Bouwen boven sporen Utrecht te duur
10 mrt 2021 8:30
Utrecht schuift het bouwen boven de treinsporen naar de toekomst, voor nu is het te duur. De gemeente heeft samen met NS, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf een studie laten uitvoeren naar de kansen voor nieuwe bouwruimte.
Intentieovereenkomst
De verantwoordelijk wethouder concludeert nu dat het bouwen boven het spoor te ingewikkeld en te duur is. “Op langere termijn kan het interessant zijn om deze ambitie wel weer op te pakken”, stelt wethouder Eelco Eerenberg (Stationsgebied) in een brief aan de gemeenteraad.
In 2019 meldde NS nog enthousiast dat er een intentieovereenkomst was getekend. Behalve in Utrecht gaf het spoorbedrijf aan ook woningbouw boven de sporen in Amsterdam en Den Haag wel te zien zitten. De intentieovereenkomst voor Utrecht werd in juni 2019 getekend.
Soort landwinning
Het onderzoek was gericht op een gebied van 91.000 vierkante meter groot, ten zuiden van de OV-terminal van Utrecht. De verwachting was vorig jaar al dat de ontwikkeling decennia in beslag zal nemen.
De kans om boven de treinen te bouwen, zou zeer welkom zijn. “Het prikkelt de fantasie om de ruimte boven de sporen als een soort ‘landwinning’ toe te voegen aan de stad”, aldus de wethouder in de brief.
Complex en kostbaar
Maar volgens de wethouder blijkt dat het “uitermate complex en kostbaar” is om hier te gaan uitbreiden. “Om met het laatste te beginnen: het is uitermate kostbaar waarbij de kosten ver voor de baten uitgaan. Dit alles overwegende concluderen we dat het nu niet opportuun is om verder te gaan.”
In het buitenland wordt al wel gebouwd boven spoorlijnen. Zo hebben diverse landen waaronder Amerika, China en Engeland hiermee ervaring.
60.000 woningen
De snelstgroeiende stad van Nederland heeft de komende tientallen jaren een enorme bouwopgave te vervullen. Het college van burgemeester en wethouders wil 60.000 woningen vooral binnen de huidige grenzen realiseren.
Ik zie naast de sporen nog voldoende ruimte om te bouwen.
Op loze ruimte van het Jaarbeurscomplex komen gigantische ontwikkelingen. De vraag is of Utrecht Centraal dit aankan. Vooral de trappen en de roltrappen naar de perron worden een probleem.
Begin met de perrons toegankelijk te maken vanaf de Moreelsebrug over de sporen
De trappen worden een probleem? Nou, dat is me nog nooit opgevallen.
@Paul Lamote,
Kijk eens naar het gedrang voor de trappen en roltrappen op het perron tijdens de spits of en druk evenement in de Jaarbeurs in normale tijden.
Wat voor drukke evenementen zijn er nog in de Jaarbeurs? Ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen.
@Annemiek De situatie nu kun je niet als normaal beschouwen en als meetbaar voor de toekomst.
Ik denk niet dat je het station moet gaan aanpassen voor een of twee keer per jaar een heel druk evenement. Er zijn wel andere prioriteiten op dit moment.
annemiek, De Verzamelaarsjaarbeurs, nu eind Mei. Ook met treintjes van alle tijden.
NH ik heb geen modelbaan. Wel een setje van die NS internationaal modellen, ICE, Thalys en V250
gekocht van een HC die op ICdirect werkt.
@Annemiek
Er zijn in normale tijden voortdurend drukbezochte evenementen in de Jaarbeurs, het Beatrixgebouw en Media Plaza: Publieksevenementen, maar ook voor mensen uit het vak. Je ziet dan echt de stromen in en uit het station komen.
@Annemiek. Op het Jaarbeursterrein is nu nog veel loze ruimte. Daar komen tal van woningen en bedrijven. Het is oogkleppen op als daar op Utrecht Centraal geen rekening mee wordt gehouden. De traverse over de sporen is gigantisch lang en redelijk breed. Toch lopen de mensen een beetje schots en scheef door elkaar heen. Net als op luchthavens zouden rollende tapijten kunnen worden aangebracht om de stromen te ordenen.
Te vergelijken met de bouw van een vliegveld in de Noordzee.
Nederland wordt steeds voller. En moet steeds innovatiever worden om ruimte optimaal te benutten. In Rotterdam bouwen ze hoge (kantoor) gebouwen zodat er ook genoeg ruimte is voor woonhuizen.
En waarom concentreren ze alles op de Randstad qua kantoren, woonhuizen, attracties e.a.? Blijkbaar de mindset bij vele bestuurders. Waarom niet bebouwing rondom een nieuwe spoorlijn rondom Lelylijn creëeren?
Zelfs in Oost Nederland wordt al in de hoogte gebouwd. Naast de rode brug zie je ook de hoogste gebouw van de stad. De tijden veranderen.
En
Een bezopen idee. Er is geen station dat zo in een permanente verbouwing zit. Utrecht CS is nimmer af. Door bouwen boven de sporen wordt de infrastructuur voor jaren vastgelegd. Dit is in tegenspraak met de flexibiliteit die nodig is voor allerlei aanpassingen.
Bouwen boven de sporen is een korte termijn oplossing en extreem duur op lange termijn.
Inderdaad. Tunnelvisie treedt nogal snel op bij dit soort wishfull thinking projecten.
Terwijl het denk ik best zo ontworpen zou kunnen worden dat toekomstige flexibiliteit in benodigde overvloedige mate geincludeert wordt. De kwaliteit (=voor 90% zelfreflectie, eigen beperkingen kennen + eerlijkheid) ontbreekt echter. In nagenoeg alle geledingen.
En als zo’n project eenmaal begonnen is zit het zo op een kansloos spoor.
Niet doen dus.
Typerend is ook dat dit soort zelfreflecties niet dit soort rapporten komen. Alleen het algemene, zichzelf sparende, ‘nu te ingewikkeld en te duur’.
De wethouder hoopt dat de ambitie in de toekomst opgepakt wordt.
Ambitie is juist het probleem. Zelfinzicht de oplossing
In Londen hebben ze integraal een oplossing. De gloednieuwe station Old Oak Common Station wordt op de HSL Londen – Birmingham samen gebouwd met vele nieuwe huizen:
https://www.newcivilengineer.com/latest/revised-old-oak-common-redevelopment-plan-focuses-on-land-around-hs2-station-09-03-2021/
Vergelijkbaar met station Kampen Zuid.😉 Maar dan vele malen groter. Er wordt eigenlijk een nieuwe stadsdeel in Londen gecreëerd.
Gaan de goederentreinen/giftreinen ook over de HSL daar? In Nederland stuit je tunnels meteen op een woud aan regelgeving, en ook te vaak op ICT-ellende.
Utrechter:
Op HS 1 (Londen – Kanaaltunnel) wel:
https://youtu.be/Birx5Wq26H4
Maar niet op HS 2 (HSL Londen – Birmingham – Leeds/Manchester). Die goederentreinen kunnen al via West Coast Main Line/East Coast Main Line/Midland Coast Main Line rijden.
Hier kun je goed zien hoe ze de HS 2 moeten inpassen. Vooral in Londen via enorme tunnels is dat een enorme klus:
https://youtu.be/1bkoGvw9kbA
Mee eens. Niet doen, nooit doen eigenlijk.
https://www.treinreiziger.nl/ns-wil-huizen-boven-stations-bouwen/
Weer een luchtkasteel doorgeprikt.
Bouwen boven het spoor blijkt door meerdere oorzaken complexer te zijn. Dit komt niet alleen door technische obstakels, maar ook nadien in het gebruik (bijvoorbeeld, geluidsoverlast, trillingen, veiligheid bij ongevallen op het spoor).
Dat had men voor het tekenen van de intentieverklaring al kunnen weten.
Gezien alle regelgeving in Nederland lijkt me dit onbegonnen werk.
In het buitenland heb je geen regels. Kijk eens naar Stuttgart 21 of Berlijn vliegveld. OF simpele spoorverbeteringen. Alles duurt een eeuwigheid.
NS? Het spoor is van de gemeenschap en wordt beheerd door ProRail die weer deel zijn van IVW.
Ik snap en geloof van de kreet bouwen boven het spoor te duur geen barst.
Ik kan hier geen bestand uploaden maar er ligt op 800 meter noordelijk van het centraal station een potentieel bouwterrein “boven het Spoor” van 340 duizend m2 waar met alle ruimte 30 duizend kleine appartementen kunnen komen en er ruim 1 miljard na bouw en verkoop overblijft
Als bouwen boven het spoor om financiële of veiligheidsredenen niet mogelijk is, laat dan het bouwhoogtelimiet in de binnenstad van Utrecht los. Nu mag men hier niet hoger bouwen dan de Domtoren en pas daarbuiten zoals in Zuilen weer wel, daar komt een toren van 140 meter. Door nu naast het spoor bij Centraal ook de echt de hoogte in te gaan, kan de verdichting toenemen en misschien het gewenste resultaat bereiken voor meer reizigers als dat er boven het spoor gebouwd zou worden.
@ Bert Sitters “Begin met de perrons toegankelijk te maken vanaf de Moreelsebrug over de sporen”, ben het volkomen mee eens ! Je hebt er een mooi uitzicht heb ik gemerkt tijdens een wandeling en zo kan je de stroom reizigers veiliger verdelen naar beide kanten van het station, maar ja … dan komen ze n i e t langs al die winkeltjes en horeca en dan verdient men dus niks en blijkbaar telt de commercie boven het gemak en de bereikbaarheid, shit.