fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Boete voor NS vanwege uitgedunde dienstregeling

06 jun 2023 21:51

NS krijgt een maximale boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar heeft afgeschaald, zegt verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur).

Tik op de vingers

Het kabinet schoot het bedrijf tegemoet met 274 miljoen euro om te compenseren voor tegenvallende reizigersaantallen in de nasleep van de coronapandemie. In ruil moest de NS de dienstregeling in stand houden, maar dat heeft het bedrijf niet gedaan. Het boetebedrag moet worden geïnvesteerd in iets waar de reiziger voordeel van heeft.

Heijnen spreekt via haar woordvoerder van “een tik op de vingers” voor de NS. De spoorvervoerder heeft zich wel aan de afspraken gehouden die zijn verbonden aan het gebruik van het spoor tot en met 2024, zoals het verzorgen van voldoende zitplaatsen. Maar voor de extra afspraken die zijn verbonden aan de coronasteun krijgt het bedrijf geen “groen vinkje”. De laatste keer dat de NS een boete kreeg opgelegd was in 2017.

Personeelstekort

Vooral in de tweede helft van 2022 stond de dienstverlening volgens de staatssecretaris onder druk vanwege de opgelopen personeelstekorten. Reizigers hadden last van drukkere treinen, onverwachte uitval en langere reistijden. Het plan van de spoorvervoerder om de personeelstekorten te verkleinen lijkt dit jaar zijn effect te hebben, zegt Heijnen. Ze vindt het ook een “voorzichtig bemoedigend signaal” dat treinen minder zijn uitgevallen en minder druk zijn nadat in december een nieuwe dienstregeling is ingevoerd.

Een woordvoerder van de NS zegt te begrijpen dat de boete is uitgedeeld, “omdat er minder treinen zijn gereden dan aanvankelijk de bedoeling was” in een “zwaar en vervelend jaar”. De spoorvervoerder hoopt na het invoeren van de nieuwe dienstregeling “stap voor stap” verbeteringen door te voeren.

Weinig effect

Treinreiziger.nl verwacht dat de boete weinig effect voor de reiziger zal hebben. “1,5 miljoen klinkt veel, maar voor een bedrijf als NS is dat bijna een broodkruimel” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Dagelijks reizen honderdduizenden mensen met de trein. “Die zou je met 1,5 miljoen misschien een kopje koffie kunnen aanbieden. Maar echt een investering waar veel reizigers iets aan hebben is met 1,5 miljoen euro nauwelijks mogelijk.”

ProRail

In april vorig jaar zijn duizenden reizigers gestrand omdat door een IT-storing een planningssysteem uitviel. De NS heeft volgens Heijnen een plan uitgewerkt om bij herhaling toch treinen te laten rijden, dat als het goed is eind dit jaar wordt doorgevoerd.

ProRail krijgt ook een boete opgelegd, van 100.000 euro. De spoorwegbeheerder heeft op de meeste terreinen goed gepresteerd, zegt Heijnen, maar op een aantal specifieke punten niet. Reizigers hadden te maken met te veel vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen. Dat rekent Heijnen ProRail en NS gezamenlijk aan. Ook waren goederenvervoerders vorig jaar niet tevreden over de geleverde diensten van ProRail.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
11 maanden geleden

De eerste vraag is van wie is de NS… Antwoord is van de staat. Dus een duidelijk gevalletje van Vestzak Broekzak politiek. Wat de staat aan boetes aan de NS geeft komt gewoon minder binnen als winst. Kortom staat mooi in de media die boete, maar daar blijft het dan ook bij.

De volgende vraag is als er een echte sanctie opgelegd gaat worden dat er een aantal lijnen naar private vervoerders gaan, maar ook die zitten met hetzelfde probleem… Vergrijzing en personeelstekorten. Alleen hebben de private bedrijven door hun service en controle teams minder conducteurs nodig als het goed is. Dus dat gaat het dus ook niet oplossen vrees ik.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

2 Baardstaart ga elders staren of je baard scharen.
Je zit op de verkeerde site met je OV -onvriendelijke CO2 propaganda/gezeik.
Heb je nix beters te doen?

Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Graag meer respect, deze reactie kan niet door de beugel.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is zelfs broekzak broekzak: De overheid int de ‘boete’ niet. NS hoeft dus alleen maar een stickertje te plakken op anderhalf miljoen aan investeringen die ze toch al wilden doen.

Mark
11 maanden geleden

Hoezo? Hij heeft wel degelijk een punt. NS heeft in de corona-periode miljoenen ontvangen van de staat en moet nu een boete betalen. NS is van de staat, dus het is een negatieve sigaar uit eigen doos.

Hoe straf je echt de NS? Nou, zoals hij zegt: lijnen ‘afpakken’. Maarja, dat gaat hem ook niet zomaar worden.

Ajaxcied10
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mark

Niet helemaal.

NS is eigendom van MINFIN terwijl IenW de consessie verleent en de boete uitdeelt.

De aandeelhouder word dus wel degelijk getroffen.

Chris
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mark

Laat ik je dit zeggen: om lijnen afpakken lachen ze zich dood bij NS. Je pakt ze door een BUITENLANDSE partij een vijandig bod te laten doen op NS. En laat ik nou toevallig vinden dat óf NS een bod moet doen op NMBS of omgekeerd. Nederland én België zijn allebei absoluut te klein voor een nationale vervoerder. De grootheidswaanzin doet anders vermoeden.

Baardstaart
11 maanden geleden

Personeelsgebrek en vergrijzing is de oorzaak van veel van de problemen en daarom zal daar naar gekeken moeten worden. Boetes en liberaliseringen ansich gaat het niet oplossen. Het antwoord is zelfstandig rijdende treinen.

Wat er mijninziens wel moet gebeuren als er aan de slag gegaan wordt met de city sprinter tussen Leiden en Dordrecht is kiezen voor zelfrijdende metro/treinen naar Rijselse snit. Dit soort lijnen zijn zeker ook nodig in de rest van de randstad waar grotendeels al 4 spoors liggen. Doortrekken van deze metro van Leiden naar Amsterdam CS ook wenselijk. Op de schiphollijn tussen Hoofddorp en Leiden rijden dan alleen deze intensieve metrotrein. Dito tussen einde Schipholtunnel naar Amsterdam CS en zou gekeken moeten worden of deze via de Noord Zuid lijn kan rijden. Wel is het belangrijk dat het materiaal en traject onderhoudsarm en weinig lange onderbrekingen hebben. Onderhoud kan je niet voorkomen, maar als je wilt dat mensen hun auto’s weg doen moet je er wel op het OV kunnen vertrouwen.

Je bent op deze manier minder personeel nodig, je hebt veel vervoerscapasiteit (tot 12 treinen per uur)

Uiteindelijk zijn zelfrijdende metro’s geen nieuwe techniek, maar iets wat in Rijsel al 30-40 jaar functioneert en kan een prima oplossing zijn voor de vervoersbehoeften in de randstad. Verder zouden alle treinen/trams die in staat zijn om op volledig spoorwegovergang vrij kan rijden snel richting volledige automatisering moeten gaan. Personeel, dat hiermee vrijkomt kan dus op moeilijkere trajecten rijden waar dat niet mogelijk is. Dit lost helaas de OV problemen in de regio niet op, maar kan in de randstad wel iets oplossen. Verder kost de implementatie van dit ook de nodige tijd. Een decenium.

Henk
11 maanden geleden

Wanneer krijgt Arriva een boete voor de puinhoop in Zuid Limburg? De sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen zouden alweer gaan rijden, maar dat gebeurt maar zelden.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Dat is een zaak van de Provincie Limburg, daar gaat de minister niet over.

Els
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Zeer goede vraag, dacht ik ook meteen aan toen ik artikelen aangaande dit onderwerp las. Je kunt vanalles vinden van NS, maar in mijn ogen presteren ze nog altijd veel beter dan Arriva waar we het hier tussen Maastricht en Aachen mee moeten doen. Afgelopen zaterdag 3 juni gewoon de helft minder treinen, volgens de Arriva app wegens personeelstekort. Als er 1 treinverbinding onbetrouwbaar is, is deze het wel. De sneltrein Maastricht – Heerlen rijdt sinds een half jaar niet meer en doorrijden naar Aachen is er sinds vorige zomer al niet meer bij. Tegenwoordig ALTIJD overstappen in Heerlen, ook nog via de stationshal…..heel fijn met begage en liften in Heerlen die 9 van de 10 keer defect zijn. Als je pech hebt mag je vervolgens nog een 2e keer overstappen op een Duitse trein in Herzogenrath, waar officieel je NL’se treinkaartje/OV chip niet geldig is. Terugreis vanuit Aachen exact dezelfde ellende, je bent een eeuwigheid onderweg. Lachwekkend dat er überhaupt nog wordt gesproken over deze verbinding doortrekken tot in Luik, dat wordt – vrees ik – een nog grotere ramp. Ongelofelijk dat Arriva wegkomt met het consequent ver benedenmaats presteren op deze lijn. Verder constateer ik steeds meer ongure types en vreemde figuren op deze lijn, vooral in de avonduren. Denk dat in de avonduren nog geen 20% van de reizigers op deze lijn een geldig vervoerbewijs heeft, vrijwel niemand zie je in- of uitchecken. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat ze wel een los kaartje uit de automaat of in de app hebben.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Els

De NS heeft de personeelsproblemen redelijk onder controle gekregen door de zeer impopulaire maatregel om de dienstregeling uit te dunnen. Achteraf is dit wel de minst slechte keus (goede keuzes bestaan hierin niet.) van de mogelijke keuzes geweest. Arriva zou ook deze keus moeten maken en dus een mix maken van uitdunnen dienstregeling icm het verlengen van treinen. Leuk is het niet en de reizigers maak je er in eerste instantie ook niet blij mee, maar dit is altijd nog stukken beter dan treinen die gewoon willekeurig uitvallen en het een lotto is of een trein wel of niet rijdt.

Erno-Berk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Arriva rijdt toch al een uitgedunde dienstregeling in Zuid-Limburg om zo wel te garanderen dat de geplande treinen wel rijden? Zo rijdt er al een tijdje slechts 1x/uur een trein tussen Sittard en Heerlen en rijden de sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen zeer beperkt.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Komt na een boete weer meer personeel. Komt als er een nieuwe vervoerder komt ineens meer personeel? Deze rituitval zijn het gevolg van personeelstekorten en er is maar een oplossing en dat is meer personeel, maar dat is sneller gezegd dan gedaan. Boetes gaan daarom mijninziens zeer weinig oplossen. Verder is uitdunnen van de dienstregeling met langere treinen, die wel rijden de enige tijdelijke oplossing.

Er moet gekeken worden hoe het met de personeelssituatie over pak em beet 5 a 10 jaar is en daar zou je naar moeten kijken wat de toekomst van het OV is. Voldoende personeel. Goed: investeren in kwalitatief goed OV. Slecht: dan zou je als overheid toch in moeten zetten op de auto en het OV en andere reisvoorzieningen als oplossing voor rijbewijs en autolozen.

Tonny
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

als ik het me goed herinner heeft Arriva een boete gekregen hiervoor.

Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Wat ik heb begrepen is een boete, opgelegd door de provincie Limburg, zeker een reëel. De provincie Limburg dreigde vorig jaar in elk geval wel met een boete.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

@Henk, goeie vraag EN met te korte stoptreinen type GTW en kapotte toiletten van Heerlen naar Aken valt mij op ! En tijdens Pinkpop van vrijdag 16 tot en met 18 juni aanstaande rijden er al helemaal GEEN treinen tussen Heerlen en Aken, wel pendeltreinen Heerlen – Landgraaf, en worden bussen naar Aken ingezet.
Die NS boete is maar een druppel op een gloeiende plaat en weten bewindsvoerders en beleidsmakers zittend achter hun bureau hoe het daadwerkelijk is gesteld met het OV anno 2023 ?

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat er geen treinen rijden naar Aachen tijdens Pinkpop is al jaren zo. De Provincie Limburg is akkoord met die regeling.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dank u wel voor de tip meneer Frans 😉 Alle reden om deze lijn te vermijden tijdens het Pinkpop weekend.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Stoppen die vervangende bussen ook bij de Elisenbrunnen in Aken? Daar willen veel Limburgers nu juist naar naar toe in plaats van het excentrisch gelegen Hauptbahnhof.
Ideaal om te winkelen. De Mayersche Buchhandlung heeft een leuk assortiment Nederlandstalige boeken, maar anderen willen naar de Antoinusstrasse.

Anoniem
11 maanden geleden

Money laundering

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

…Bruce Springsteen & Pinkpop….
1) Dat er geen treinen van Heerlen naar Aachen tijdens Pinkpop rijden heeft ook te maken met het feit dat de spoorwegovergang bij perron 1 naar de Stationsstraat met linten is afgezet om mensen die van de pendeltrein uit en naar Heerlen komen /gaan onbelemmerde doorgang te verlenen en niet steeds geconfronteerd te worden met open en dicht slaande slagbomen. Er zijn zelfs NS in-uitcheckpalen op station Landgraaf aanwezig naast de reguliere Arriva alsmede enkele (eet)tentjes voor het station en treinpersoneel en beveiliging. De extra treinen tijdens dit soort van evenementen staan bij o.a. NS reisplanner aangegeven !
Daarom worden EXTRA treinen ingezet zeker nu men alles gelukkig dubbelsporig heeft gemaakt en treinen niet op elkaar hoeven te wachten vanwege de eertijds zijnde enkelsporig traject, ook alleen de sporen 1 en 2 gebruikt worden, met een doorgaande trein naar Kerkrade Centrum.
Er heeft trouwens een her-perronnummering en opknapbeurt op station Landgraaf voorgedaan. Was het eerst 3-1-2, nu is 1 naar Heerlen, 2 naar Kerkrade en 3 naar Herzogenrath / Aachen. Regelmatig bekijk ik de Tsunami aan Pinkpop bezoekers waar men in drommen naar en van het Megaland terrein per bus of te voet proberen te komen. En loop eens zo’n gezellige wandeling mee met muziekliefhebbers in je kielzog door de straten van Schaesberg, het geluid van al die mensen, tik, boem, tik, boem…
Normaliter vertrekt de laatste trein van Heerlen naar Landgraaf en verder naar Kerkrade om 0.15 aankomst 0.19.

2) Voorafgaand aan Pinkpop moet Arriva en NS alle zeilen bij zetten in verband met het BRUCE SPRINGSTEEN concert op maandag 12 juni aanstaande op het zelfde MEGALAND terrein als waar slechts vier dagen later het Pinkpop festival, dat nu 3 dagen en vanaf mogelijk 2024 zelfs vier (4) dagen zal gaan duren en dat men of al op donderdag begint of doorgaat tot en met de maandag. Reden extra bezoekers aantrekken.

3) De laatste trein van Heerlen naar Landgraaf zal op maandag ochtend 12 juni om 01.56 vertrekken en in Landgraaf om 01.59 aankomen, dat geldt ook tijdens Pinkpop. De laatste trein terug naar Heerlen vertrekt om 02.15 aankomst 02.19 en tijdens Pinkpop respectievelijk v. 02.25 aankomst 02.29. Wie op deze dagen naar Utrecht wilt gaan zal om 01.19 moeten vertrekken en met overstap in Heerlen om 03.12 te Utrecht C aankomen en kan nog overstappen op een trein naar Amsterdam C, nachtbraken pur sang voor de liefhebbers, gezellig !

4) Ik merk ook dat onder “normale” omstandigheden menige trein van Arriva steeds vaker uitvalt en men bijvoorbeeld in Sittard de aansluitende stoptrein naar Heerlen mist omdat die is komen te vervallen en er mensen zijn die vanaf Sittard met Arriva bus 44 tegen extra kosten Heerlen proberen te bereiken of men om 22.26, 23.26 de NS IC moet nemen en drie kwartier op station Sittard moet rondhangen ervoer ik op 13 mei j.l. Reden wordt door Arriva niet gegeven. Ook terecht opgemerkt is dat de verbinding naar Aken en Maastricht steeds meer te wensen overlaat en wat mij betreft naast NS OOK Arriva een boete mag krijgen voor wanprestatie. Heerlen heeft na jaren weer een kopsspoor nummer 2 gekregen en levert soms verwarring op.

Kortom, niet alleen NS mag een “stevige pak op de billen krijgen” dus boete, maar soms ook een regionale vervoerder, en dan heb ik het hier alleen over de trein gehad ook de busdiensten van deze verdient ook steeds vaker geen schoonheidsprijs, dus dat wordt meerder pakken op…
Wie dus Landgraaf bezoekt vanaf zondag 11 juni tot en met 18 – 19 juni hou rekening met EXTRA drukte ook in de intercity treinen naar en van Heerlen en treinen en verandering van reisopties ! ! ! Veel plezier !

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

> Correctie en aanvulling !

*Het Bruce Springsteen en The E-street band concert in Landgraaf begint op een warme 26 – 30 Celsius warme (!) zondag 11 juni 2023 en het concert is volgens de website uitverkocht en zo’n 60,000 mensen worden er verwacht en het weer is behalve warm en zonnig ook met kans op onweer en regen… Misschien kun je nog een kaartje kopen voor E.100,80 of meer, kost wat maar dan heb je ook letterlijk veel muziek om je oren !