fbpx

Bouwvakkers met reizigerstrein via Betuweroute naar Maasvlakte

Bouwvakkers en werknemers in de Rotterdamse haven hoeven straks waarschijnlijk niet elke ochtend en avond aansluiten in de file op de A15, maar kunnen met een speciale reizigerstrein  over de havenspoorlijn naar hun werk. Nog dit jaar zou een dergelijke trein er kunnen komen. Dat maakte de Verkeersondernemening Rotterdam vandaag bekend.

De Verkeersonderneming ziet dit als een van de oplossingen om de toenemende drukte op de belangrijkste verkeersader in de Rotterdamse haven het hoofd te bieden. De Verkeersonderneming is een publieke organisatie die tot doel heeft de bereikbaarheid van Rotterdam te verbeteren.

Gesprekken
De organisatie voert inmiddels gesprekken met spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS, zo liet directeur Laurens Schrijnen donderdag weten. ,,Het gaat om miljoenen, maar het is financieel haalbaar. Over het spoor is het sneller en goedkoper, blijkt uit alle berekeningen.´´ Er gaan nu nog geen personentreinen het havengebied in. Volgens Schrijnen zou zijn plan al voor het einde van het jaar gerealiseerd kunnen zijn. ,,Maar de sleutel ligt bij de bedrijven. Zij moeten meedoen.´´

Projecten
Door de bouw van nieuwe energiecentrales en andere projecten in het havengebied komen er in 2010/2011 volgens Schrijnen dagelijks acht- tot negenduizend bouwvakkers extra naar het gebied.

Havenspoorlijn
De havenspoorlijn is het eerste stuk van de Betuweroute. Alleen goederentreinen maken gebruik van dit spoor. Ieder uur een, zo´n tweehonderd per week, weet Schrijnen. ,,Er zijn treinstellen beschikbaar die ongeveer zevenhonderd personen kunnen vervoeren. Als de animo groot is kunnen meerdere treinen over het traject rijden.´´ De pendelaars kunnen bijvoorbeeld opstappen bij het treinstation bij de Rotterdamse Kuip.

Gesprekken
Zowel ProRail als de NS bevestigen dat er ,,verkennende´´ gesprekken worden gevoerd. Beide geven aan ,,graag mee te willen denken over manieren die de mobiliteit bevorderen´´. Ze wijzen hierbij op een eerder project in het Brabantse Best. Het station daar werd tijdelijk omgedoopt tot intercitystation om de A2 te ontlasten toen daar aan de weg gewerkt werd. Dat project was zeer succesvol.

Mobiliteit
Het dichtslibben van de wegen van en naar de Rotterdamse haven vormt volgens velen een bedreiging van de concurrentiepositie van de haven. De Verkeersonderneming van Schrijnen heeft als doel 20 procent van het verkeer uit de spits te krijgen. In oktober begint op de A15 een project met spitsmijden. Ruim vijfhonderd automobilisten krijgen 5 euro voor iedere dag dat ze de spits omzeilen. Volgend jaar beginnen werkzaamheden om de weg te verbreden.