fbpx

“20% zwartrijders tijdens coronacrisis in openbaar vervoer”

klok 10 aug 2020 10:11

Sinds de coronacrisis is er gemiddeld al zo’n twintig procent zwartrijders. Dat zegt de branchevereniging van openbaar vervoersbedrijven (OVNL) tegenover De Telegraaf. Om het zwartrijden aan te pakken moeten reizigers vanaf volgende maand weer vooraan instappen bij de bus- en tram.

Kuchschermen

Om de buschauffeur te beschermen mochten reizigers de afgelopen maanden alleen achterin instappen. Daarin gaat nu verandering komen. Om de chauffeur tegen corona te beschermen krijgen alle zesduizend stads- en streekbussen in Nederland de komende weken kuchschermen voor chauffeurs ingebouwd. Ook in alle trams gaat dit gelden.

Onderzoek TNO

OVNL heeft advies gevraagd aan TNO. Die heeft op verzoek van de branchevereniging onderzoek uitgevoerd. Volgens de onderzoeker blijkt uit metingen dat gebruik van kuchschermen in bussen en trams de directe overdracht van druppels minimaliseert. “Die raden we aan. Ze moeten regelmatig worden gedesinfecteerd om indirecte overdracht van het virus via aanraking van het scherm te voorkomen” zegt Jan Souman van TNO tegen de Telegraaf. Souman heeft het onderzoek uitgevoerd. Voor buurtbussen is nog aanvullend onderzoek nodig.

Daarnaast gaan bussen en trams vaker ventileren door bij iedere halte alle deuren te openen.

22 gedachten over ““20% zwartrijders tijdens coronacrisis in openbaar vervoer””

  1. Annemiek schreef:

    “Om de buschauffeur te beschermen mochten reizigers de afgelopen maanden alleen vooraan instappen”. Dat is onjuist. De voordeur mocht immers niet gebruikt worden door passagiers.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Oeps, foutje ik ga het corrigeren.

      1. Jeff schreef:

        Goedeavond Hildebrand,
        Dit bericht gaat niet over bovenstaand bericht.
        Gaat treinreiziger.nl dit jaar berichten wanneer de nieuwe rechtstreekse
        Eurostar vanaf Rotterdam gaat rijden. Nog happyrail en NS internationaal
        Weten een exacte datum. Zij houden het over eind van het jaar of zelfs pas
        wanneer de covid-19 weg is. Klopt dit verhaal?
        Alvast bedankt voor je hulp!

  2. Wim Lubbers schreef:

    Even leek het erop dat er na 1 juni in treinen weer meer gecontroleerd werd, maar dat was van korte duur. Misschien dat het me pas sinds maart opvalt, maar bij stations waar geen poortjes zijn zie ik sinds maart veel mensen gewoon langs de paaltjes lopen. Vaak met meer tegelijk die zich over de trein verspreiden. Je herkent ze aan een houding van onaantastbaarheid.
    Vorige week zag ik nog hoe iemand zelfs een gebruikt monddoekje uit een prullenbak graaide. Daar hebben ze ook al geen geld voor over.

    1. Jan schreef:

      Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt, en de meeste van die mensen zwartrijders zullen zijn, zijn er ook mensen die met een geprint ticket met qr code reizen, zeker reizigers die nog verder moeten later met een internationale trein.

      Die zullen de paaltjes ook voorbij lopen. Houd dus altijd in gedachten dat een klein deel van de mensen die de paaltjes voorbij lopen geen zwartrijders zijn, en ga er dus niet klakkeloos vanuit dat elk individu die niet incheckt een zwartrijders is.

      1. Marijcke van Milt schreef:

        Klopt, ik reis ook regelmatig met een geprint kaartje

        1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Ik ook.

    2. DeZwarteziel schreef:

      Ik heb een NS onbeperkt reizen business card. Ik check wel in, maar nooit uit. Ik hik heb geen zin om daarvoor in de rij te gaan staan. Niet iedereen die niet uitcheckt is een zwartrijder

      1. Johan schreef:

        Formeel gezien rij je met terugwerkende kracht zwart als je reist met de OV-chipkaart zonder uit te checken, ook al maakt het voor de ritprijs geen verschil.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Formeel leef je niet de contractvoorwaarden na. Maar de term zwart rijden gaat mij te ver. De vervoerders lopen bij business card ism abonnement geen omzet mis en er is duidelijk met welke vervoerder er is gereisd. Je kunt niet beboet worden (want ingecheckt). De vervoerder kan wel besluiten de ov-chipkaart te blokkeren. Indien je niet incheckt, ook al heb je wel betaald, kun je wel een boete krijgen.

  3. GWS schreef:

    Een aardige gedachte, maar erg generalistisch:
    -In ‘s-Gravenhage zijn (sinds de PCC die tot 1993 reed) alle trams ingericht om overal in te stappen.
    Zelfs de oudste rijdende trams (GTL) zij voorzien van een afscheiding voor de bestuurder; de bestuurder heeft daarmee geen enkele functie voor (sociale) controle tegen zwartrijden.
    -re: openen/ventilieren: leuk voor voertuigen zonder airco, maar voor alle andere trams: energieverspiling.

    1. appie H. schreef:

      Daar is een trambestuurder in denhaag,rotterdam en utrecht ook niet voor,daar zyn controleploege met Boa s voor,in amsterdam heeft de bestuurder samen met de conducteur wel die functie.

  4. Jasper schreef:

    Verklaard wel waarom er minder inkomsten waren tijdens de corona crisis, los van de reizigers die weg bleven ivm met covid-19.

  5. jan schreef:

    “Daarnaast gaan bussen en trams vaker ventileren door bij iedere halte alle deuren te openen.”

    Hallo ik wil graag mn aansluiten halen.

    PS: Het lijkt wel Spaanse 1950. NS personeel op Siësta rooster. Reizigers elkaar verklikken over mondkapje en les lezen over almachtige mondkapje.

    1. RoB schreef:

      Wordt er niet bedoeld dat bij iedere halte waar iemand uit- of instapt, beide deuren worden geopend? Om nu echt bij iedere halte even te stoppen en de deuren even te openen, gaat niet werken, eindeloos duren en is toch ook totaal onzinnig?

  6. Janneke 1 schreef:

    Wordt het dan ook weer mogelijk om bij de buschauffeur een los kaartje te kopen?

    1. appie H. schreef:

      Tja da s nog even afwachten,waarschynlyk wel,je kan toch alleen maar pinnen

  7. Truus schreef:

    Dat krijg je als er zo weinig controle is.

    Ben vorige maand 3 keer met de trein weg geweest en nooit geen conducteur, je ziet niemand

    1. RoB schreef:

      Ik reis dagelijks maar al weken geen controle gehad. Dat vindt NS ook niet zo belangrijk. Het toverwoord is tegenwoordig gastheer en gastvrouw zijn, service verlenen. Wat dat ook moge zijn. Ik heb liever regelmatige controle van de reizigers, net als vroeger. Tegelijk kan je service verlenen als iemand iets te vragen heeft.

    2. Janneke 1 schreef:

      Het zwartrijden komt niet door het gebrek aan controle, maar door de mentaliteit van de zwartrijders.

      1. appie H. schreef:

        Gelegenheid maakt de dief.

  8. Anoniem schreef:

    Ik heb meerdere malen ene gesprek/disuccie gehad met mensen die lak hebben aan het protocol in de bus…..

    Ik erger me dood dat ik doe wat verwacht word van je in de bus en dat er vooral…. Medelanders schijt hebben aan dit….

    Binnenkomen met mondkap…. Met de rug naar chauffeur gaan zitten…
    Mondkap af en gaan tekefoonneren….

    Groepjes die binnenkomen…. Zelfs zonder mondkap…… Zogenaamd vragen van afstand of ze kaartje kunnen kopen….

    En blijven staan tot waar ze eruit moeten…..

    Laat ik me mond maar houden over zigeuners bij city plaza Nieuwegein….

    Die overtreffen alles….

    Ik ben het beu….
    Ik ben het zat….

    Ov gaat verliezen van corona…

    Want ondanks dat ik het nodig heb af en toe weiger ik zo verder te reizen als me geen garantie gegeven kan worden van VEILIG reizen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.