Arriva introduceert nieuwe WINK-treinen in dienstregeling
09 apr 2021 10:36
Vanaf maandag is het zover. Dan rijden de 18 nieuwe WINK-treinen van Arriva op de noordelijke lijnen, vooral in Friesland en tussen Groningen en Leeuwarden. De vervoerder benadrukt dat deze treinen duurzamer en stiller zijn. Ook zegt Arriva dat het comfort hoger is.
Op weg naar zero-emissie
De WINK ontleend zijn naam aan de afkorting “Wandelbarer, Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug”, vrij vertaald betekent dat flexibele, innovatieve korteafstandstrein. De WINK-treinen rijden op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een synthetische diesel. HVO is gemaakt van 100 procent afgewerkte keukenoliën die niet meer in de voedselketen bruikbaar zijn. HVO heeft een CO2-reductie van 90 procent.
De treinen zijn voorzien van accu’s die energie opslaan en afgeven. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in grote batterijen en vervolgens gebruikt om de systemen in de trein te laten draaien op stations, zonder dat de trein daarvoor stationair hoeft te draaien. Daardoor zijn de treinen stiller. Ook zijn de treinen voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor.
Meer comfort en reisbeleving
Eerder is Arriva ook al begonnen met het vernieuwen van de bestaande GTW-treinen. De rode huisstijl is ingeruild voor een groen/turquoise kleurstelling. Die wordt ook toegepast bij de nieuwe WINK-treinen. Ze hebben aan de buitenkant een drukte-indicator, zodat reizigers kunnen zien of er nog zitplaatsen zijn. De trein is uitgerust met oplaadpunten voor telefoons en laptops. Ook is er een afgesloten stiltecoupé en een werkcoupé met verstelbare verlichting.
In de trein is er voor noodgevallen ook een AED aanwezig. Deze vind je tegenover het toilet waarin ruimte is om je baby te verschonen.
Namen
Alle achttien WINK-treinen hebben een naam van een bestemming gekregen. Samen met de reizigers zijn deze namen uitgezocht. Je vertrekt straks met bijvoorbeeld de Noorderzon, Oerol of Hongerige Wolf-trein.
De treinen zouden overigens oorspronkelijk in december in de dienstregeling geïntroduceerd worden, maar door de coronacrisis is dit vier maanden uitgesteld. Tijdens de eerste lockdown lag de toelatingsprocedure stil.
worden aleen nieuwe treinen gestationeerd in het noordenen niet in de rest van nederland bv in het
zuiden
De WINK treinen zijn inderdaad voor het Noorden. Die zijn bij de aanbesteding van de Noordelijke nevenlijnen beloofd. Er zijn ook nieuwe elektrische treinen voor het Zuiden toegezegd, nadat de Maaslijn is geëlektrificeerd. Maar dat gaat wat langer duren.
Jammer dat ik er niet in de buurt woon… Heerlijke geur van afgewerkt patatvet. Wellicht ook een aanrader als de lijn Zutphen – Oldenzaal nieuw materieel nodig heeft.
Zutphen – Hengelo gaat onder de draad, dus waarschijnlijk ga je daar in de toekomst flirts krijgen of iets dergelijks. Hetzelfde geldt ook voor Almelo – Mariënberg.
Asjeblieft geen waterstof treinen op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal! Elektrificeren heeft veel meer voordelen, zo kan er eventueel ook een NS-intercity gebruik van maken (Hengelo-Rotterdam?). Met waterstoftreinen beperk je de mogelijkheden gewoon aanzienlijk, voor bepaalde trajecten in het Noorden is het echter wel een goed alternatief.
Ha ha, de intercity van Rotterdam van Lochem.
Wel cynisch dat nieuwe treinen met corona nu in feite overbodig zijn.
Hopelijk is dat tijdelijk, maar het is moeilijk om de toekomst te voorspellen.
Regeren is vooruitzien is een bekend gezegde, dus nu investeren voor de toekomst voor als er ooit weer betere tijden komen. A propos de kleuren bevallen mij wel, rustgevend, en het toilet is gelukkig niet zo druk als de NS SLt/SNG Mondriaan WC. Turquoise was ooit een kleur die voor de NS 1300 eloks gereden heben en nu weer terug zijn van weggeweest.
Nu maar afwachten wie als eerste treinreiziger straks alle achttien naam gerelateerde WINK treinstellen in korte tijd bereisd heeft waar de eerste klas overigens ontbreekt, lekker zitvlees verzamelen…