Zeven dagen geen treinen tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch, ook ruim twee weken hinder rond Apeldoorn
12 jul 2023 18:47
Door werkzaamheden rijden er van zaterdag tot en met volgende week vrijdag geen treinen tussen Utrecht Centraal en ’s-Hertogenbosch, meldt NS. Reizigers moeten rekening houden met een half uur langere reistijd.
Zaterdag 15 en zondag 16 juli wordt er gewerkt tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Van maandag tot en met vrijdag vindt is er hinder tussen Houten en Geldermalsen. De werkzaamheden bestaan onder meer uit het werken aan de bovenleiding bij Utrecht Lunetten en Houten. Bij Tricht, iets ten noorden van Geldermalsen, worden geluidsschermen geplaatst. Daarnaast voert ProRail preventief onderhoud uit aan de brug over de Lek bij Culemborg.
Snel- en stopbussen
Op zaterdag en zondag zullen er snel- en stopbussen worden ingezet tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch/Tiel en van maandag tot en met vrijdag rijden er snelbussen tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen en stopbussen tussen Houten en Geldermalsen. Tussen Houten en Houten Castellum rijden taxibussen.
Door vier concerten van de Britse band Coldplay in de Johan Cruijff ArenA wordt er tijdens de werkzaamheden grote drukte verwacht rondom Utrecht en Amsterdam. NS adviseert concertgangers om voorbereid op pad te gaan en tijdig de reis in de reisplanner te plannen.
Ook rond Apeldoorn
Vanaf 20 juli is ook Apeldoorn aan de beurt voor grootschalige werkzaamheden. Tot en met 6 augustus is er geen treinverkeer mogelijk van en naar de Gelderse stad. ProRail vervangt dan wissels, vernieuwt het spoor en past sporen en perrons aan. Reizigers moeten omreizen of gebruikmaken van treinvervangend vervoer.
Het is lovenswaardig dat ProRail werkzaamheden op een traject zoveel mogelijk bundelt. Ik mis in de lijst op het traject Utrecht-‘s-Hertogenbosch echter de verzakking even ten noorden van Tricht in zuidelijke richting. Vorig jaar zomer zijn ze daar meer dan 3 weken mee bezig geweest maar de trein gaat daar nog steeds stapvoets over de afstand van 2 km. Enige opheldering is toch wel op zijn plaats, of heb ik wat gemist? Gelukkig heeft de trein op dat stuk zo’n 10 minuten speling (4 minuten voor de rit en 6 minuten in Den Bosch), maar ik heb liever dat hij doorrijdt. Waar heb je anders een tienminutentrein voor.
—
Drie weken buitendienststelling veel? In Groningen gaat in 2025 het spoor 51 dagen plat, lees ik net op de site van ProRail.
Zal me niet verbazen dat door PHS meer verzakkingen gaan plaatsvinden. Ze hebben bepaald niet vooruitgedacht. Al heel lang wil de overheid de frequentie van treinen verhogen.
Maar opmerkelijk dat er ineens verzakkingen zijn. Als de overheid graag PHS wil, moeten ze het spoor ook geschikt laten maken door het extra te funderen op de plekken waar de ondergrond te zwak is.
Het is toch wat met die werkzaamheden. Normaal treinreizen in zomerperiodes en vakantietijd is er niet meer bij. Onderhoud is logischerwijs nodig, maar het loopt wel de spuigaten uit want er komt alleen maar meer hinder. Meer dan ooit geweest is. Ook in de zomer wordt er flink gereisd. Rustig kan ik het niet noemen, afgaande op de ervaring van afgelopen week, zeker in weekenden niet als iedereen erop uit trekt.
Gewoon onderhoud en dus ook grotere en tijdvretende onderhoudwerkzaamheden als het vervangen van stukken spoor blijven nodig en het spoorwegnet is niet de jongste meer waardoor dit soort zaken helaas nodig zijn. Het idee om deze grote onderhoudsklussen in de zomer te doen is ergens logisch, omdat er dan veel minder mensen echt afhankelijk zijn van het OV om naar werk of school te gaan Schaduwzijde is dat recreatief een dagje uit in de zomermaanden een vloek wordt en zeker voor de autoloze reiziger, die wel afhankelijk is van het schoolvakantieseizoen.
Over programma’s als PHS kan je van mening verschillen. Zelf vind ik dit soort grootschalige investeringen alleen te rechtvaardigen als er straks ook voldoende personeel (personeelstekorten op de arbeidsmarkt) en wil (aan de zijde van de NS) is om deze spoorlijnen daadwerkelijk te benutten waar ze voor aangelegd zijn. Daar heb ik inmiddels wel een beetje mijn twijfels over gekregen.
Is domweg visieloos bezuinigen van Pro Rail en de overheid. Want meer onderhoud wordt overdag uitgevoerd. De reiziger de trein uitjagen.
Dank voor de tip en ik ga er hoezeer off topic – toch ff op in. Ik begrijp dat het gemakkelijke, comfortabele in-/uitstappen op Groningen Hoofdstation (het bestaat verder geloof ik slechts op eindstations als Vlissingen en Zandvoort (Den Helder?)) wordt opgeheven: nu kun je alle sporen bereiken ZONDER traplopen, maar de treinen gaan, in Prorails woorden – ten gerieve van de reiziger recht achter de hoofdingang stoppen en je kunt van Roodeschool naar Nieuweschans zonder overstappen. De reiziger die gewoon van Groningen naar Zwolle en verder of Leeuwarden wil – dat is de bulk op GrH – , moet traplopen voor dat gemak van de schamele hoeveelheid nevenlijndoorrijders. Een enorme investering die net zo enorm een verslechtering voor de bulk van de reizigers is.
Ook in Enschede zijn alle perrons zonder traplopen (los van de in-/uitgang) te bereiken en dit gold tot 1985 ook voor Maastricht.
Voor beide stations bestaan inmiddels plannen om de emplacementen – gedeeltelijk – onder de grond te brengen.
Om de pijn in Groningen in 2024 te verlichten zouden de treinen uit het zuiden & oosten kunnen keren in Groningen Europapark.
De treinen uit het noorden kunnen Groningen Noord als keerstation gebruiken en misschien komt voor de treinen uit Leeuwarden wel een mogelijkheid om te keren in voormalig (& toekomstig?) station Hoogkerk.
Een provisorische halte is snel opgebouwd.
@Ron Swart: Je bedoelt 2025. En, tot je geruststelling: de keervoorziening bij Europapark is al aangelegd.
We snappen dat Pro – rail niet met alle evenementen rekening kan houden , maar een mede cruciale route een weekend + 1 week voor Nijmeegse wandelaars is zeer onhandig gekozen .
De Vierdaagse duurt 4 dagen, niet twee weken.
Nuance: De 4daagse duurt inderdaad 4 dagen. De feesten eropheen echter 7 dagen (dus één week)
Ja, maar met feesten kun je geen rekening houden want die Ijn er altijd voor je wel.
Richting Nijmegen is dit toch geen essentiële route? Nijmegen blijft in alle richtingen gewoon bereikbaar volgens mij.
Klopt, dat Utrecht-‘s-Hertogenbosch er die periode uit ligt, is voor de Vierdaagseliefhebbers alleen een probleem als ze vanuit Utrecht via s-Hertogenbosch willen (om)rijden. Voor hen is Utrecht–Arnhem–Nijmegen sneller en directer.
Langeafstandswandelaars kunne toch ook wel een stukje lopen.
Reizigers tussen Gouda en Den Haag Ypenburg moeten volgende week ook met de bus. Niet omdat er werkzaamheden zijn, die zijn namelijk afgelast, maar omdat NS niet in staat is om te regelen dat ze gewoon volgens het normale spoorboekje rijden, terwijl ze minstens een week van tevoren wisten dat de werkzaamheden niet doorgingen.
https://www.watbenjedan.nl
Bron: https://nieuws.ns.nl/werkzaamheden-aan-het-spoor-bij-gouda-aangepaste-dienstregeling/
En als er dan in diezelfde periode op een ander traject een stremming ontstaat zul je zien dat NS weer eens geen bussen kan vinden om de reizigers daar alternatief vervoer te bieden.
Heb je de site wel goed gelezen? Dan had je gelezen dat een week niet genoeg is om het weer terug te draaien. Waar haal je opeens beschikbaar personeel vandaan die er niet is want ze hebben bv vakantie omdat er rekening is gehouden met werkzaamheden?
Dat personeel heeft gewoon dienst, maar zit volgende week steeds in Gouda of Ypenburg te wachten tot de trein weer terug kan rijden, in de tijd die ze normaal rijdend zouden besteden.
Een week zou meer dan genoeg moeten zijn. Als er ergens een bovenleiding knapt horen ze ook binnen een half uurtje de planning van materieel en personeel daarop te kunnen aanpassen. Op die site staat dat NS dat niet kan. Dat betekent dat NS incompetent is.
Beste stuurlui staan aan wal blijkbaar, zou u het werkelijk beter kunnen?
Ik kan namelijk best wat valide redenen bedenken waarom de NS dit niet in een week om kan gooien:
– U gaat er vanuit dat al het personeel dat normaal op die treinen zouden zitten nu duimen zal zitten draaien op Gouda of Ypenburg, maar ik acht het waarschijnlijker dat NS het personeel de mogelijkheid heeft gegeven verlof op te nemen. En verlof intrekken is echt wel een heel zwaar middel, hoe zou u het vinden als uw baas uw verlof intrekt terwijl u op vakantie zou gaan met uw gezin (om maar een voorbeeld te noemen)?
– U gaat er vanuit dat de treinen wel beschikbaar zijn, maar kans is aanwezig dat die in onderhoud zijn op dat moment omdat ze niet nodig zouden zijn. Daar is dan onderhoudspersoneel voor gepland, de treinen in aanloop naar de periode zo gepland dat ze precies uitkomen met het onderhoud, dus dan moeten er treinstellen ergens anders vandaan gehaald moeten worden en kunnen we weer massaal klagen over dat de treinen overvol zitten.
Maar goed, ik werk niet bij de NS en kan dus ook niet de werkelijke redenen weten.
@Ricardo
Waar komt toch die vreemde gedachte vandaan dat werkzaamheden gelegenheid zou geven voor extra verlof? Er moet bij werkzaamheden materieel en personeel *verplaatst* worden naar de omreisroutes. Er moet immers nagenoeg hetzelfde aantal reizigers worden vervoerd. Daarnaast spaar je met een geknipte treindienst weliswaar een kleine 20 minuten uit aan rijtijd, maar daar komt aan beide kanten een minuut of 10 keertijd voor in de plaats. Een trein die keert staat veel langer stil dan een trein die zijn weg vervolgt. NS laat volgende week in de daluren zelfs 4 IC’s per uur tussen Utrecht en Rotterdam rijden in plaats van 2 tussen Utrecht en Rotterdam en 2 tussen Utrecht en Den Haag. Het kost evident géén extra materieel of personeel om dat terug te draaien. En zelfs als er meer verlof is verleend is het nog altijd klantvriendelijker om elders tijdelijk minder treinen te laten rijden om wat personeel vrij te spelen, zodat er overal ten minste overal een basisdienstregeling gereden kan worden.
“de treinen in aanloop naar de periode zo gepland dat ze precies uitkomen met het onderhoud”
Dat is een fundamenteel verkeerd planningsprincipe. Het is onzinnig om een maand vooruit te plannen welk treinstel waar moet rijden op welk tijdstip. Er zijn dagelijks verstoringen die de daadwerkelijke treinloop beïnvloeden. Je hebt een adaptief planningssysteem nodig dat voortdurend op basis van de huidige situatie bijstuurt. Als je het vergelijkt met een navigatiesysteem in de auto, dan zou het NS-systeem je bij een ongeval net zo lang voor de wegafzetting stil laten staan totdat de straat weer vrij is. Er was immers vooraf gepland dat je precies door die straat zou rijden. Iedereen snapt dat een navigatiesysteem dat op basis van de huidige situatie een nieuwe route berekent veel handiger is.
Ik noemde het ook alleen maar als voorbeelden van mogelijke valide redenen om het niet terug te kunnen draaien op basis van de informatie die ik had (ik wist bijvoorbeeld niet dat er extra treinen ingezet gaan worden tussen Rotterdam en Utrecht die periode), niet dat het de werkelijke redenen zijn want die kunnen wij als buitenstaanders niet weten.
Een ander aspect is bij werkzaamheden. Een traject wordt platgelegd voor groot onderhoud, maar op dat traject zijn er ook vaak kleinere klusjes gedaan waarvoor de spoor ook uit moet zijn. Zo is men nu bezig om in Almelo 2,6 km spoor te vervangen, waardoor o.a. tussen Almelo en Hengelo geen treinen rijden. Ook een mooie periode om bijv. de beschadigde isolatie van een simpele onderdoorgang te repareren en/of te vervangen in Hengelo, wat je niet kunt doen als er treinen rijden. Zo sijpelt een hoofdklus ook door in een boel bijklussen, die dan ook meteen kunnen. Deze bijklussen zijn ook al ingepland. Dit zie je juist als je op de hoogte bent van bepaalde werkzaamheden en je ook nog regelmatig gebruik maakt van een bepaalde onderdoorgang.
Het niet doorgaan van de hoofdklus leidt er niet automatiscch toe dat enkele bijklussen niet doorgang kunnen vinden. En aangezien je dit niet kan uitleggen grijp je naar een slechte verhaal. Alhoewel kan me voorstellen dat dde NS met de vakantie roostering van hun personeel ook naar werkzaamheden kijkt en is at personeel eht niet beschikbaar.
Als NS een persbericht uitbrengt waarin staat dat de werkzaamheden niet doorgaan, maar dat de treinen niet rijden vanwege de materieel- en personeelsplanning, zitten er op dat moment geen bijklussen in de weg. Anders had NS die wel als geldig excuus aangevoerd, net zoals in het weekend.
Het probleem is dat NS het personeel al met vakantie heeft gestuurd.
Ik heb ook pech zeg. Voor mijn werk forens ik tussen Hengelo en Den Haag. Nu ligt Almelo eruit, en straks dus Apeldoorn. Twente is nu half lamgelegd.
De schoolvakanties zijn hier nog niet begonnen. Beetje slechte planning, maar misschien heeft dit ook te maken met de bouwvak.
Forensen van Hengelo naar Den Haag? Dat lijkt me tamelijk absurd.
Arie, roerend mee eens.
Ik probeer al weken een weekeind-reis te plannen van GVC naar Enschede, lastig…
Een gesuggereerde omweg via Zwolle is geen optie, tweemaal een uur op krappe sprinter bankjes is me te gortig.
Een beetje ongemak voor een veilig en toekomstbestendig spoor wat ook in België en Duitsland speelt, hoort erbij! Autowegen zijn ook onderhoudsgevoelig.
Een beetje ongemak? Het halve spoorwegnet is dagelijks niet beschikbaar.
@Otto.
Kunt u dit met cijfers staven?
Bij wegwerkzaamheden rij je meestal even om. De impact/hinder van spoorwerkzaamheden op je reis is vele malen groter dan wanneer je reist per auto.
Appel…
Elk nadeel hebt z’n voordeel oftewel onderhoud plegen voor een veiliger spoor, daar teken ik voor en ach laat die mensen dat liever in de zomer doen bij zomerse temperaturen, dan bij winterse vries temperaturen.
Langer onderweg zijn en met vervangend bus vervoer is niet altijd prettig, maar soms vond ik het nog niet eens zo erg als die zelfde bus langs plaatsen kom waar ik of anders nooit zou zijn geweest of met 140 voorbij raast. En je krijg ook weleens de kans in een comfortabele touringcar te zitten waarvoor ik anders een verre Europese rondreis voor zou moeten maken. Als de chauffeur dan nog een muziekje laat horen, men de stoel naar achteren zet is zo’n busrit een enkele keer best aangenaam en relaxed gevend.
Ik bekijk het ook weleens van een positieve kant en anders men neme een alternatieve treinroute, gaat wat eerder weg of stel het gewoon een paar dagen uit en ondertussen proberen die dames en heren van ProRail ervoor te zorgen dat wij daarna met dik 140 weer langs al die dorpen, gehuchten, landerijen en wat dies meer zij voorbij kunnen razen op weg naar onze reisbestemming en of dat een popconcert is of zo maar een dagje uit of een werkgerelateerde afspraak…
Even door de zure appel heen bijten, wordt die straks als alles klaar is, weer lekker zoet !
Een fris, zoet geluid, blik, zouden meer contribuanten hier moeten doen. De reis is ook deel van het doel om van A naar B te komen.
Wederom een leuke, goede bijdrage Frans.
We bijten al jaren ieder weekend en iedere schoolvakantie door de zure ProRail appels.
De mand met zure appels groeit ieder jaar. Maar: Het is allemaal voor u, de reiziger, voor een betere en soepeler reis. Haha.
Om nog maar te zwijgen over de dagelijkse diarree aan infrastoringen die daar nog bovenop komt.
zullen we overstappen op berichtgeving over wanneer er wel treinen rijden? Dat is compacter 😉
Bedankt voor het compliment @Anoniem, wens ik jouw en alle anderen ook een mooi en lekker zomers weekend toe ! Bye, bye…
Prima dateer onderhoud is. Maar ik als vakantiefietser een probleem erbij het zou zo mooi zijn als er vervangend vervoer zou zijn waarvan fiets mee kan
Jazeker. Dat is in het buitenland ook. In veel landen hebben ze fietshaken achterop de bus. Overal is aan gedacht.
Touringcarbedrijven weigeren dat sinds de eigenaren van de fietsen te pas en te onpas het schadeclaims kwamen.
Kan iemand mij vertellen wanneer Apeldoorn stadsrechten heeft gekregen?
Volgens mij is Apeldoorn een dorp!
Apeldoorn heeft stadsrechten gekregen op 8 november 1842.
Een oeverloze discussie: Apeldoorn heeft nooit stadsrechten gekregen (en stadsrechten werden niet meer verleend na de invoering van de Grondwet van 1848), maar wordt op basis van het inwoneraantal tegenwoordig een stad genoemd i.p.v. een dorp.
Een mooi overzicht van deze discussie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Apeldoorn_(stad)#apeldoorn_geen_stad????
ICNG 3222 werd tussen Eindhoven – Amsterdam via Tilburg, Breda, Rotterdam C en Schiphol ingezet i.v.m. werkzaamheden tussen Utrecht – Geldermalsen. Samen met Traxx + ICR. Volgens bepaalde reacties bleek de achtdelige ICNG veel te kort.
Zou beter zijn als er een extra achtdelige ICNG aan gekoppeld werd. Maar de ICNG 3224 en 3225 lijken nog niet klaar te zijn voor inzet in de reguliere dienstregeling, ICNG 3133 t/m 3136 zijn klaar voor inzet?
Maar is er i.v.m. vakantie voldoende HSL personeel?