(c) Ginopress

Treinongeluk Dalfsen: Bestuurder hoogwerker krijgt taakstraf

klok 26 sep 2017 14:08

De 23-jarige chauffeur van de hoogwerker die vorig jaar bij Dalfsen een trein liet ontsporen is dinsdag door de rechtbank in Zwolle veroordeeld tot een taakstaf van 100 uur. Door het ongeval kwam de 49-jarige machinist om het leven en raakten twee passagiers gewond.

De man dacht met vier passerende treinen in het uur een kwartier de tijd te hebben om met de langzaam rijdende hoogwerker de spoorlijn Ommen-Dalfsen over te kunnen steken. Hij reed echter tijdens de spits het spoor over, als er niet vier maar acht treinen per uur rijden. De trein botste met 131 kilometer per uur op de hoogwerker en ontspoorde.

De rechters verwijten de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker dat hij nalatig handelde door niet van tevoren de dienstregeling te raadplegen. “Hij nam de onverantwoorde gok dat hij met zijn rupsvoertuig over kon steken zonder een botsing met een trein te veroorzaken.”

Het feit dat volgens een bewoner van een boerderij aan het spoor er vier treinen in het uur passeerden, wil bovendien niet zeggen dat de man een kwartier de tijd had, zegt de rechtbank. De treinen hadden elkaar sneller kunnen opvolgen. De rechtbank Overijssel noemt het onbegrijpelijk dat hij afging op mededelingen van bewoners en niet even de site van de vervoerder heeft geraadpleegd.

De rechtbank kwam lager uit dan de eis omdat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarbij doelt de rechtbank op de leidinggevende van de verdachte, die overigens niet terechtstond. De advocaat sprak na het vonnis over “een zaak met alleen maar verliezers”.

(c) ANP

17 gedachten over “Treinongeluk Dalfsen: Bestuurder hoogwerker krijgt taakstraf”

  1. dries molenaar schreef:

    De straf staat eigenlijk in geen verhouding tot het aangerichte leed. Dood door schuld dient gewoon veel strenger gestraft worden. Zou je dit op de weg veroorzaken dan krijg je wel meer aan je broek, vooral wanneer je niet uit de groep jaguar rijdende snor (desnoods met kegel) komt. Zoals je dat bij blik op de weg kon ervaren. Petje krijgt straf en snor krijgt een leuk interview met lachende politiemedewerkers erbij.

    1. Bas schreef:

      Dit roept men altijd maar uit vonnissen en arresten blijkt dat de straffen daar net zo laag zijn. Ik denk trouwens dat de meeste rechters tot dit vonnis zouden komen. De man is voor het leven getekend.

      1. dries molenaar schreef:

        Jaja, de dader is slachtoffer. Er is iemand dood en en dan komt men met deze bekende krankzinnige argumentatie.

  2. AlternativeFurDeutschlandfanboy schreef:

    Ik vind 100 u werkstraf veel te hoog, een boete van ongeveer €250 lijkt me meer op zijn plaats.

    1. dries molenaar schreef:

      Het zelfverklaarde NAZI-fan-mannetje doet een duit in het zakje.

  3. Eelco schreef:

    Ik vind de leiding gevende ook berecht moet worden.In Nederland moet alles gehaast waardoor een werknemer fouten kan maken.Neemt niet weg dat deze straf terecht is.Dus ik vind dat door steeds meer druk wordt gelukt op de arbeider omdat alles maar geld kost.Juist de leiding gevende een zwaardere steaff moet krojgen en zeker de werkgever want die komen nu heel goedkoop mee weg.

    1. dries molenaar schreef:

      Welke leidinggevende?

  4. Anoniem schreef:

    Merkwaardig is het verwijt dat de dienstregeling niet was geraadpleegd. Bij vertraging of een rit met leeg materieel heeft het op de hoogte zijn van de dienstregeling geen enkele waarde, ja is er zelfs sprake van een vals gevoel van veiligheid.

    1. dries molenaar schreef:

      Dan had hij geweten hoeveel treinen er zouden rijden en had hij beter gepland. De essentie is dat hij geen flauw benul had van de benodigde tijd voor het kruisen.

      1. dries molenaar schreef:

        Het ding reed 3km/h

  5. Michael Rozema schreef:

    Een theoretische dienstregeling raadplegen die in praktijk compleet anders kan uitvallen ….. dat is nog geen garantie natuurlijk. Voor zoiets moet men toch contact hebben met de verkeersleiding ofzoiets ?!

  6. Peter Roskott schreef:

    Voertuigen met een snelheid van drie kilometer per uur horen niet op de openbare weg zich te verplaatsen en ook niet het kruizen van een (onbewaakte) overweg. Het betreffende voertuig moet op een dieplader worden afgevoerd.

    1. dries molenaar schreef:

      Tja, de dieplader kon daar niet komen. Daarom reed het ding het laatste stuk en over het spoor zelfstandig.

  7. Ton M schreef:

    Hij had toch met de verkeersleiding moeten bellen, voordat hij probeerde om over te steken? De seinwachter had dan, zonodig, de seinen op rood kunnen zetten totdat de hoogwerker weg was van het spoor.
    (Ik rij geen auto en heb het nooit bekeken, ik weet niet of er (a) een telefoon of (b) in ieder geval een telefoonnummer aanwezig is bij een overweg, maar het lijkt me logisch.)

    1. dries molenaar schreef:

      U beschrijft een situatie uit 1925

      1. B. Alberda schreef:

        Dit is de normaalste zaak in bijvoorbeeld Engeland waar je bij een overweg de post kan bellen. Heeft niks met ouderwets te maken.

    2. B. Alberda schreef:

      U heeft het rapport van de inspectie niet gelezen? ProRail bied geen telefoonnummer aan voor buitenstaanders om naar de post te bellen. De seinregelaars zijn ook getraind om zo min mogelijk contact te hebben, behalve met rijdend personeel en andere posten (en de hulpdiensten).

      Er zou dus een hotline ingericht moeten worden waar externen naar kunnen bellen om zoiets te regelen. Maar dan nog geldt dat er procedures voor bestaan, je kan een onderbreking aanvragen bij ProRail. Die gaan dat echter niet op klaarlichte dag geven maar waarschijnlijk erg vroeg of erg laat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.