Oproep: reis zo min mogelijk

2 maanden terug

Het kabinet roept Nederlanders op om zo min mogelijk te reizen. Het openbaar vervoer wordt echter niet beperkt tot alleen noodzakelijke reizen, zoals een aantal media maandag en dinsdag aanvankelijk meldde.

Bezettingsgraad

De oproep om zo min mogelijk te reizen geldt niet specifiek voor het openbaar vervoer, maar in zijn algemeenheid. Het kabinet roept Nederlanders ook opnieuw op om zoveel mogelijk thuis te werken.

Het openbaar vervoer vervoert nu ongeveer de helft van het normale aantal reizigers. Eerdere oproepen om zoveel mogelijk thuis te werken hebben geen substantiële verandering gebracht in de bezettingsgraad van het openbaar vervoer.

In maart en april werd de oproep om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen in het algemeen goed opgevolgd. Het aantal reizigers daalde met 90 procent. Of dat nu weer gaat gebeuren, is de vraag.

93 procent

Dit voorjaar mochten reizigers zelf bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk was. Sinds 1 juli zijn er geen beperkingen meer en mogen reizigers weer vrijuit met de trein en de bus reizen. Wel moeten reizigers een mondkapje dragen. Die regel werd overigens al eerder ingevoerd, op 1 juni.

OV-bedrijven worden voor 93 procent gecompenseerd voor de coronacrisis. Ondanks dat de OV-bedrijven slechts 7 procent zelf hoeven op te vangen, maken ze enorme verliezen. Alleen al NS leed in het eerste half jaar van 2020 een verlies van 185 miljoen euro. Zonder compensatie van de Nederlandse en Britse overheid was het verlies zelfs uitgekomen op een miljard euro.

UPDATE I: Bericht aangepast. Het OV blijft beschikbaar voor iedereen en voor alle reisdoelen.

This post was last modified on oktober 25, 2020 8:09 am

Bekijk reacties

  • Ik kan me niet voorstellen dat ze dezelfde denkfout maken als tijdens de eerste golf: met de auto mag je het hele land doorcrossen, maar als je op ov bent aangewezen, dan mag je een rondje om de kerk lopen.
    Destijds was het overigens alleen een oproep, nu maak ik uit de berichten op, dat reizen met het ov zonder noodzaak niet meer wordt toegestaan. Strafbaar dus. Dat gaat een stap verder.
    Eerlijker is het, om zonder ontheffing niet buiten een bepaalde straal te reizen, ongeacht het vervoersmiddel. Dat zou de gelijkheid ten goede komen. België had zoiets begin dit jaar.

    • Ook in Nederland was het zo dat je tijdens de eerste golf niet heel het land doormocht, ook niet met de auto. Richtlijn was om zo min mogelijk te reizen.

      • Tussen 23 maart en 11 mei was idd de oproep blijft thuis. Echter bleef deze oproep voor ov reizigers tot 1 juli zo bijna 2 maanden dat de auto's alles konden. Te hopen dat dit nu beter gaat. De 1e keer stapte mensen al in de auto weer dit en vast nog meer mensen maken deze beslissing. Slecht voor de bedrijven en die klimaat doelen die ze willen halen

        • Als de auto een geschikt middel is om veel mensen wat ontspanning te bieden in deze tijd, moeten we dat maar accepteren toch?

    • Hoe wil men controleren of reizigers alleen voor noodzakelijke redenen de trein of bus pakken? Ik schat dat dat niet gaat gebeuren. Net als tijdens de eerste golf wordt het waarschijnlijk een dringend advies om het ov alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. En wat doe je bijvoorbeeld met niet-vitale beroepen waarbij thuiswerken onmogelijk is, zoals hoveniers? Het lijkt mij dat zij wel de trein en bus mogen gebruiken om naar het werk te gaan. Immers geen werk, is geen inkomen.

      Overigens hoop ik dat als het aantal nieuwe coronabesmettingen minder worden, het ov weer voor iedereen beschikbaar wordt. Vorige keer duurde het tot 1 juli tot het ov weer beschikbaar werd voor iedereen, terwijl je in het buitenland al weer half mei voor niet-noodzakelijke redenen de bus en trein mocht instappen.

      • "Hoe wil men controleren of reizigers alleen voor noodzakelijke redenen de trein of bus pakken?"

        Bij instappen moet je een geloofwaardig antwoorden geven, anders wordt je door BOA/V&S "afgevoerd"

        Kunnen wij ook mondkapje afschaffen? in maart, april was ook "noodzakelijke reizen" zonder mondkapje, en bewezen zonder nadelig effect op corona besmetting.

        • Een mondkapje helpt wel degelijk om een deel van de virusdeeltjes tegen te houden en daarnaast, als je de mondkapjesplicht in het ov afschaft, het aantal pretreizigers toeneemt omdat je een drempel wegneemt om met het ov te reizen. Een versoepeling van de mondkapjesplicht lijkt mij echt niet in frage. Daarnaast zit je in Nederland echt niet 8 uur in één trein. Groningen-Maastricht is 4 uur en een kwartier. Dat is een verbinding die heel weinig wordt gebruikt en die enkeling die van Groningen naar Maastricht reist of andersom moet gewoon die 4 uur en een kwartier een mondkapje dragen. Het is niet anders.

        • Een BOA/V&S kan niet voor mij bepalen of mijn reis noodzakelijk is of niet.
          Zelfs "ik moest er even uit" kan geldig zijn (na 8 weken thuis)
          En dit toont tevens aan hoe dubieus een begrip als 'alleen noodzakelijke reizen' is

    • Dat het nu strafbaar zou worden, lees ik niet zo. Ik verwacht dat de basis hetzelfde zal zijn als in het voorjaar.

    • Of lopend of op de fiets. Het is immers de bedoeling dat je een beetje in de buurt blijft en niet het halve land doorkruist om een museum te bezoeken. Dat zijn immers geen noodzakelijke reizen.

      • Ik wilde graag naar Groningen. Ook Leeuwarden stond nog op de lijst om het Prinsessehof te bezoeken. Fijn wat mooie spullen uit de betere tijd te bekijken.

        • Gewoon doen zou ik zeggen.Leeuwarden is wel een hotspot, maar als je je aan de regels houdt is het goed te doen.

      • Zo te horen bepaald Annemiek wat noodzakelijke is en wat niet.

        Bij een ontevreden antwoord wordt u meteen gestraft.

      • @Annemiek, wanneer kom je me halen? Ik heb mijn familie nu al maanden niet gezien en stap graag bij je achterop je fiets. Ze wonen 50 km verder, maar dat is voor mij geen probleem. Ik neem een kussentje mee.

        • Sorry, ik ben er niet om jouw problemen op te lossen. Ik vertel alleen wat het coronabeleid van het kabinet inhoudt. Geboden wordt om reizen tot een minimum te beperken. Dat geldt voor zowel de auto, fiets als OV. Dat men, zoals het gros van de mensen alhier, de aanwijzingen van de regering niet begrijpt, denkt de grenzen op te moeten zoeken of op dezelfde voet door te moeten gaan zonder enige aanpassing, zal ertoe leiden dat we alleen maar in een strengere lockdown terecht komen, waarin de regels wel streng opgelegd en gehandhaafd worden. Nu even je verantwoordelijkheid nemen, zal ervoor zorgen dat we ons in elk geval in redelijke vrijheid op straat kunnen blijven begeven.

          We zitten nu met een situatie waarin ziekenhuizen steeds meer eigenlijk noodzakelijke ingrepen afschalen op basis van urgentie, met alle gevolgen van dien. En dan zijn er hier figuren die vinden dat je geen waardeoordeel mag geven aan bepaalde reizen. Het halve land doorkruisen voor een bezoek aan een museum is in de huidige situatie gewoon achterlijk. Zo'n reisje is niet noodzakelijk en kan gewoon worden uitgesteld tot de situatie het weer toestaat. Iedereen kan wel denken dat zijn/haar gedrag geen risico oplevert, maar inmiddels telt Nederland 188.876 besmettingen. Het gros van die mensen had achteraf gewild dat ze anders omgegaan waren met het risico op besmetting.

        • Nog even over museumbezoek, op de site van Spoordeelwinkel kan je kiezen voor ,,Beleef het thuis, 10 x virtueel eropuit'' Zonder de deur uit te hoeven kan je genieten van o.a. een rondleiding door het Rijksmuseum, het Scheepvaartmuseum of het Groninger museum met uitleg over wat je ziet. Hartstikke leuk en interessant. Ook een boottochtje door Giethoorn of een bezoek aan de Efteling is mogelijk. Zonder mondkapje en altijd goed weer. Wat wil je nog meer?

    • Juist dezen houden zich niet aan 1,5 meter afstand in de trein. Ze gaan bij elkaar zitten met 6 tot 8 man en doen net of er niks aan de hand is. In de afgelopen week heb ik dit tweemaal meegemaakt op twee lange reizen met NS. Weer studenten en laat de rest van de mensen, die zich goed gedragen, gewoon reizen. Ook voor niet-noodzakelijke reizen.

      • Daar zijn we weer, De jeugd van tegenwoordig. Het lijkt wel of de tijd 70 jaar heeft stilgestaan. Die zin heb ik toen al vele malen gehoord. Misschien moet ik u er wel aan herinneren dat jongeren de zwaarste offers moeten brengen. Zij zijn degenen die bij de supermarkten uitgefoeterd worden, Door ouderen!!! zij brengen de zwaarste offers op de arbeidsmarkt. En op jongere leeftijd hebben zij het meeste behoefte aan contact. En die contacten worden hun onthouden om ouderen te redden, zonder dat daar iets tegenover staat. Om overlast door o.a. jongeren te beperken hebben ze ruim honderd jaar geleden de conducteur uitgevonden. En als die zeker in vergelijking met vakkenvullers goed betaalde functionarissen nog steeds rokend in groepen bij elkaar staan zonder dat zelfs een mondkapjes in zicht is. Wie moet dan die jongeren op een normale vriendelijke manier corrigeren?

  • Buiten de spits ervaar ik de treinen als uitgestorven.. Geen idee hoe het in de randstad is, maar buiten de randstad is deze maatregelen totaal overbodig.

    • Precies. Heb vandaag gereisd en het was stil. Op studenten na hield iedereen afstand en had mondkapjes op, ook vaak op het perron. Dus niet beperken in de stille gebieden. Moet per regio worden bekeken.

      • En dan krijgen we weer zo een halfbakken lappendeken, dat werkt alleen maar verwarring en ongewenst gedrag in de hand. Die kans hebben we als land gehad en werkte niet.

    • @Anoniem, die ervaring deel ik. Maar nu deze maatregel weer is ingevoerd, en ik blij dat ik dit al verwachtte. Ik was vaste klant, maar die tijd is voorbij. De auto wordt binnenkort geleverd.

  • Kan ook niet zeggen dat ik het OV in Twente echt te vol vind zitten. Zitten wel mensen in de trein, maar de 1,5m is prima vol te houden en de toeters staan allemaal op de snoeters. Ook ik ben een dalreiziger.

    Dat er nu weer zoiets opgeroepen wordt doet mij denken dat de ventilatie in het OV niet op orde is, anders had men wel met lichtere maatregelen kunnen volstaan.

  • Men kan noodzakelijk reizen op ieder aspect benoemen. Als men werken moet, een bezoek wil brengen aan iemand of even een paar dagen er tussen uit wilt gaan. Men moet dit verspreid blijven doen, zodat het transportmiddel niet te vol wordt. Neem de juiste afstand in acht en blijf die monddoekjes gewoon gebruiken. En wees vriendelijk voor personeel en mede reizigers! Als men die richtlijnen aanhoudt zal het allemaal beter verlopen.

  • Bij het gebruik van een OV chipkaart met of zonder korting bepaal je uiteindelijk zelf waar je precies naar toe gaat. Als het voor een persoon "noodzakelijk" of wenselijk is die plaats, winkel, persoon of anderszins te bezoeken, kan niemand dat A) controleren of ze zouden met je mee moeten gaan, of B) verbieden door een geldelijke sanctie op te leggen. Wel kunnen sancties opgelegd worden indien je je niet aan de regels houdt door A) geen mondkapje te dragen, B) de aanwijzingen op de stations of vervoermiddel op te volgen, C) verbaal of non-verbaal verzet te plegen aan het personeel van de vervoersmaatschappij, D) fysiek geweld te gebruiken en mede passagiers en andere omstanders in gevaar te brengen. In Duitsland - Nordrhein- westfalen - geldt al langer de regel dat boetes kunnen worden gegeven van Euro 150,- en verwijdering uit bus, trein of tram en of halte of station indien men zich niet aan de regels wenst te houden. Nederland heeft - alweer - een andere interpretatie. Wat verstaat de overheid precies uit "noodzakelijk", moet de reiziger dit aannemelijk kunnen maken, bijvoorbeeld door een briefje te tonen of geprinte e-mail, dus bewijsmateriaal DAT men om geldige redenen is gaan reizen ? Ik hou mij aan de regels, anticipeer constant, gebruik ook in winkels en in de stad een mondkapje, was mijn handen regelmatig en vind het jammer dat men maanden geleden al niet veel eerder STRENGER is geweest en een EENDUIDIG beleid heeft gevoerd dat men altijd VERPLICHT is mondkapjes te dragen en boetes uit te delen in en buiten het OV ! Discipline kent men hier amper en velen denken te vaak luchthartig, te liberaal en laconiek zonder onvoldoende de consequenties ervan in te zien ! Ik hoop dat de nieuwe maatregelen - advies of wettelijke verplichting - of niet een beetje "mosterd na de maaltijd is", wel dat het nu niet 5 minuten maar 2 minuten voor twaalf is om het tij te doen keren. Ik ben het dus eens met o.a. Arjan en hoop dat iedereen gewoon meewerkt, zijn plicht kent en GEZOND blijft of je nu jong of oud ben zeg ik als geboren 1960-er ! Reizen kan en mag wat mij betreft, maar met beleid, en of het nu zo gezond is om massaal te gaan carpoolen zonder mondkapje in die tweedehandse (milieu)vervuilende auto is ook maar de vraag. Ga dan liever mondkapje op met het OV of het nu nut of noodzaak is...

  • Op deze manier wordt een niet keuze reiziger (reiziger zonder auto of rijbewijs) niet nodeloos "zwaarder gestraft" dan een autorijder, zoals afgelopen mei/juni.

    Kan me wel iets bij voorstellen als mensen met de auto kunnen gaan om dan de auto te nemen om zo de OV vrij te houden voor diegene, die geen ander transport optie hebben in het geval dat in het OV de veiligheid niet op een andere manier gegarandeerd kan worden.

    Ik vind het belangrijk dat een ieder dezelfde reisrechten heeft.

  • Nabericht. Ik onderken als niet rijbewijs bezitter en dus niet autobezitter de reactie van Baardstaart t.a.v. de prioriteitsstelling en dezelfde reisrechten i.v.m. het gebruik van het OV. De afgelopen maanden ben ik zelfs zeer selectief in het gebruik en heb tot nu toe bijvoorbeeld slechts iets meer dan 3000 km met de trein gereisd in tegenstelling tot 2019 toen dat het vijfvoudige was en men "gewoon" de trein nam. Mensen moeten zelf de afweging maken wat voor hen het beste is zolang als de gezondheid maar niet in het geding is. Appels zijn normaal gesproken gezond om in te bijten, maar de huidige is wel een hele "zure", hopelijk krijgen we spoedig weer zoete om van het leven te genieten en erin te bijten...