fbpx
Foto: T Houdijk / CC BY-SA 3.0

85% minder reizigers in bus en trein: OV loopt ruim 60 miljoen per maand mis

klok 16 mrt 2020 11:15

Het is maandag ‘extreem rustig’ op de stations en in de treinen. Ook in bussen en trams is het veel rustiger dan normaal. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer is maandagochtend met 85 procent afgenomen. Dat meldt OV-NL, de koepelorganisatie van openbaarvervoerbedrijven. Het is een gevolg van de vergaande maatregelen die het kabinet heeft getroffen om het coronavirus in Nederland te beteugelen.

60 miljoen euro

Waar de treinen in de ochtendspits normaal uitpuilen, zitten in veel treinen maandag slechts een handjevol reizigers. Ook in de bussen, trams en metro’s is het veel rustiger dan normaal. Alleen al het stads- en streekvervoer loopt door de afname van reizigers 60 miljoen euro per maand mis. Dat meldt voorzitter Pedro Peters van branchevereniging OV-NL tegen OVpro.

Aangepaste dienstregeling

De vervoerders hebben te maken met meer ziek personeel. Daarom is op meerdere plekken de dienstregeling aangepast. NS schrapt sinds vrijdag zogenoemde spitstoevoegers. Stadsvervoerders in Rotterdam (RET), Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Utrecht (U-OV / Qbuzz) hebben maandag hun dienstregeling aangepast. Zo rijdt de RET grotendeels volgens de vakantiedienstregeling.

Maatregelen

De sector heeft ook tal van maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Zo moeten reizigers in de bus nu achteraan instappen, openen bij tram en metro de deuren automatisch en dienen reizigers bij NS-loketten met pin te betalen.

NS heeft daarnaast alle voordelige treinkaartjes uit de verkoop gehaald. Wie al een kaartje heeft gekocht, kan dit wel gewoon gebruiken, maar kan (in het geval van het Kruidvat-treinkaartje) ook vragen om een nieuwe coupon om op een later moment een nieuwe reis te kunnen maken. Internationale reizigers kunnen in veel gevallen hun treinreis annuleren of omboeken.

Op Sociaal Media worden massaal beelden gedeeld van de lege treinen.

24 gedachten over “85% minder reizigers in bus en trein: OV loopt ruim 60 miljoen per maand mis”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Hopelijk vanaf 6 april 2020 weer normalere omstandigheden.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Dat is erg optimistisch en het zit er niet in.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik vrees het eigenlijk ook.

  2. Reiziger 2.0 schreef:

    Voor het fenomeen “Een brammetje doen”, is het vandaag een topdag. Zou dit een baan zijn, dan is het vandaag een dag om als enige over te werken, buiten de deur!😂😂😂

    1. Dries Molenaar schreef:

      Er is geen touw aan vast knopen. Brammetje is een collega bij u op het werk?

      1. Eef Hartman schreef:

        Bram Ladage, een snackbar keten in Rotterdam en de zuidelijke randstad.

        Een “Brammetje” is een portie patat aldaar.

  3. Dries Molenaar schreef:

    Dan zou men beter de dienstregeling nog verder uitdunnen en of de treinen korter maken. Dan kan er op schoonmaak en rijdend personeel bezuinigd worden en of minder risico gelopen worden.

    1. Janneke 1 schreef:

      Of de schoonmakers zouden eindelijk eens voldoende tijd krijgen om hun werk uit te voeren.

      1. Dries Molenaar schreef:

        De treinen zijn in ieder geval minder gebruikt. De bezetting zal wel op maat gedoseerd worden. Het blijft een zakelijke proces.

  4. Anoniem schreef:

    Word treinkaartje kruidvat is geldig tot 13 April ook verlengd ??

  5. C.v.Ham schreef:

    Word trein kaartje aktie kruidvat is geldig tot 13 April ook verlengd ??

  6. Reiziger 2.0 schreef:

    Treinreiziger.nl, Hildebrand: Wat is er uitgekomen qua gesprek met NS en eventueel Kruidvat?
    Blijft de einddatum op 13 april staan, zodat reizigers alsnog komende weken massaal met de trein reizen of gaan ze de einddatum verplaatsen en dus dan ook minder kans op eventuele corona gevallen in de trein?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De woordvoerder had het erg druk, ik heb de vragen voor hem op mail gezet. Nog geen reactie gekregen. Datum lijkt niet te veranderen. Wel kun je tot 14 dagen na aankoop ruilen bij Kruidvat. Maar veel mensen hebben daar niets aan.

  7. Wim Lubbers schreef:

    Conducteurs liepen zaterdag en zondag alleen nog maar servicerondjes. Ik geef ze geen ongelijk. Ik vind het al mooi dat ze in ieder geval hun gezicht laten zien en zich niet opsluiten in een lege cabine of eerste-klascoupé.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Kijk aan, mogelijkheid tot gratis reizen! Goedkoper dan met het Kruidvat.

    2. treingraag schreef:

      “Alleen nog maar Servicerondjes” in deze tijden getuigen van meer moed en plichtsgevoel dan gesuggereerd wordt lijkt me.
      HC is bijna altijd te vinden bij stops op de perrons sinds jaren en jaren trouwens.

      1. Dries Molenaar schreef:

        De conducteur moet toch altijd de trein uitfluiten. De machinist kan niet blind deuren dicht en wegrijden.
        Heldenmoed nodig voor het door de trein lopen? De moed is toch meer nodig voor avondritten op beruchte trachten met zuip- en drugsjeugd.

        1. Dries Molenaar schreef:

          vreemd: trachten
          Moet zijn: trajecten

  8. Ann schreef:

    Ik heb al jaren met veel plezier een weekend vrij abonnement. Maar vandaag heb ik hem opgezegd. Het is nu gewoon niet verstandig meer om te reizen en bovendien alles wat leuk is is gesloten. Daarnaast ben ik ook nog eens mantelzorger.

    Nu alleen nog even in de supermarkt het abonnement stopzetten bij een automaat.

  9. Annemiek schreef:

    Onder de opties om treinreizen verder te ontmoedigen, zie ik het schrappen van alle intercitydiensten, waardoor het onaantrekkelijk wordt om langere afstanden te reizen. Of bijvoorbeeld, zolang er geen onderwijs op locatie is, het opschorten van het studentenreisproduct. Er kan in elk geval begonnen worden met het standaard rijden van de zondagsdienstregeling, met her en der wat extra ritten in de vroege uren.

    1. JurgeN schreef:

      Schrappen van alle intercitydiensten ??? lekker doordachte reactie: ik ben een van de weinigen die moet werken _en_ afhankelijk is van de trein. Er zou wel ingekort kunnen worden (vanmorgen 10 bakken dubbeldeks en erg weinig reizigers om deze geheel te vullen)

      1. Eef Hartman schreef:

        Dat is dus vanaf komende zaterdag zo goed als compleet het geval: alle WEL rijdende treinen stoppen overal (op enkele intercity routes na) en ze rijden ook maar 2 maal per uur.

      2. Annemiek schreef:

        Succes in de Sprinter de komende tijd!

  10. Bert de Jong schreef:

    Een ontmoedigingsbeleid van NS om op bijna alle trajecten uitsluitend sprinters in te zetten. Ik vraag me af waarom geen intercitydienst (2x p.u.)tussen Den Haag Centraal en Utrecht. Deze treinen geven overstapmogelijkheden op Utrecht-Amersfoort-Enschede. Deze IC dienst rijdt WEL.De Randstad komt er wel heel bekaaid af! Ontmoediging betekent nog minder reiziger en straks helemaal lege treinen. Dan wordt het “treintje spelen” door NS.Dat doe je toch op de modelbaan…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.