2017: Ook meer treinen in Noord-Nederland

De Nederlandse spoorwegen willen in 2017 ook meer en snellere treinen laten rijden in Noord-Nederland. Vanaf medio april komen er alsnog extra spitstreinen tussen Groningen en Assen. Daarnaast wil NS meer snelle treinen laten rijden tussen Leeuwarden en Zwolle. Echter vanwege problemen met de energievoorziening lukt dat misschien toch niet.

NS wil twee keer per uur een snelle trein laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Nu rijdt er nog maar één keer per uur een snelle Intercity. De andere Intercity stopt op elk station in Friesland. Dat wil NS veranderen, waardoor Friesland meer snelle treinen naar de Randstad moet krijgen.

Stroomvoorziening
Echter uit onderzoek is gebleken dat er bij meer treinen problemen ontstaan bij de stroomvoorziening. ProRail, NS en Provincie Friesland hebben besproken dat er nu praktijkmetingen in de diverse schakelstations gedaan worden. Als blijkt dat de stroomvoorziening toch geen probleem hoeft te zijn gaan de wijzingen door. Anders blijft de dienstregeling tussen Zwolle en Leeuwarden ongewijzigd en moet eerst de energievoorziening aangepast worden.

Overstappen in Meppel
Als de wijzingen wel door kunnen gaan zullen naast de twee snelle Intercity´s ook twee Sprinters komen te rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Reizigers uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega verliezen daardoor een rechtstreekse trein met Zwolle en verder. In Meppel zal er wel aansluiting zijn op de Sprinter naar Zwolle.

Groningen – Assen
In de spits komen er treinen bij tussen Groningen en Assen. Dat had eigenlijk al dit jaar moeten gebeuren, maar dat is niet gelukt omdat ProRail de noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur nog niet heeft afgerond. Dat zal nu waarschijnlijk in april 2017 het geval zijn. Vanaf dat moment zullen de extra treinen gaan rijden.

Sneller vanuit Friesland naar de Randstad
Verder moet Friesland een snellere reistijd met de Randstad krijgen doordat de Intercity´s zo´n drie minuten korter zullen stoppen te Zwolle. Daarnaast zal de intercity naar Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden en eindbestemming Den Haag iets sneller worden doordat de stop te Duivendrecht komt te vervallen. Reizigers van en naar Duivendrecht krijgen echter een extra reistijd van een kwartier.

Geen aansluiting richting Enschede
In het spoorboekje 2017 sluiten de Intercity´s uit Groningen in Zwolle niet meer aan op de Sprinters via Almelo naar Enschede. Dit zal in het spoorboekje 2018 weer teruggedraaid worden, op dat moment moet de infrastructuur zijn aangepast waardoor de aansluiting weer hersteld kan worden.

Alle wijzingen van heel Nederland heeft de redactie van Treinreiziger.nl verwerkt in onderstaande kaart. Per traject kun je op de kaart klikken en staan de belangrijkste wijzingen aangegeven. Opmerkingen? Mail [email protected]

Eén gedachte over “2017: Ook meer treinen in Noord-Nederland”

  1. R. Klaren schreef:

    Waardeloos als we altijd in Meppel moeten overstappen en nooit meer revhtstreeks kunnen reizen!😫

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.