Antwerpen krijgt verbinding met ICE naar Keulen
18 jun 2025 11:44
Antwerpen krijgt een verbinding met de ICE. Deutsche Bahn heeft bij de Belgische regulator een melding gedaan voor een ICE-dienst van Antwerpen naar Keulen via Brussels Airport, Leuven, Luik, Aken en Keulen.
Volgens de Belgische krant Het Laatste Nieuws moet de trein vanaf 7 september 2026 twee keer per dag rijden. Vanuit Antwerpen zijn de beoogde vertrektijden 11.00 uur en 19.00 uur. Vanuit Keulen zijn de vertrektijden 06.00 uur en 17.00 uur. De rit duurt volgens de planning 2,5 uur.
Eerste hogesnelheidstrein voor luchthaven
De ICE’s zullen van Antwerpen tot Leuven over het klassieke spoor rijden. Vanaf Leuven gaan de treinen over Hogesnelheidspoorlijn 2 van Leuven naar Luik. Luchthaven Brussels Airport wordt met deze verbinding voor het eerst ontsloten per hogesnelheidstrein. Antwerpen ontvangt voor het eerst Duitse ICE-hogesnelheidstreinen.
Momenteel rijdt Deutsche Bahn alleen ICE’s vanaf Brussel Zuid naar Frankfurt via Brussel Noord, Luik, Aken en Keulen. Er gaan maximaal acht ritten per dag naar Frankfurt. Op dezelfde route rijdt ook Eurostar een aantal ritten per dag tot Keulen.
Wellicht ook goede reisoptie voor Zuidwest Nederland
De nieuwe verbinding van Antwerpen naar Keulen kan een goede reisoptie zijn voor treinreizigers die vanuit het zuidwesten van Nederland naar Duitse bestemmingen willen. Hoe goed deze reisoptie uit gaat pakken, is pas duidelijk als de dienstregelingen voor 2026 bekend zijn.
(c) Treinreiziger.nl
ik dacht dat belgie constant claimde dat het spoor antwerpen-brussel overvol is, en dat er geen ruimte is voor ook maar één trein meer.
De trein gaat naar Zaventem, niet naar Brussel centrum met de tunnels. Dat zouden we vanuit NL ook moeten doen.
Dat doen we vanuit NL ook, punt is dat belgie een trein naar brussels-luxemburg (dus niet via de noord-zuidtunnels)heeft afgeschoten omdat het niet zou passen. ditto voor via brussel west omrijden naar brussel zuid(en zo de drukke tunnels ontwijken)
De problemen zitten in de Brusselse tunnel, maar ook tussen Mechelen en Antwerpen. In Morstel klagen ze steen en been dat op station Morstel Oude God nu veel mindere treinen stoppen.
Natuurlijk gaat de Eurocity Direct niet via luchthaven Brussel, want dit. Is een omweg.
De grwone Eurocty, die uit Rotterdam vertrekt, gaat wel via luchthaven Brussel.
Klopt
De frequentie van ICE Antwerpen – Köln is slechts 2 keer per dag. Wat anders dan Eurocity Direct Brussel – Amsterdam Zuid (1 keer per dag). En dan maakt het ook gebruik van de Diabolo spoorlijn. En vervolgens rijdt het door naar Leuven, Luik en Aachen.
Daarmee doet DB Infrabel en Belgische treinreizigers een plezier mee. Want het is een nieuwe verbinding.
Verbaas dat NMBS dit niet al eerder heeft gedaan. Vanaf Eupen/Welkenraedt laten ze hun IC altijd naar Brussel Zuid gaan via de HSL 2 (Luik – Leuven) rijden. Wordt HSL 3 (Luik – Welkenraedt) ook beter benut.
Je ‘dacht’ dat?
Klopt
Mooi voor Antwerpen, en Keulen. Dan rijden ze toch over de Diabolo. Of hoe zit dat?
Als het goed gaat kunnen ze ook wel naar Rotterdam. Dat is minder dan 30 minuten 🙂 Als er geen Traxx met software storing op de rails staat. Helaas moest ik dat vorige week nog ervaren. De ICng deed het zo leuk, tot de grens waar een Belgisch Traxx een half uur nodig had om te resetten. De machinist zwaaide nog met een dom gezicht toen we passeerden op Noorder-Kempen 🙁 Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een bedienfout en kwamen twee treinen vol met 30 minuten vertraging aan op Antwerpen door het gekloot van dienen machinist.
opzich zijn de tijden ruim genoeg om dat in te passen, maar past die trein wel door de blaaktunnel bij rotterdam?
waarom niet, die is er waarschijnlijk al eens doorheen gereden voor het HSL testen.
Ik bedoelde dat er genoeg capaciteit is voor de trein, helemaal of deze kan keren in rotterdam.
Qua afmetingen kan de ice 3 neo overal in nederland met bovenleiding rijden.
Bedienfout? Vertel eens, want je weet klaarblijkelijk meer dan ik, terwijl ik bij die toko werkzaam ben. Dus ben erg benieuwd naar uw expertise.
Awel ik wil jullie ook graag fijntjes herinneren dat je vroeger een keer per uur een trein had van Den Haag CS naar Koeln. Nu wordt vol tamtam aangekondigd dat deze route van Antwerpen – Koeln ook gunstig zou zijn voor Zuid West Nederland.
M.a.w. je haalt een goed direct product weg en enkele tientallen jaren later presenteer je vol tam tam een minder product (overstappen en omrijden via Brussel in de ronde). Ik kom zelf uit Breda en ik ben ook al wat ouder en ik heb ook geen versleten geheugen. Het zou pas echt een product verbetering zijn als ze de nieuwe ICNG-D’s gebruiken voor de treinlijn Den Haag Centraal – Koeln weer te herstellen.
Dan mag je eerst het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülmen verdubbelen, want nu kan er geen trein meer bij op dat overbelaste enkelsporige traject.
Ik dacht dat duitsland beloofd had dat te doen als onderdeel van de 3x ijzeren rijn?
Dat was geen uurdienst. De dienst Den Haag CS-Köln Hbf reed negen keer per dag.
Die trein opheffing is al zo lang geleden. Dat heeft geen enkel verband. DB wil gewoon zijn netwerk uitbreiden en dat kan zo. Leuk dat ze het doen.
Van de weinige Buurlandftreinen zijn er een paar opgeheven op de minder drukke routes. Vraag is of de rijpaden nu zijn vergeven aan meer regionale treinen of aan goederentreinen.
Den Haag – Köln met ICNG – D zal prima idee zijn.
Maar waarschijnlijk is zoals Erno al aangeeft ergens geen ruimte voor. Zie je ook met de verbinding van START Düsseldorf – Eindhoven. Die hebben dezelfde rijpatroon tussen Düsseldorf – Venlo als de huidige trein.
Was de voormalige IC Den Haag – Köln niet geïntegreerd in de Duitse dienstregeling? Je ziet vaak dat NS en DB hun dienstregelingen integreren in plaats van het te versnellen.
Nee, de vroegere intercity-dienst Den Haag CS-Köln Hbf was niet geïntegreerd in de Duitse dienstregeling. De treinen van deze dienst stopten in Duitsland alleen te Kaldenkirchen, Viersen en Mönchen=Gladbach Hfb, en waren op het Duitse traject geclassificeerd als D-trein zonder toeslag, zodat zij in voorkomende gevallen voorrang hadden op treinen met een lager geclassificeerde “Zuggattung”.
Es geht voran!
Luchthaven Zaventem bij Brussel had eerder een Thalystrein hier, maar is door de geringe belangstelling ervan weer opgeheven! Nu de Duitse evenknie het stokje gaat overnemen met twee slagen heen en weer is het de vraag of deze nieuwe herkansing van een HST trein genoeg belangstelling krijgt. Van Antwerpen Centraal , Luchthaven Zaventem en Leuven ( dit wordt een primeur voor deze mooie, oude universiteitsstad) , waar normaal de ICE en Eurostar Red door heen razen op weg naar Brussel en Keulen en Frankfurt Main Hbf. Nu hoop ik dat er ooit nog een directe trein komt van Rotterdam, Breda, Luchthaven Zaventem, Brussel Luxemburg, Louvain la Neuve. Dan krijgt Nederland een directe verbinding met de Europese Wijk waar het Europarlement zetelt en je ontlast de overvolle Noord Zuidverbinding van de Belgische hoofdstad.
Ook een IC trein Roosendaal Essen Antwerpen Centraal, Gent, St Pieters , Kortrijk, Lille Flandres zal een aanwinst zijn. Nu heb je een uurdienst Roosendaal Essen Antwerpen Centraal , Puurs en met die nieuwe IC kom je ook direct in andere Belgische steden en in Noord Frankrijk. Deze verbindingen zullen welkom zijn, nu zijn de verbindingen al wat schaars van Roosendaal en Breda naar Antwerpen en terug. Als Weert straks nog een grensoverschrijdende verbinding met Belgisch Limburg en verder krijgt, wordt het nog diverser en makkelijker! Ik hoop dat daar ook eens serieus nagekeken wordt, het scheelt een hoop ongemak met extra overstappen en de reis wordt hierdoor ook meer comfortabeler. Plus je hebt meer uitwijkmogelijkheden van reisdoelen, niet alleen Antwerpen of Gent, ook andere Belgische ( en eventueel de Franse stad Lille) zijn beter bereikbaar.
IC Charleroi van Essen ieder uur via Brussel.
Was kortgeleden op niveau – 2 op station Antwerpen Centraal. Zag je twee keer per uur een IC Charleroi – Antwerpen Centraal.
Daarna krijg je een splitsing. 1 keer per uur naar Noorderkempen. En 1 keer per uur naar Essen. Treinmaterieel: Locomotief reeks 18 met 8 M 6 rijtuigen. Waarmee station Noorderkempen eindelijk volwaardig is geïntegreerd in de Belgische en Nederlandse spoornet.
Breda lijkt me dan een zinniger station voor deze Vlaanderen (Breda – Antwerpen – Kortrijk – Rijsel Vlaanderen) lijn. Dan heb je een grotere stad met veel overstap mogelijkheden. Dit wordt dan een nieuwe 3 landen trein.
Laten we het eerst hebben over de belangrijkste verbindingen.
Overigens is Louvain-la Neuve een kopstation.
Die Thalys was bedoeld als vervangde feeder voor vluchten naar Afrika van Brussels Airlines, om de markt in/rondom Parijs te bedienen (er gaat ook een vlucht van/naar CDG).
Het gerucht gaat in België dat deze trein codeshare krijgt met Lufthansa/Brussels Airlines voor Frankfurt. Dat is wel een forse reistijd op een onbetrouwbare verbinding, en als dit echt zo belangrijk was voor Lufthansa hadden ze het ook al lang kunnen testen naar Brussel-Zuid, zoals Air France doet. Het gaat namelijk om passagiers van/naar België die vanaf Frankfurt vliegen ipv Zaventem, niet om vanuit Duitsland reizigers naar Zaventem te brengen.
DB vult een gat op het Belgische spoornet. Lees niet over samenwerking met NMBS. Is DB dus een open access vervoerder?
In ieder geval een aanwinst. Antwerpen – Köln via vliegveld Zaventem – Leuven – Luik – Aachen is een gat wat NMBS zelf nog niet heeft opgevuld.
Als de proefperiode vanaf 7 september 2026 kan DB het uitbouwen qua frequenties. Eventueel kan het doorgetrokken worden naar Breda via niveau – 2 op Antwerpen Centraal. Waarschijnlijk zal ICE Antwerpen – Köln starten op niveau + 1.
Opmerkelijk dat deze ICE Frankfurt niet als begin/eindpunt heeft. De reden kan knelpunt Köln Hbf zijn met die zessporige spoorbrug. Dat is een flessenhals.
Kleine toevoegingen over het potentieel van de ICEs naar België
Ik hoop al jaren dat de ICE Brussel-Frankfurt in het Lufthansa Express Rail programma zou worden opgenomen zodat je ipv met het vliegtuig ook in 1 boeking van Brussel (en Luik) met de trein kan gaan en in Frankfurt op een langeafstandsvlucht van Lufthansa zou kunnen overstappen (diezelfde ICE kan je nu al boeken via dit programma vanuit Aken). Hopelijk zullen ze dan ook overwegen de ICE naar Antwerpen ook te gebruiken en dan kan Brussels Airlines ook een hele lijst aan Duitse bestemmingen met een vlotte overstap in de luchthaven aanbieden (moet niet al te moeilijk zijn het akkoord tussen Lufthansa en DB uit te breiden tot andere Lufthansa Group airlines). Op termijn kan dit hopelijk toch het aantal vluchten beperken tussen Brussel en Frankfurt. Stel dat ze de ICE vanuit Antwerpen zelf ooit tot Frankfurt Airport laten gaan zou het heel interessant zijn mochten reizigers die nu overstappen in Frankfurt op een vlucht naar Brussel en dan in Brussel opnieuw uiteindelijk deze middenvlucht kunnen inwisselen voor een ICE treinrit.
Het zijn maar enkel ideeën natuurlijk maar opzich moet er toch meer over nagedacht worden over hoe reizigers tussen hubs van airlines die close samenwerken met de trein te laten gaan ipv het vliegtuig (waar deze hubs relatief snel verbonden kunnen worden met een trein zoals Brussel Frankfurt of Amsterdam Parijs)
De Hohenzollern spoorbrug is een knelpunt. Zes sporen lijken veel, maar twee daarvan zijn alleen voor de S-Bahn.
ICE’s van Amsterdam naar Frankfurt gaan niet meer via Köln Hbf, maar blijven op de rechteroever van de Rijn en stoppen in Köln-Messe-Deutz.
Voor inzet op de HSL-Zuid en de HSL4 is een aanpassing van het ETCS systeem in de ICE 3Neo nodig; het ontbreekt aan de juiste sleutels. Een inzet ten noorden van Antwerpen zie ik er derhalve niet snel van komen.
Encryptiesleutels voor rijden op HSL Zuid ontbreekt bij de ICE3 NEO.
Zouden ze dat alsnog kunnen aanpassen? Of moet je dan een ICE 5 NOVO voor hebben?:
https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-presents-its-new-high-speed-train-velaro-novo
Niet dat het zo noodzakelijk is dat de ICE Köln – Antwerpen doorgetrokken wordt naar Breda. Daar heb je de Eurocity Rotterdam – Brussel voor.
Misschien zit ik 7 september in deze ICE.
Ik zet de mogelijkheid in mijn agenda.
Een dagje Antwerpen vanuit Koeln.
Misschien in de toekomst de trein laten doorrijden tot Breda?
Breda – Antwerpen – Zaventem – Leuven – Luik – Aken – Keulen.