Oproep: reis zo min mogelijk
13 okt 2020 8:32
Het kabinet roept Nederlanders op om zo min mogelijk te reizen. Het openbaar vervoer wordt echter niet beperkt tot alleen noodzakelijke reizen, zoals een aantal media maandag en dinsdag aanvankelijk meldde.
Bezettingsgraad
De oproep om zo min mogelijk te reizen geldt niet specifiek voor het openbaar vervoer, maar in zijn algemeenheid. Het kabinet roept Nederlanders ook opnieuw op om zoveel mogelijk thuis te werken.
Het openbaar vervoer vervoert nu ongeveer de helft van het normale aantal reizigers. Eerdere oproepen om zoveel mogelijk thuis te werken hebben geen substantiële verandering gebracht in de bezettingsgraad van het openbaar vervoer.
In maart en april werd de oproep om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen in het algemeen goed opgevolgd. Het aantal reizigers daalde met 90 procent. Of dat nu weer gaat gebeuren, is de vraag.
93 procent
Dit voorjaar mochten reizigers zelf bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk was. Sinds 1 juli zijn er geen beperkingen meer en mogen reizigers weer vrijuit met de trein en de bus reizen. Wel moeten reizigers een mondkapje dragen. Die regel werd overigens al eerder ingevoerd, op 1 juni.
OV-bedrijven worden voor 93 procent gecompenseerd voor de coronacrisis. Ondanks dat de OV-bedrijven slechts 7 procent zelf hoeven op te vangen, maken ze enorme verliezen. Alleen al NS leed in het eerste half jaar van 2020 een verlies van 185 miljoen euro. Zonder compensatie van de Nederlandse en Britse overheid was het verlies zelfs uitgekomen op een miljard euro.
UPDATE I: Bericht aangepast. Het OV blijft beschikbaar voor iedereen en voor alle reisdoelen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dezelfde denkfout maken als tijdens de eerste golf: met de auto mag je het hele land doorcrossen, maar als je op ov bent aangewezen, dan mag je een rondje om de kerk lopen.
Destijds was het overigens alleen een oproep, nu maak ik uit de berichten op, dat reizen met het ov zonder noodzaak niet meer wordt toegestaan. Strafbaar dus. Dat gaat een stap verder.
Eerlijker is het, om zonder ontheffing niet buiten een bepaalde straal te reizen, ongeacht het vervoersmiddel. Dat zou de gelijkheid ten goede komen. België had zoiets begin dit jaar.
Ook in Nederland was het zo dat je tijdens de eerste golf niet heel het land doormocht, ook niet met de auto. Richtlijn was om zo min mogelijk te reizen.
Tussen 23 maart en 11 mei was idd de oproep blijft thuis. Echter bleef deze oproep voor ov reizigers tot 1 juli zo bijna 2 maanden dat de auto’s alles konden. Te hopen dat dit nu beter gaat. De 1e keer stapte mensen al in de auto weer dit en vast nog meer mensen maken deze beslissing. Slecht voor de bedrijven en die klimaat doelen die ze willen halen
Met in de auto stappen bedoelde ik overstappen op de auto. De 2e hands verkoop ging een stuk omhoog
Als de auto een geschikt middel is om veel mensen wat ontspanning te bieden in deze tijd, moeten we dat maar accepteren toch?
Hoe wil men controleren of reizigers alleen voor noodzakelijke redenen de trein of bus pakken? Ik schat dat dat niet gaat gebeuren. Net als tijdens de eerste golf wordt het waarschijnlijk een dringend advies om het ov alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. En wat doe je bijvoorbeeld met niet-vitale beroepen waarbij thuiswerken onmogelijk is, zoals hoveniers? Het lijkt mij dat zij wel de trein en bus mogen gebruiken om naar het werk te gaan. Immers geen werk, is geen inkomen.
Overigens hoop ik dat als het aantal nieuwe coronabesmettingen minder worden, het ov weer voor iedereen beschikbaar wordt. Vorige keer duurde het tot 1 juli tot het ov weer beschikbaar werd voor iedereen, terwijl je in het buitenland al weer half mei voor niet-noodzakelijke redenen de bus en trein mocht instappen.
“Hoe wil men controleren of reizigers alleen voor noodzakelijke redenen de trein of bus pakken?”
Bij instappen moet je een geloofwaardig antwoorden geven, anders wordt je door BOA/V&S “afgevoerd”
Kunnen wij ook mondkapje afschaffen? in maart, april was ook “noodzakelijke reizen” zonder mondkapje, en bewezen zonder nadelig effect op corona besmetting.
Een mondkapje helpt wel degelijk om een deel van de virusdeeltjes tegen te houden en daarnaast, als je de mondkapjesplicht in het ov afschaft, het aantal pretreizigers toeneemt omdat je een drempel wegneemt om met het ov te reizen. Een versoepeling van de mondkapjesplicht lijkt mij echt niet in frage. Daarnaast zit je in Nederland echt niet 8 uur in één trein. Groningen-Maastricht is 4 uur en een kwartier. Dat is een verbinding die heel weinig wordt gebruikt en die enkeling die van Groningen naar Maastricht reist of andersom moet gewoon die 4 uur en een kwartier een mondkapje dragen. Het is niet anders.
Een BOA/V&S kan niet voor mij bepalen of mijn reis noodzakelijk is of niet.
Zelfs “ik moest er even uit” kan geldig zijn (na 8 weken thuis)
En dit toont tevens aan hoe dubieus een begrip als ‘alleen noodzakelijke reizen’ is
Dat het nu strafbaar zou worden, lees ik niet zo. Ik verwacht dat de basis hetzelfde zal zijn als in het voorjaar.
Musea blijven nu open met COVID regime maar je kan er alleen met auto naar toe?
Of lopend of op de fiets. Het is immers de bedoeling dat je een beetje in de buurt blijft en niet het halve land doorkruist om een museum te bezoeken. Dat zijn immers geen noodzakelijke reizen.
Ik wilde graag naar Groningen. Ook Leeuwarden stond nog op de lijst om het Prinsessehof te bezoeken. Fijn wat mooie spullen uit de betere tijd te bekijken.
Gewoon doen zou ik zeggen.Leeuwarden is wel een hotspot, maar als je je aan de regels houdt is het goed te doen.
Zo te horen bepaald Annemiek wat noodzakelijke is en wat niet.
Bij een ontevreden antwoord wordt u meteen gestraft.
Dat valt wel mee. Het zijn altijd scherpe analyse op basis van goede inlichtingen.
@Annemiek, wanneer kom je me halen? Ik heb mijn familie nu al maanden niet gezien en stap graag bij je achterop je fiets. Ze wonen 50 km verder, maar dat is voor mij geen probleem. Ik neem een kussentje mee.
Sorry, ik ben er niet om jouw problemen op te lossen. Ik vertel alleen wat het coronabeleid van het kabinet inhoudt. Geboden wordt om reizen tot een minimum te beperken. Dat geldt voor zowel de auto, fiets als OV. Dat men, zoals het gros van de mensen alhier, de aanwijzingen van de regering niet begrijpt, denkt de grenzen op te moeten zoeken of op dezelfde voet door te moeten gaan zonder enige aanpassing, zal ertoe leiden dat we alleen maar in een strengere lockdown terecht komen, waarin de regels wel streng opgelegd en gehandhaafd worden. Nu even je verantwoordelijkheid nemen, zal ervoor zorgen dat we ons in elk geval in redelijke vrijheid op straat kunnen blijven begeven.
We zitten nu met een situatie waarin ziekenhuizen steeds meer eigenlijk noodzakelijke ingrepen afschalen op basis van urgentie, met alle gevolgen van dien. En dan zijn er hier figuren die vinden dat je geen waardeoordeel mag geven aan bepaalde reizen. Het halve land doorkruisen voor een bezoek aan een museum is in de huidige situatie gewoon achterlijk. Zo’n reisje is niet noodzakelijk en kan gewoon worden uitgesteld tot de situatie het weer toestaat. Iedereen kan wel denken dat zijn/haar gedrag geen risico oplevert, maar inmiddels telt Nederland 188.876 besmettingen. Het gros van die mensen had achteraf gewild dat ze anders omgegaan waren met het risico op besmetting.
Nog even over museumbezoek, op de site van Spoordeelwinkel kan je kiezen voor ,,Beleef het thuis, 10 x virtueel eropuit” Zonder de deur uit te hoeven kan je genieten van o.a. een rondleiding door het Rijksmuseum, het Scheepvaartmuseum of het Groninger museum met uitleg over wat je ziet. Hartstikke leuk en interessant. Ook een boottochtje door Giethoorn of een bezoek aan de Efteling is mogelijk. Zonder mondkapje en altijd goed weer. Wat wil je nog meer?
Tja, het OV zit nu vol met (middelbare)school leerlingen en dat blijft…noodzakelijk?
Juist dezen houden zich niet aan 1,5 meter afstand in de trein. Ze gaan bij elkaar zitten met 6 tot 8 man en doen net of er niks aan de hand is. In de afgelopen week heb ik dit tweemaal meegemaakt op twee lange reizen met NS. Weer studenten en laat de rest van de mensen, die zich goed gedragen, gewoon reizen. Ook voor niet-noodzakelijke reizen.
Daar zijn we weer, De jeugd van tegenwoordig. Het lijkt wel of de tijd 70 jaar heeft stilgestaan. Die zin heb ik toen al vele malen gehoord. Misschien moet ik u er wel aan herinneren dat jongeren de zwaarste offers moeten brengen. Zij zijn degenen die bij de supermarkten uitgefoeterd worden, Door ouderen!!! zij brengen de zwaarste offers op de arbeidsmarkt. En op jongere leeftijd hebben zij het meeste behoefte aan contact. En die contacten worden hun onthouden om ouderen te redden, zonder dat daar iets tegenover staat. Om overlast door o.a. jongeren te beperken hebben ze ruim honderd jaar geleden de conducteur uitgevonden. En als die zeker in vergelijking met vakkenvullers goed betaalde functionarissen nog steeds rokend in groepen bij elkaar staan zonder dat zelfs een mondkapjes in zicht is. Wie moet dan die jongeren op een normale vriendelijke manier corrigeren?
Buiten de spits ervaar ik de treinen als uitgestorven.. Geen idee hoe het in de randstad is, maar buiten de randstad is deze maatregelen totaal overbodig.
Precies. Heb vandaag gereisd en het was stil. Op studenten na hield iedereen afstand en had mondkapjes op, ook vaak op het perron. Dus niet beperken in de stille gebieden. Moet per regio worden bekeken.
En dan krijgen we weer zo een halfbakken lappendeken, dat werkt alleen maar verwarring en ongewenst gedrag in de hand. Die kans hebben we als land gehad en werkte niet.
@Anoniem, die ervaring deel ik. Maar nu deze maatregel weer is ingevoerd, en ik blij dat ik dit al verwachtte. Ik was vaste klant, maar die tijd is voorbij. De auto wordt binnenkort geleverd.
Daar zal het milieu en natuur blij mee zijn!
Kan ook niet zeggen dat ik het OV in Twente echt te vol vind zitten. Zitten wel mensen in de trein, maar de 1,5m is prima vol te houden en de toeters staan allemaal op de snoeters. Ook ik ben een dalreiziger.
Dat er nu weer zoiets opgeroepen wordt doet mij denken dat de ventilatie in het OV niet op orde is, anders had men wel met lichtere maatregelen kunnen volstaan.
Men kan noodzakelijk reizen op ieder aspect benoemen. Als men werken moet, een bezoek wil brengen aan iemand of even een paar dagen er tussen uit wilt gaan. Men moet dit verspreid blijven doen, zodat het transportmiddel niet te vol wordt. Neem de juiste afstand in acht en blijf die monddoekjes gewoon gebruiken. En wees vriendelijk voor personeel en mede reizigers! Als men die richtlijnen aanhoudt zal het allemaal beter verlopen.
Ach, er wordt toch niet op gecontroleerd dus zo’n aanbeveling kun je gewoon negeren.
Kun je doen.
Of je neemt je verantwoordelijkheid.
Bij het gebruik van een OV chipkaart met of zonder korting bepaal je uiteindelijk zelf waar je precies naar toe gaat. Als het voor een persoon “noodzakelijk” of wenselijk is die plaats, winkel, persoon of anderszins te bezoeken, kan niemand dat A) controleren of ze zouden met je mee moeten gaan, of B) verbieden door een geldelijke sanctie op te leggen. Wel kunnen sancties opgelegd worden indien je je niet aan de regels houdt door A) geen mondkapje te dragen, B) de aanwijzingen op de stations of vervoermiddel op te volgen, C) verbaal of non-verbaal verzet te plegen aan het personeel van de vervoersmaatschappij, D) fysiek geweld te gebruiken en mede passagiers en andere omstanders in gevaar te brengen. In Duitsland – Nordrhein- westfalen – geldt al langer de regel dat boetes kunnen worden gegeven van Euro 150,- en verwijdering uit bus, trein of tram en of halte of station indien men zich niet aan de regels wenst te houden. Nederland heeft – alweer – een andere interpretatie. Wat verstaat de overheid precies uit “noodzakelijk”, moet de reiziger dit aannemelijk kunnen maken, bijvoorbeeld door een briefje te tonen of geprinte e-mail, dus bewijsmateriaal DAT men om geldige redenen is gaan reizen ? Ik hou mij aan de regels, anticipeer constant, gebruik ook in winkels en in de stad een mondkapje, was mijn handen regelmatig en vind het jammer dat men maanden geleden al niet veel eerder STRENGER is geweest en een EENDUIDIG beleid heeft gevoerd dat men altijd VERPLICHT is mondkapjes te dragen en boetes uit te delen in en buiten het OV ! Discipline kent men hier amper en velen denken te vaak luchthartig, te liberaal en laconiek zonder onvoldoende de consequenties ervan in te zien ! Ik hoop dat de nieuwe maatregelen – advies of wettelijke verplichting – of niet een beetje “mosterd na de maaltijd is”, wel dat het nu niet 5 minuten maar 2 minuten voor twaalf is om het tij te doen keren. Ik ben het dus eens met o.a. Arjan en hoop dat iedereen gewoon meewerkt, zijn plicht kent en GEZOND blijft of je nu jong of oud ben zeg ik als geboren 1960-er ! Reizen kan en mag wat mij betreft, maar met beleid, en of het nu zo gezond is om massaal te gaan carpoolen zonder mondkapje in die tweedehandse (milieu)vervuilende auto is ook maar de vraag. Ga dan liever mondkapje op met het OV of het nu nut of noodzaak is…
Op deze manier wordt een niet keuze reiziger (reiziger zonder auto of rijbewijs) niet nodeloos “zwaarder gestraft” dan een autorijder, zoals afgelopen mei/juni.
Kan me wel iets bij voorstellen als mensen met de auto kunnen gaan om dan de auto te nemen om zo de OV vrij te houden voor diegene, die geen ander transport optie hebben in het geval dat in het OV de veiligheid niet op een andere manier gegarandeerd kan worden.
Ik vind het belangrijk dat een ieder dezelfde reisrechten heeft.
Nabericht. Ik onderken als niet rijbewijs bezitter en dus niet autobezitter de reactie van Baardstaart t.a.v. de prioriteitsstelling en dezelfde reisrechten i.v.m. het gebruik van het OV. De afgelopen maanden ben ik zelfs zeer selectief in het gebruik en heb tot nu toe bijvoorbeeld slechts iets meer dan 3000 km met de trein gereisd in tegenstelling tot 2019 toen dat het vijfvoudige was en men “gewoon” de trein nam. Mensen moeten zelf de afweging maken wat voor hen het beste is zolang als de gezondheid maar niet in het geding is. Appels zijn normaal gesproken gezond om in te bijten, maar de huidige is wel een hele “zure”, hopelijk krijgen we spoedig weer zoete om van het leven te genieten en erin te bijten…
Gelukkig is het niet voor alleen noodzakelijke reizen. Het is ook lastig te bepalen wat noodzakelijk is en wat niet. Voor mij als student zonder rijbewijs zijn alle reizen met het ov noodzakelijk, omdat ik anders nergens kom wat verder is dan 10km. Het is ook niet de bedoeling om mensen beperkingen op te gaan leggen. Ikbezoek eens in de 2 a 3 weken vrienden met het ov, omdat ook ik mijn ontspanning nodig heb, wil dat graag ook blijven doen :). Ik stond echt te juichen dat ik nu zonder schuldgevoel het ov in kan gaan
Reizigers houden zich veelal aan mondkapjes advies. Maar hoe zit t met Ov personeel ? Heb al vele malen gezien dat ze met vijf of zes man/ vrouw bij elkaar stonden te kletsen. Zowel op het perron als in de stations hal. Geen mondkapje en geen 1,5 meter afstand…zelfs handen schudden was er bij toen het advies gegeven werd om dit vooral niet te doen.
Let wel dat er in het OV middel zelf een mondkapjesplicht is en voor het station etc een dringend mondkapjes advies. Overigens tochten stations doorgaans zo goed dat het met de ventilatie wel snor zit, behalve in mogelijk winkels, liften etc.
Bij een ongunstige wind kon je soms de pafpilaren ook 50 meter verderop op een overkapt perron nog ruiken. Ventilatie betekent dus niet automatisch schone lucht.
klopt
Corona deeltje is kleiner dan rook deeltjes!
Je kan het thuis testen met een mondkapje (uit en inkomende lucht).
(Taboe onderwerp op TV)
Tijdens de 1e coronagolf heb ik ook met de trein gereisd wegens vrijwilligerswerk. Als de OV bedrijven klagen over de financien, moeten ze dienstregeling tijdelijk op werkdagen volgens de weekenddienstregeling uitvoeren. De conducteur moet niet alleen de deuren centraal van de trein bij vertrek afsluiten, maar ook door detrien lopen voor controle!
In een weekenddienstregeling worden vooral sprinters geschrapt maar dat zijn op dit moment nou net de drukste treinen. Je kunt beter beginnen met het schrappen van een aantal series intercitytreinen.
Je moet juist géén treinen schrappen. Minder treinen betekent drukkere treinen, betekent meer besmettingen.
Gister gereisd van Heiloo naar Culemborg en terug. Zowel heen als terug een hele lange trein. Ik dacht daardoor nog lekker ruim op afstand te kunnen zitten, maar nee. Beide keren mocht er niet worden ingestapt in het achterste treinstel terwijl die wel de hele rit meegingen. Het was niet heel druk, maar waarom niet de mensen wat meer verspreid als de ruimte er was?
@Janneke 1
Als er een treinstel is afgesloten is dat meestal omdat een conducteur de trein te lang vindt voor het aantal aanwezige conducteurs, een wilde stiptheidsactie dus.
Ik heb een abbonement maar nog niet mee gereisd
Verplichting…
Waarom heeft men in Nederland eigenlijk gekozen voor een “advies mondkapjesplicht” en vanaf het begin niet meteen een “VERPLICHT” mondkapjesplicht als men de openbare ruimte zoals winkelcentra, openbaar vervoer, luchthavens, vliegtuigen, openbare gebouwen mét bijhorende sanctie / boete van Euro 150,- gaat betreden. Wie geen mondkapje om medische redenen kan verdragen zou ook een spatscherm als alternatief kunnen dragen. Door direct duidelijk de verplichting in te stellen ontstaat er meer duidelijkheid en geen versnippering en verwarring voor Nederlanders en niet Nederlanders.
De huidige situatie is zo’n typisch geval van “polderbeslissing”. Lang wikken en te lang wegen en dan met halve maatregelen komen waar de algemene gezondheid en de medemens niet bij gebaat is. Kordate en eendrachtige beslissingen en maatregelen nemen is blijkbaar niet Nederlands sterkste eigenschap, omdat we té liberaal willen zijn in tegenstelling tot enkele andere landen en daar koop je als reiziger weinig voor die toch op pad wilt gaan.
Gewoon niet met de trein reizen als je daar niets te zoeken hebt. Heel duidelijk, heel kordaat
Wie bepaalt of ik iets te zoeken heb in de trein?
Dat bepaalt u zelf. De oproep is echter duidelijk, we moeten met zijn allen minder reizen dan we de afgelopen weken gedaan hebben. Ieder individu kan zelf een keuze maken. Óf je kiest ervoor om gewoon door te gaan met reizen, niemand gaat u beboeten. Óf u neemt nog eens kritisch onder de loep welke van uw reisplannen misschien niet zo hard nodig zijn.
Met het wijzen naar anderen komt geen oplossing. Uiteindelijk zullen er toch mensen moeten zijn die hun reisplannen op offeren ten dienste van de samenleving. Mensen die in een volle treincoupé zitten, moeten zich de vraag stellen of hun eigen reis belangrijker is dan de reis van de mensen die in dezelfde coupé zitten.
Omdat de overheid juridisch gezien op dit moment helemaal geen mogelijkheid heeft om zoiets te verplichten. Dat schijnt wel te kunnen als de coronawet van kracht is.
Waarom iets verplichten als het niet werkt/schijnveiligheid.
Kom maar met wetenschappelijk bewijs en hamstertje verhalen tellen niet mee.
Beste Jan,
In Azië hebben de mensen zelf allang uitgevogeld dat het dragen van mondkapjes een goed idee is om verspreiding van ziekten te voorkomen.
Sommige dingen liggen zo voor de hand dat ze daardoor nauwelijks wetenschappelijk zijn onderzocht. Het is gewoon te logisch.
Zo hebben we in Nederland zonder wetenschappelijk bewijs uitgevonden dat het goed is je fiets op slot te zetten als je hem stalt.
Pas als bewezen is dat het niet helpt zet ik mijn mondkapje af.
De gaatjes tussen de draden in een geweven stof zijn ongeveer 1000 keer zo groot als de diameter van een virusdeeltje. Die virusdeeltjes passen daar dus probleemloos doorheen. De veronderstelling dat snuitlapjes van huis-, tuin- en keukenstof zouden werken is dus verre van logisch.
Desondanks ben ik blij dat er straks een verplichting is. Dan hoef ik namelijk niet meer te kiezen tussen ofwel vrijwillig een snuitlapje dragen en dus rondlopen als een idioot die denkt dat snuitlapjes werken, dan wel geen snuitlapje dragen en daarom lastiggevallen worden door idioten die menen dat ik hen extra risico oplever door er geen te dragen, maar kan ik me gewoon aan de wet houden.
@ Johan
Ja maar, de virusdeeltjes ‘reizen’ toch op druppeltjes?
@Simon
Als je een regenjas zou dragen van de stof waarvan een snuitlapje is gemaakt, blijf je dan droog in de regen? – Zo niet, dan is het snuitlapje niet vloeistofdicht en blaas je die vloeistofdruppeltjes er vroeg of laat dus alsnog doorheen.
Virusdeeltjes tegenhouden met een filter is bijna ondoenlijk, omdat de gaatjes dan zo klein moeten zijn dat ademen heel moeilijk wordt, zeker als na verloop van tijd gaatjes verstopt gaan zitten met alles wat uit je adem wordt gefilterd. Wat misschien zou kunnen werken is als je uit zou ademen door een soort snorkel met daarin iets dat de virusdeeltjes onschadelijk maakt, een sterke UV-lamp ofzo.
@ Johan
Akkoord, ik snap uw redenatie maar ga er toch maar vanuit dat wanneer ik in een mondkapje kuch de druppeltjes minder ver komen dan wanneer ik in de vrije ruimte kuch.
p.s. Momenteel kuch ik niet, maar wat niet is kan plotseling komen nietwaar? Ik hoor genoeg mensen om me heen kuchen en hoesten.
Het is herfst dan zijn mensen wat verkouden is van alle jaren stop gewoon met deze angst leef gewoon.
ziekenhuis opnames zijn niet anders als andere jaren rond deze tijd
Geef dan eens wat concrete cijfers over de ziekenhuisopnames van (bijvoorbeeld) de laatste 3 jaren?
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/influenza/cijfers-context/ziektelast#node-ziektelast-influenza-berekend-voor-surveillance-van-influenza-20182019 misschien kan je hier iets mee
Die cijfers gaan de ziektelast. (Dat is het aantal verloren gezonde levensjaren ten gevolge van in dit geval influenza.) Dat heeft dus helemaal niets van doen met het aantal ziekenhuisopnames.
Inmiddels heeft de NS aangekondigd dat er preventief een aantal diensten niet worden uitgevoerd. Zou het internationale treinverkeer ook weer de dupe worden?
Het artikel over het schrappen van treindiensten: https://www.at5.nl/artikelen/205045/ns-zet-minder-nacht-en-forensentreinen-in
ik wil graag rond 13 november naar eindhoven reizen ,kan ik dat gewoon doen ,ook als ik een weekendtas bij me hebt.
Komende donderdag is er een meeting van EU-leiders. Met de opkomende getallen Corona in geheel Europa zou het er wel eens van kunnen komen dat ook het internationale treinverkeer weer wordt opgeschort.