijf-tijd had geen enkele trein een toilet. Pas toen NS verzelfstandigd werd, kon eindelijk gesproken worden over het invoeren van toiletten in Sprinters/Stoptreinen.

      Zelfs de Tweede Kamer wilde het toilet in de trein tegenhouden, maar de NS heeft achter de schermen druk gelobbied dat de toiletten in Sprinters van 10 jaar geleden toch konden worden geplaatst.

      1. Eef Hartman schreef:

        Niet waar, de SGM-3 stellen (tussen 1978 en 1980 gebouwd) hadden altijd al een toilet. En natuurlijk de oudere plan-V stoptreinen ook.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dit is een bijzondere stelling die niet klopt. In verleden had NS juist relatief weinig treinen zonder toilet. Uitsluitend enkele Sprinters voor de Zoetermeerstadslijn en de spits pendel Rotterdam – Vlaardingen hadden geen wc, later, rond 2005 zijn dat er meer geworden (lees SLT).

      3. lezer schreef:

        Ik hoopte dat met mijn eerste zin, en met mijn laatste paragraaf (o.a. over de Tweede Kamer) de ironie voldoende duidelijk zou zijn…..

  3. Zit niet lekker schreef:

    Jammer dat ze alleen de bekleding vervangen en niet de hele stoel. Wat een ondingen. Overigens slijt dat kunstleer ook als een tierelier, kijk maar in de DDMmetjes. De toplaag bladdert af en de onderlaag vertoont scheuren. En ze zitten ook niet eens lekker.

    1. Dennis schreef:

      De DDM krijgt dan ook al een hele tijd geen nieuwe bekleding meer, dit zijn treinen die eruit gaan.
      Je bedoelt wellicht DDZ de verbouwde trein, en moet juist zeggen die zitten juist heerlijk.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        DDZ zit prima inderdaad maar dat kunstleer slijt zichtbaar snel. Geen idee of de SLT’s beter kunstleer krijgen.

  4. dries molenaar schreef:

    Als ze dan toch een poosje stil staan in Aken kunnen ze ook gelijk een ERTMS inbouwen. Scheelt stilstaan en haalt wat van die 30 jaar af 🙂

  5. Frans Eekhout schreef:

    In het oorspronkelijke bestek van de SLT stond een toilet gepland maar werd dit achterwege gelaten om extra stoelen te creëren. Achteraf is onder druk men alsnog overstag gegaan en worden naast een nieuwe stoelbekleding ook een toilet een welkome aanvulling op het reiscomfort. Arriva heeft overigens in haar Flirt treinen geen kunstleer wel stoffenbekleding, wat is de mening van de reizigers hierover ?

    1. dries molenaar schreef:

      NU zal er wel geklaagd worden over te weinig zitplaatsen. Dit terwijl het toilet wat 8 stoelen kost praktisch nooit gebruikt wordt.
      Dit toont duidelijk de zwakte van het volgen van de publiek opinie. Slechte besluiten en veel wansmaak.

      1. B. Alberda schreef:

        Dit is echt kortzichtig, ik heb in SNG ook al vaak genoeg mensen naar het toilet zien gaan. Het is juist ruk dat als je een lange rit in een SLT moet maken je rekening moet houden wanneer je naar de wc gaat (wat op stations ook nog 50 cent of meer kost) terwijl in andere treinen je gewoon naar de wc kan wanneer nodig.

        1. lezer schreef:

          Ik vermoed dat vooral spindocters een slecht geheugen zullen hebben in deze discussie 😉

          De spindocters op fora laten wel de ware bedrijfscultuur op managementniveau zien.

  6. Jan Vrijheid schreef:

    Wat een stelletje azijnseikers zijn jullie toch ook. Het maakt niet uit wat er gebeurt, alleen maar klagen. Neem je toch lekker eigen vervoer, o nee gaan jullie weer zeiken dat jullie in de file staan.

    1. dries molenaar schreef:

      en in de auto is er al ook geen toilet en bij de pompstations moet je tegenwoordig Euro 0,70 betalen.

  7. Frans Eekhout schreef:

    EENS
    Ben het volkomen met B. Alberda eens dat het prettig is als er ook in sprinters zoals de FLIRT, CAF Civity en SLT een toilet aan boord is. Toen Mat 64 plan V als stoptrein werd ingezet, zat er ook een WC in en heeft menigmaal geode diensten bewezen en wat te denken van mensen die medicatie hebben en het ontberen van een toilet tot vervelende situaties kan leiden als er ook stations zijn waar dit niet aanwezig is, om nog maar te zwijgen van vertragingen onderweg, dan pas ben je de L.. en is het GOED dat men als mosterd na de maaltijd alsnog een toilet plaats in de SLT, vooral wanneer een reis langer dan een half uur duurt, beter (te) laat na nooit…!

    1. dries molenaar schreef:

      Het spreekwoord ‘als mosterd na de maaltijd” heeft andere betekenis dan u denkt. Gelukkig maar voor degenen die naar het toilet op zoek zijn.

  8. David Nijenhuis schreef:

    Die stoelen sleten snel, omdat memsen het in hun kop krikgen met hun svhoenen op de bank te zitten, waardoor niet alleen bevuiling, maar ook versneld slijtage optreedt. Ondertussen vertikt NS het om daar stelselmatig boetes voor op te leggen. Als NS daar eens even goed mee doorpakt (ondermeer door in burherklwding te controleren om niet op te vallen), dan gaan mensen heus wel opletten waar hun schoenen op te leggen. En dan geen waarschuwing geven, nee – net als bij het niet kunnen tonen van een kaartje, BAF!, gelijk een prent! € 104 weet een ieder heus aan leukere dingen uit te geven, toch?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.